• junismammahannah

    Hjälp! Äter min dotter tillräckligt?

    Hej, som rubriken lyder undrar jag om min dotter äter tillräckligt, hon är inte jätte intresserad av stora matportioner och då hon är lite drygt 7 mån vill jag bara vara trygg i att hon får i sig som hon ska..

    En vanlig dag brukar se ut ungefär såhär:

    6.00 ammas
    9.30 gröt (2 msk vatten, msk grötpulver) + päronpure + några tsk yoghurt + 1/3 smörgåsrån m. smör
    10.00 ammas
    12.30 ev en snutt av bröstet beroende på humör
    14.00 lunch, ca 1/3 barnmats burk, lite fruktpure, ammar ev efter om hon ätit dåligt med fast föda
    17.00 Testar lite smakis av middag, ev lite avocado, någon tsk potatis dylikt, ammas efteråt för att bli mätt
    19.30 ammas god natt
    Mellan 11.30-6.00 ammas hon oftast 2-3 ggr

    mellan målen slinker ev något smörgåsrån el majskrok ner. All mat ovan serveras med vatten!

    Det jag egentligen oroar mig för mest är att när jag läser om andra bebisar i samma åldrar känns d som nästan alla redan äter hela burkar men Juni äter ju fortfarande bara lite större smakporttioner, eller kan man kalla hennes frukost en hel portion?

    Är ju mitt första barn så jag känner mig lite osäker & alla säger så olika


  • Svar på tråden Hjälp! Äter min dotter tillräckligt?
  • mammamebarn

    Sålänge hon går upp i vikt och verkar må bra av det ska det inte vara problem, jag hade nog försökt byta ut kvällsamningen mot lite välling...

  • Annelie 76

    Min son är 16 månader och äter fortfarande inte hela burkar med mat, har aldrig gjort. Han har alltid varit ganska liten i maten men växer och utvecklas som han ska.

    Om din dotter mår bra, orkar leka och går upp i vikt som hon ska så är allt bra även om hon inte äter några mängder. Det som händer när de äter lite är att de får äta lite oftare istället. 

  • mammamebarn
    Min underbara hjärtan skrev 2013-01-28 12:58:53 följande:
    Nej varför byta ut amningen dom har ju varnat på ex nyheterna bl.a. Om välling undvik de så länge du kan

    Det har jag missat, vad varnas det nu för?
  • hannis

    Så länge hon ammas fritt behöver du inte oroa dig alls. Min son åt ungefär som din dotter fram till han var 10 månader och först därefter började egna äta större portioner fast föda.

    Du kan ju ändå inte tvinga henne att äta så varför oroa sig? Hon äter det hon vill och behöver och så länge du inte stressar och pressar så ordnar det sig säkert med tiden.

    Det jag gjorde med min son var att erbjuda plockmat i stället för puréer. Det tyckte han var godare och mer intressant. Som bonus blev han van vid olika konsistenser och större bitar tidigt och vi slapp allt krångel med att barnet bara vill äta mosad mat och får kväljningar av allt annat.

    Välling kan man hoppa över helt när man ammar. Gröt och välling är samma sak.

  • junismammahannah

    Tack snälla för snabba svar Ang plockmat är jag lite osäker på vad jag vågar ge då hon ännu inte fått några tänder.

    Glömde också säga att vi provade barnmat från 6 mån (köttfärssås m. spagetthi) som hon verkade gilla men hon fick jätte ont i magen o spydde i kaskader så efter 3:e dagen gav jag upp och började om från början. Hon smakade på mat första gången ca 1 vecka innan hennes 6 mån dag!

  • Grrretchen

    Jag tycker att hon verkar äta mycket för sin ålder! 1/3 burk har min pojke börjat äta först nu och han är 10 mån. Hon kommer att intressera sig mer och mer för mat i sin takt och då är plockmat super! Plockmat kan hon äta fast hon inte har några tänder, bebisarna mal ner maten med käkarna. Mjukkokta broccolibuketter brukar vara populärt, banan, potatis, sötpotatis, kokt morot osv. Googla på blw (baby led weaning)

Svar på tråden Hjälp! Äter min dotter tillräckligt?