• Nasus76

Barnmigrän?

Tänkte höra från er som har erfarenhet utav barn med barnmigrän....hur yttrade det sig, vid vilken ålder började det osv?

Min son är 6½ år och har vid 3 tillfällen haft kraftig huvudvärk som slagit ut honom totalt. Har hållt i sig en dag och nästa är det borta. Idag är han där igen med kraftig huvudvärk men han kräktes även idag.

Både jag och sambon lider utav migrän (fast jag har varit migränfri sedan jag födde barn) och det är ju ärftligt. Vill bara höra med er hur det har varit med era barn som har haft/har barnmigrän?    

• Svar på tråden Barnmigrän?
  • Sandmoln

Hej, jag har haft migrän sedan ca 3års åldern. De första åren och tom jag blev ca 25år kräktes jag av smärta. Nu är den hanterbar med hjälp av sumatriptan och naproxen. Tycker att du ska kontakta en neurolog då ditt barn behöver hjälp med bra smärtlindring. Stackars liten att behöva dras med migrän hela livet. Svala handdukar över pannan och massage över ögonbryn, kind mm kan underlätta. Mörkt, tyst och svalt i rummet är också bra.

• Mandel

För min del blev det bättre när jag fick glasögon.
    Jag blev helt utslagen av spänningshuvudvärk som gick över i migrän flera gånger. Inte så kul när man sett fram emot saker och sedan sitta och spy...

Den vise talar om vad han ser, dåren om vad han hört.
  • Nasus76

Nu vet jag inte om det är barnmigrän han har...kan lika gärna vara magsjuka men ville höra lite erfarenheter utav det. Han är lite bättre i huvudet men har även ont i magen. Ska absolut kolla upp detta då migrän är fruktansvärt. Hoppas och håller tummarna för att det inte är det han har min stackars påg.

Tack för era svar Glad

• Knappamamma

Maken hade de som barn och har fortfarande, dottern har till och från klagat mycket på huvudvärk. I fredags var första gången hon började gråta för att de gjorde ont, skulle ta en dusch slutade med att hon spydde i duschen. Sen satt hon hyfsat glad i soffan, somnade på 5 min och pigg dagen därpå. Känns som hon ärvt sin fars migrän problematik snart 6 år

• LeaveMeAlone

Min grabb har migrän, inte utrett hos doktor men det är så tydligt som migrän så det inte har behövts undra. Det kom när han var 6 år. Han har ganska ofta småont i huvudet(någon gång i veckan) och migränen då han får så ont så att han bara däckar av,ser suddigt eller kräks om han inte går och lägger sig, kommer mer sällan. Han blir väldigt ljuskänslig när han får den huvudvärken. Får han sitta i mörker med en kylpåse på pannan så går det ibland över. Han är ju nu 8 och jag har tänkt att jag ska dels kolla hans ögon då jag börjat se lite tendenser till att han kisar eller skelar. Om det inte är ögonen så tänker jag ta med honom till min läkare och se om han kan få hjälp på samma sätt som jag fått för min huvudvärk(har spänningshuvudvärk som jag kan bli lika utslagen av som migrän). Tycker det känns lite trist att han behöver äta värktabletter så pass ofta som han gör,

• Mercurialis

Min 5-åring låg utslagen på soffan hela helgen som gick. Det var väldigt svårt att få honom att säga vad som var fel men det verkar som om han hade ont i huvudet. När han gick och lade sig igår kväll sade han att det kändes som om hans hjärna skulle explodera när han rörde på armar och ben. Idag på morgonen var han pigg och glad igen.

Det var första gången han har varit så här. 

Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk behind me, I may not lead. Walk beside me and just be my friend.
Svar på tråden Barnmigrän?