• Heligakossan

Snääälla vill ha tips på hur man får bort svettfläckar och ingrodd svettdoft på kläder!!

Min gubbe svettas som fasen under armarna så alla nya tröjor, tshirtar mm får en ingrodd svettstank  och svettfläckar  efter första användningen, jag får bara inte bort detta i tvätten, nån som har ett bra husmorstips till övers,  för det är så tråkigt att hänga in kläder som inte luktar helt rent...

• Svar på tråden Snääälla vill ha tips på hur man får bort svettfläckar och ingrodd svettdoft på kläder!!
  • BuoBä

Ättika. Är det riktigt illa, lägg tröjorna i blöt i en hink med vatten och ca 1-2 dl ättika i någon timme, kör sedan som vanligt i tvättmaskinen. Annars, som "underhållsbehandling", brukar det räcka att hälla ca 1 dl ättika i tvättfacket och köra som vanligt. Och nej, kläderna luktar inte ättika efterråt. 

• BuoBä
    BuoBä skrev 2013-01-28 11:42:37 följande:
    Ättika. Är det riktigt illa, lägg tröjorna i blöt i en hink med vatten och ca 1-2 dl ättika i någon timme, kör sedan som vanligt i tvättmaskinen. Annars, som "underhållsbehandling", brukar det räcka att hälla ca 1 dl ättika i tvättfacket och köra som vanligt. Och nej, kläderna luktar inte ättika efterråt. 
    Man kör alltså med tvättmedel som vanligt, och lägger till ättika. Jag brukar ta ättikan i tvättmedelsfacket, och tvättmedlet i en tvättboll, men det går att göra tvärtom också. 
  • Stormorsan

Blötlägg i ättiksvatten ca 15 minuter innan tvätt, tar garanterat bort svettlukt.

2 dl 12% ättika till 10 l vatten

• AnnaSthlm

Köp Absoult Torr ocj få gubben att använda den under natten en gång i veckan. Man slutar nästan svettas under armarna.  Kostar 60 spänn och finns på apoteket.

Har använt den i snart tio år och hu använder vänner och familj det också. Hade problem med svett förut, deodorent hjälpte inte.

• Heligakossan

ska minsann samla ihop  alla svettstinkande kläder på direkten och testa med ättikan!! Tackar för tipsen!!!

• BuoBä
    Ms H skrev 2013-01-28 12:42:48 följande:
    Fast ättika tar väl inte bort fläcken?
    Nej, men det luktar i alla fall inte. 
  • Caysa

För att få bort gula svettfkäckar på vita kläder: ta outspädd ättika på fläckarna , låt verka 15-30min, tvätta!

• Heligakossan

funkade hur fint som helst meed ättikan!! tackar för tipsen allihopa! nästa gång ska jag testa det där med outspädd ättika på fläckarna!! riktigt kul att hänga in kläderna för en gångs skull

Svar på tråden Snääälla vill ha tips på hur man får bort svettfläckar och ingrodd svettdoft på kläder!!