Sjukersättning blev 3900 efter skatt?
Hjälp mig att förklara, jag förstår inte alls försäkringskassans regler. Jag vet bara att jag har blivit diagnositcerad med olika mentala sjukdomar som gör att jag antagligen inte kan arbeta under resten av mitt liv. Men jag tycker det är konstigt att man blir helt lämnad med allt det här. Just det som jag inte klarar. Såsom att söka pengar och betala rätt och att allt ska bli riktigt.
I alla fall, jag har läkarintyg som jag bad en kopia om, den har också skickats till försäktingskassan. Och i den står det nedsatt arbetsförmåga = 100% och prognos till återhämtning = bedömer att det är kroniskt
Okej, så jag fick svar från försäkringskassan förra veckan. De skrev att jag kommer att få ca 3900 kronor i månaden i sjukpension. Jag vet inte riktigt hur det r menat att man ska klara sig på detta? Vad gör jag då? Är det min slutlön i livet alltså? 3900 kronor för resten av livet. Jaha, det var väldigt lite måste jag säga.
Alla jag frågar säger att du inte kan få under 8700, så vad betyder detta?
Någon som har blivit långtidssjukskrivna/sjukpensionerade (det heter inte så längre) och fått under 4000 i sjuklön?
Tacksam för svar: vad får du i ersättning, du som inte har jobbat tidigare? Jag är 32 år om det spelar någon roll.