• Anonym (fattig)

Sjukersättning blev 3900 efter skatt?

Hej kära FL

Hjälp mig att förklara, jag förstår inte alls försäkringskassans regler. Jag vet bara att jag har blivit diagnositcerad med olika mentala sjukdomar som gör att jag antagligen inte kan arbeta under resten av mitt liv. Men jag tycker det är konstigt att man blir helt lämnad med allt det här. Just det som jag inte klarar. Såsom att söka pengar och betala rätt och att allt ska bli riktigt.

I alla fall, jag har läkarintyg som jag bad en kopia om, den har också skickats till försäktingskassan. Och i den står det nedsatt arbetsförmåga = 100% och prognos till återhämtning = bedömer att det är kroniskt

Okej, så jag fick svar från försäkringskassan förra veckan. De skrev att jag kommer att få ca 3900 kronor i månaden i sjukpension. Jag vet inte riktigt hur det r menat att man ska klara sig på detta? Vad gör jag då? Är det min slutlön i livet alltså? 3900 kronor för resten av livet. Jaha, det var väldigt lite måste jag säga.

Alla jag frågar säger att du inte kan få under 8700, så vad betyder detta?

Någon som har blivit långtidssjukskrivna/sjukpensionerade (det heter inte så längre) och fått under 4000 i sjuklön?

Tacksam för svar: vad får du i ersättning, du som inte har jobbat tidigare? Jag är 32 år om det spelar någon roll.
  • Svar på tråden Sjukersättning blev 3900 efter skatt?
  • Anonym (fattig)

Nej ingen regelbunden som räknas in.

• Tjenixen
    Anonym (fattig) skrev 2013-01-27 22:18:33 följande:
    Nej ingen regelbunden som räknas in.

men antar efter som du skriver sjukpension att du menar sjukersättning.
    Där är minsta belopp 8900 och sedan dras skatt på ca 1900 på det. Där har du även rätt och söka bostadstillägg upp till 5000 på hyran (man får 93 % på hyran ) om du är singel och bor i en hyreslägenhet utan direkta tillgångar.
  • jimbo82

Har dom beviljat 100% då ? Fk kan ju bevilja mindre än läkaren skriver

• Fattigdom
    Anonym (fattig) skrev 2013-01-27 22:06:52 följande:
    Hej kära FL

Hjälp mig att förklara, jag förstår inte alls försäkringskassans regler. Jag vet bara att jag har blivit diagnositcerad med olika mentala sjukdomar som gör att jag antagligen inte kan arbeta under resten av mitt liv. Men jag tycker det är konstigt att man blir helt lämnad med allt det här. Just det som jag inte klarar. Såsom att söka pengar och betala rätt och att allt ska bli riktigt.

I alla fall, jag har läkarintyg som jag bad en kopia om, den har också skickats till försäktingskassan. Och i den står det nedsatt arbetsförmåga = 100% och prognos till återhämtning = bedömer att det är kroniskt

Okej, så jag fick svar från försäkringskassan förra veckan. De skrev att jag kommer att få ca 3900 kronor i månaden i sjukpension. Jag vet inte riktigt hur det r menat att man ska klara sig på detta? Vad gör jag då? Är det min slutlön i livet alltså? 3900 kronor för resten av livet. Jaha, det var väldigt lite måste jag säga.

Alla jag frågar säger att du inte kan få under 8700, så vad betyder detta?

Någon som har blivit långtidssjukskrivna/sjukpensionerade (det heter inte så längre) och fått under 4000 i sjuklön?

Tacksam för svar: vad får du i ersättning, du som inte har jobbat tidigare? Jag är 32 år om det spelar någon roll.

hej TS.
    jag är också sjukpensionär.
    är det HEL sjukersättning du har?
    det lägsta beloppet du kan få FÖRE SKATT är 8.900kr.
    jag har själv HEL sjukersättning på lägsta nivå och jag har 6.827kr EFTER SKATT.

det heter sjukförsäkring.

sök på "aktuella belopp 2013"  på google så får du upp en länk til försakringskassan,kolla under sjukförsäkring hel sjukersättning i form utav garantibelopp.

• Anonym (fattig)
    Fattigdom skrev 2013-01-27 22:33:35 följande:

hej TS.
    jag är också sjukpensionär.
    är det HEL sjukersättning du har?
    det lägsta beloppet du kan få FÖRE SKATT är 8.900kr.
    jag har själv HEL sjukersättning på lägsta nivå och jag har 6.827kr EFTER SKATT.

det heter sjukförsäkring.

sök på "aktuella belopp 2013"  på google så får du upp en länk til försakringskassan,kolla under sjukförsäkring hel sjukersättning i form utav garantibelopp.

Jag fick ett papper där det står "du har beviljats hel sjukersättning" och så var det olika belopp bakåt i tiden, i december mer än i november , 200 kronors skillnad. Kan det vara olika eftersom det är 30 dagar/31 dagar?
    Har inte pappret framför mig men så stod det.

Väldigt konstigt är det att de sagt att min sjukersättning som är för heltid 100% blir så liten. Det är inte att de säger att jag inte får, jag har frågat tre olika handläggare och de säger att jag får "100%, inga konstigheter."

Men hur har ni andra fått så mycket som 8900? Sökte ni extra tillägg? Hur gör man det?
  • Anonym
    Anonym (fattig) skrev 2013-01-27 22:46:47 följande:
    Jag fick ett papper där det står "du har beviljats hel sjukersättning" och så var det olika belopp bakåt i tiden, i december mer än i november , 200 kronors skillnad. Kan det vara olika eftersom det är 30 dagar/31 dagar?

Väldigt konstigt är det att de sagt att min sjukersättning som är för heltid 100% blir så liten. Det är inte att de säger att jag inte får, jag har frågat tre olika handläggare och de säger att jag får "100%, inga konstigheter."

Men hur har ni andra fått så mycket som 8900? Sökte ni extra tillägg? Hur gör man det?

Minsta sjukersättningen är 8900. Sedan kommer tillägg för bostadstillägg och är du sjuk så kan du ansöka om handikappsersättning så du kommer få minst 6800 efter skatt och sedan beroende på bostadstillägg
  • Anonym

Grannen kom in idag och visade sina belopp;  Sjuk- och aktivitetsersättning  107 496  för 2013.  Han är närmare 60 och lär enligt snacket på byn knappast ha jobbat (vitt)  någon gång.  Definitivt inte de 20 år vi varit grannar.  Månadsavgiften till hans bostadsrättstrea är 3 900.  Till den får han i bostadstillägg 3 600.

Han betalar alltså 300 kr för att bo i en trea med balkong.

(jag som jobbat  drygt  30 år får  ut 1000  kr mer i ålderspension,  inklusive tjänstepension och ett  bostadstillägg på 1 600 kr   för liknande trea.   "Varenda krona du tjänar kommer att höja din pension!"   predikade myndigheterna i mitten av 90-talet...)

• Fattigdom
    Anonym (fattig) skrev 2013-01-27 22:46:47 följande:

ok,ta kontakt med försäkringskassan(gå dit) hänvisa till  "aktuella belopp 2013"
    och be de förklara för dig!
    det lägsta beloppet på HEL sjukersättning är som sagt  8.900kr FÖRE SKATT.
    så nej inga extra tilägg.
    läs din lapp noga.
  • roffe

Du borde be om boendestöd som kan stötta dig, t ex sitta med dig när du betalar räkningar och ska skriva i ansökningar och sånt. Det får man genom soc :) 

Sen låter det jättekonstigt att du får så lite pengar, ring dom imorgon och fråga vad det är för ersättning du får egentligen och varför det är så lite pengar.

Ansök om bostadstillägg, då kan du få extra pengar som täcker nästan hela hyran. Och med den ersättningen borde du klara dig isåfall. Dock ska du ju ändå få mer än fjuttiga 3900 kr/mån. Det låter ju snarare som att du har aktivitetsstöd, men det är en peng man får för att man är med i arbetsförmedlingens ungdoms/arbetsgaranti. 

Låter väldigt skumt som sagt, ring imorgon bitti och kolla, kanske har dom bara blandat ihop något och gjort fel eller sagt fel så du ansökt om fel ersättning.  

Svar på tråden Sjukersättning blev 3900 efter skatt?