• catarinahjelm

Atopiskt eksem!!! Tips på mössor!

Hej! Har som rubriken lyder en son med atopiskt eksem. Läste i en annan tråd att fleece i mössan inte var att rekommendera då det ofta blir för varmt och då kliar det. Vad ska man då ha för mössa på vintern? Räcker en vanlig bomullsmössa? Ull är ju inte heller att rekommendera har jag hört. Hoppas på hjälp från er med erfarenhet :)

• Svar på tråden Atopiskt eksem!!! Tips på mössor!
  • catarinahjelm

Ska oxå tillägga att sonen är 6 månader :)

• Lena

Varför ska inte ull vara bra? siden och ull är oftast det som är snällast mot huden och torkar ut minst. Bambu brukar även vara bra mot hude.

• catarinahjelm

Ull värmer mycket vilket gör att hunden inte andas lika mycket som med bomull så därför finns risk att det blir för varmt.

Lena skrev 2013-01-27 19:03:52 följande:
    Varför ska inte ull vara bra? siden och ull är oftast det som är snällast mot huden och torkar ut minst. Bambu brukar även vara bra mot hude.

• Lena
    catarinahjelm skrev 2013-01-27 19:10:53 följande:
    Ull värmer mycket vilket gör att hunden inte andas lika mycket som med bomull så därför finns risk att det blir för varmt.
    100% ull och siden och siden både värmer och kyler och gör att huden kan andas. Problemet är om de är blandade med syntet. Yllemössor är det ofta. POPs yllehjälmar har jag för mig är ren merino och värmer lagom mycket
  • catarinahjelm

Tack!! :) ska gå in på polarn imorgon! Vet du hur det är med kuddar? Det blir ju oftast mest kliande på natten och man känner då hur varm kudden är. Tänkte om värmen då framkallar kliandet?

Lena skrev 2013-01-27 19:13:07 följande:
    100% ull och siden och siden både värmer och kyler och gör att huden kan andas. Problemet är om de är blandade med syntet. Yllemössor är det ofta. POPs yllehjälmar har jag för mig är ren merino och värmer lagom mycket

• Lena

Jag upplever det problemet om det är syntet i kudde och örngott. Bara naturmaterial andas bättre.

• catarinahjelm

Tips på kuddar? Kollade i våra till sonen nyss och höljet är 100% bomull och fyllning såklart syntet....!

Lena skrev 2013-01-27 19:51:19 följande:
    Jag upplever det problemet om det är syntet i kudde och örngott. Bara naturmaterial andas bättre.

• Lena

Ikea har iaf dunkuddar. Jag tycker de funkar bäst.

Har dock inga exemproblem.

• catarinahjelm

Förlåt... Inte 100% i höljet utan 65% polyester och 35% bomull.

catarinahjelm skrev 2013-01-27 20:02:24 följande:
    Tips på kuddar? Kollade i våra till sonen nyss och höljet är 100% bomull och fyllning såklart syntet....!

Svar på tråden Atopiskt eksem!!! Tips på mössor!