• Anonym (Står inte ut.)

    Familjehem vs personlig assistent.

    Undrar som en flundra.

    Har en son på 12 år som i skrivande stund bor i jourhem då det blev outhållbart här hemma.

    Han har grav ADHD och ska nu utredas för aspergers/autismspektrumtillstånd.

    Han kan inte dela maten själv.

    Kan inte duscha själv då han tex tycker att det räcker med att tvätta halva håret (inser inte att andra halvan inte är tvättad).

    Säger man inte till honom att ta på sig kalsongerna under byxorna går han kalsonglös.

    Kan inte borsta tänderna själv för då blir bara ena sidan borstad.

    2 maträtter får lagas varje dag då hans absolut inte får vara blandad och inte innehålla vissa ingredienser.

    Förlägger allt och inget.

    Biter isönder kläder täcken och annat njukt när han inte har annat att göra eller känner sig rastlös/obekväm.

    Kan inte knyta skorna.

    Allt måste förberedas och förklaras i minsta detalj, (om 60 min ska vi gå till affären som ligger där för att vi måste handla det som vi ska ha till det för att vi måste äta för att våra kroppar inte klarar sig utan mat för att för att för att)
    15 min senare, om 45 min ska vi gå till affären som ligger där för att vi ska .....
    När vi ska gå måste du stänga av spelet för att.... 

    Han går i resurs skola och har ingen tillgång till fritids.

    Till frågan....
    Jag saknar han så att jag håller  på att bli tokig och är så deprimerad pga vad som hänt att jag varit sjukskriven sedan dagen han åkte (10 okt 2012) och går nu på antidepressiva. (har aldrig haft problem med psyket innan)

    Grejen som fick det hela att trilla över va att han försökte ta sitt liv då han en längre tid varit deprimerad pga att han har problem med det sociala, saknar vänner och spenderar sitt liv i ensamhet framför en dator. Jag kan inte ha koll på han 24 H om dygnet då jag även har en 3 åring och är ensamstående.

    Kan jag få assistent till han i vårat hem och på så vis kunna flytta hem han igen? Jag vill inget annat än att få hem han igen men som det ser ut så funkar det ju inte. 2 händer till hade löst väldigt mycket.

    Är jag helt uppe bland molnen o drömmer eller tror ni som kan ngt om detta att jag har en chans att få igenom detta? 

  • Svar på tråden Familjehem vs personlig assistent.
  • Anonym (insatt)
    Anonym (Står inte ut.) skrev 2013-01-27 15:58:38 följande:
    Undrar som en flundra.

    Har en son på 12 år som i skrivande stund bor i jourhem då det blev outhållbart här hemma.

    Han har grav ADHD och ska nu utredas för aspergers/autismspektrumtillstånd.

    Han kan inte dela maten själv.

    Kan inte duscha själv då han tex tycker att det räcker med att tvätta halva håret (inser inte att andra halvan inte är tvättad).

    Säger man inte till honom att ta på sig kalsongerna under byxorna går han kalsonglös.

    Kan inte borsta tänderna själv för då blir bara ena sidan borstad.

    2 maträtter får lagas varje dag då hans absolut inte får vara blandad och inte innehålla vissa ingredienser.

    Förlägger allt och inget.

    Biter isönder kläder täcken och annat njukt när han inte har annat att göra eller känner sig rastlös/obekväm.

    Kan inte knyta skorna.

    Allt måste förberedas och förklaras i minsta detalj, (om 60 min ska vi gå till affären som ligger där för att vi måste handla det som vi ska ha till det för att vi måste äta för att våra kroppar inte klarar sig utan mat för att för att för att)
    15 min senare, om 45 min ska vi gå till affären som ligger där för att vi ska .....
    När vi ska gå måste du stänga av spelet för att.... 

    Han går i resurs skola och har ingen tillgång till fritids.

    Till frågan....
    Jag saknar han så att jag håller  på att bli tokig och är så deprimerad pga vad som hänt att jag varit sjukskriven sedan dagen han åkte (10 okt 2012) och går nu på antidepressiva. (har aldrig haft problem med psyket innan)

    Grejen som fick det hela att trilla över va att han försökte ta sitt liv då han en längre tid varit deprimerad pga att han har problem med det sociala, saknar vänner och spenderar sitt liv i ensamhet framför en dator. Jag kan inte ha koll på han 24 H om dygnet då jag även har en 3 åring och är ensamstående.

    Kan jag få assistent till han i vårat hem och på så vis kunna flytta hem han igen? Jag vill inget annat än att få hem han igen men som det ser ut så funkar det ju inte. 2 händer till hade löst väldigt mycket.

    Är jag helt uppe bland molnen o drömmer eller tror ni som kan ngt om detta att jag har en chans att få igenom detta? 
    Prata om ditt problem med en Lss-handläggare på kommunen!!
  • Anonym (Mimmi)

    Om din son bedöms tillhöra en personkrets inom LSS, så finns det fler insatser än personlig assistans. Är verkligen personlig assistans den bästa insatsen för din son? Diskutera det hela med en LSS-handläggare, finns att nå via kommunens växel.

    Jag undrar också vad du har blivit erbjuden för stöd? Det ska finnas anhörigstöd i alla kommuner i Sverige, enligt lag.

  • MajaMaria79

    Utredningen måste först bli klar så att han får en diagnos. Av det du berättar så framstår det ju helt klart att det är något som inte står rätt till. 
    Därefter kommer du få kontakt med en LSS handläggare i din kommun, då kommer ni gemensamt gå igenom vilken typ av hjälp och avlastning du kan behöva.

    Dock berättar du att ni redan fått hjälp med familjehem och resursskola, så på ett sätt verkar ni redan inne i systemet. I så fall kan du ju bara kontakta er handläggare igen och prata igenom vilka möjligheter som finns.  

  • Anonym (Står inte ut.)

    Mimmi..

    Tro mig jag har vänt o vridigt på detta 1000 ggr i mitt huvud och detta är vad jag kommit fram till, sen om det är det bästa kan jag ju inte säga men i mitt huvud är det det jag kan komma fram till för att få hem han. 

  • Anonym (Står inte ut.)

    MajaMaria 79.

    Jo vi är i systemet, har soc o bup runt oss o ska ta upp detta med dom över telefon imorgon, va bara nyfiken på om ngn hade det som jag o kanske visste hur mina chanser ser ut. 

  • Anonym (Mimmi)
    Anonym (Står inte ut.) skrev 2013-01-27 16:55:50 följande:
    Mimmi..

    Tro mig jag har vänt o vridigt på detta 1000 ggr i mitt huvud och detta är vad jag kommit fram till, sen om det är det bästa kan jag ju inte säga men i mitt huvud är det det jag kan komma fram till för att få hem han. 

    Boka tid med LSS-handläggare. De har koll på alla insatser och kan vara bollplank.
  • Jonatan

    Hej,
    Jag har träffat många som väntat alldeles för länge med att ta emot hjälp så jag vill verkligen vädja att du tar tag i det snart för det både finnas hjälp att få.
    För mig låter det som att din son är berättigad personlig assistans. Nummer ett är att bedömas tillhöra en personkrets där autismspektrumtillstånd ingår i det.  Utifrån de behov du beskriver låter det också rimligt med assistans.

    LSS har tio olika insatser, se länk nedan. Just när det gäller personlig assistans har du möjlighet att få hjälp av jurister kostnadsfritt från flera assistansbolag. Jag arbetar själv på ett av dem men för att inte göra reklam så hänvisar jag till www.assistanskoll.se 
    Säkerställ att juristhjälpen verkligen är kostnadsfri utan hakar. Om du har möjlighet att få assistans kan du sedan själv välja om du själv vill arbeta som assistent eller om du vill ta in någon utomstående. Min erfarenhet är att det ger en del av livet tillbaka då du plötsligt kan bestämma själv.

    www.1177.se/Regler-och-rattigheter/Lagen-om-stod-och-service-till-vissa-funktionshindrade---LSS/ 

    Önskar dig lycka till hur du än går vidare!

Svar på tråden Familjehem vs personlig assistent.