• Busfröö

Beviljad graviditetspenning men..

Inte fr.o.m. Datumet jag sökte utan 2 veckor senare.. Kan fk göra så? De stod även i papprena där de Stod att jag fått beviljad full graviditets penning att jag ansökt fr.o.m. 3e april, men i själva verket sökte jag fr.o.m. 19e mars.. Känns skumt... Har ett jätte tungt jobb, lyfter närmare 3 ton om dagen å mestadels framför/över magen..

• Svar på tråden Beviljad graviditetspenning men..
  • nozpa

Du kan ju inte söka för mer än 60 dagar innan bf. Det står på deras hemsida. Så 19:e mars kan du glömma att få gravpenning ifrån.

• nozpa

Graviditetspenning är samma som sjukskrivning i stortsätt. Samma ersättning. Och det dras ej ifrån föräldradagarna. Det hette havandeskapspenning tidigare.
    Beviljas till folk med tunga eller riskfyllda arbeten typ. Kan sökas tidigast 60 dagar innan bf, och som längst till och med 11 dagar innan bf. Så man får max 49 dagar med ersättning. Sedan får man ta semester eller föräldrapenning om man inte vill vara utan ersättning tills det att barnet föds. 

• Petra 334

Jag har bf 22 maj i h kunde tidigast söka från 23 mars.
    Du bör alltså kunna söka från 30mars vilket är en lördag plus att 1 april är en röd dag så de har nog räknat från efter påskhelgen men lyckats få fel på 1 dag.
    Och nej gravpenningsdagar dras ej från föräldradagarna Februari.

• Busfröö

Jaha.. Då gjorde jag helt enkelt fel när jag räknade 60 dagar fr.o.m. 11 dagar innan beräknad bf

• Velaren

Ovanstående stämmer MEN om du har ett jobb där det anses finnas risker för dig eller barnet och chefen inte har någon möjlighet att omplacera dig kan du få graviditetspenning så länge som du blir ''avstängd'' från jobbet :)

Svar på tråden Beviljad graviditetspenning men..