• 40veckor

Behöver lite erfarenhet.

Hej, har nu under några veckors tid lagt allt "kvällsgott" på hyllan. Alltså inget godis, chips, kakor el läsk under vardagarna. Samt att jag äter mindre portioner mat, och lite av de nyttigare alternativen mitt i veckan. Har prercis för en vecka sedan börjat att gå varje vardag ungefär 5 km i rask takt. Har hitintills gått ner ca 3 kg. Men nu undrar jag, om det är någon av er som har erfarenhet av detta: äta nyttigt och motionera på vardagarna, för att sen äta vad man vill på fredagar o lördagar. Lönar det sig eller kastar man "vardagsbantningen" i sjön då?

tacksam för hjälp :)

• Svar på tråden Behöver lite erfarenhet.
  • Mumlan29

Hej!
    Jag lade enkelt om mina matvanor med att börja äta GI kost. dvs jag lämnade bort all pasta, potatis, ris. och ist äter jag wokade grönsaker, grönsallder och kött (protein). på helgerna unnar jag mej ibland en god ost lr en mörk choklad (minst 70% cacao). På det viset har jag utan några stora ansträngningar gått ner 13 kg sen mitten på september. sen spelar jag badminton ca 1 gång/vecka o går en rask promenad varje dag på ca 45 minuter.
    Hoppas det kan va en metod för dej oxå Glad

• 40veckor
    Mumlan29 skrev 2013-01-28 10:36:16 följande:
    Hej!
    Jag lade enkelt om mina matvanor med att börja äta GI kost. dvs jag lämnade bort all pasta, potatis, ris. och ist äter jag wokade grönsaker, grönsallder och kött (protein). på helgerna unnar jag mej ibland en god ost lr en mörk choklad (minst 70% cacao). På det viset har jag utan några stora ansträngningar gått ner 13 kg sen mitten på september. sen spelar jag badminton ca 1 gång/vecka o går en rask promenad varje dag på ca 45 minuter.
    Hoppas det kan va en metod för dej oxå Glad

tacksam för svar:)
    jag har funderat på detta, men hur gjorde du då? Har näligen en kräsen familj och här hemma lagas mest husmanskost. åt/äter du bara gi-kost?
  • Mumlan29

Både jag och mannen äter GI kost men dottern äter nog husmanskost. kan IBLAND bli att göra olika rätter, men det är nog sällan.
    Ett utplock ur vår middags meny kan se ut såhär
    -Wokade grönsaker, köttbullar, grön sallad   (+ potatis o sås till dottern)
    -Ugnslax, grön sallad (potatis till dottern)
    -Lasagne (på fullkornsplattor, eftersom de e helt gi "vänliga") grönsallad
    -Ärtsoppa (lågt kalori innehåll) och gott :)
    -Korsvgryta, wokade grönsaker, grönsallad (+ ris till dottern)

Så, där var några av våra rätter från förra veckan. Och eftersom både jag o mannen kommer hem på lunchen så svänger jag ofta ihop en matigare sallad så. Med tex räkor, fisk, medwurst, broiler etc.

Måste erkänna att vi startade båda två med denna kost 19.9.2012 och under november o december var vi och spelade badminton 1 gång/vecka. Nu är vi knappt ute o går ens, för kallt och ruggigt tycker vi båda. men vi har iaf gått ner, jag 13 kg o mannen 12 kg.
    Och nåt som är jätte viktigt (fast även jag slarvar) är ju frukosten. Äter jag inte den så går jag och är små hungrig hela dagen.
    Så mitt råd, ät frukost, en lätt lunch, sen ev ett mellanmål (frukt lr  dylikt) o sen en "vanlig portion med mat till middag. Men lämna bort kolhydraterna o ta mera grönskaer ist :)

Hoppas du hittar en metod som får dej att lyckas! Solig
    Skriv gärna här i tråden hur det går. Är jättegärna med och peppar. Behöver också själv lite pepp Skäms
    Ursäkta frågan men har du många kilon du ska ha bort??
    Sj måste jag ännu ner minst 6 kilo innan jag nått mitt mål. och nu har det stannat av lite o går väääldigt långsamt neråt. men jag ska dit!!

Kramar!! {#emotions_dlg.flower}

• 40veckor

Tack för ett utförligt inlägg :). Jag har 5 kg kvar att gå ner, men vill helst ner 10. Det e svårt!! Tycker det stått stilla i flera veckor nu fast att jag går långa promenader och bara "fuskar" på helgen... Men ja det ska väl gå*Suck! Tack för pepp!!!

Svar på tråden Behöver lite erfarenhet.