• hanna1985

9 månader & äta samma som övriga familjen?

Hej. Har en fundering. Har en matglad snart 9-månaders dotter som gärna vill smaka av vår mat.
    Vad jag förstår så kan 9-månaders äta samma som oss men om man är försiktig med kryddning och skippar saltet.
    Får alltid tipset att ta undan det som vi ska ge henne innan kryddningen men där kommer min fundering in.
    Är det bara jag som Alltid saltar å kryddar tex köttfärssåsen/köttgrytan/vadsomhelst först av allt? Inte efter att man gjort klart allt med grädde och allt som ska va i. Blir det verkligen samma smak om man kryddar den färdiga såsen/grytan sist än när man bryner köttet i början??
    Hoppas ni förstår min krångliga formulering :)
    /hanna

• Svar på tråden 9 månader & äta samma som övriga familjen?
  • Gbgsmamma

Jag tycker det fungerar bra att salta i slutet. När vår dotter var under året saltade vi ofta väldigt snålt och saltade sedan mer på tallriken vilket gick bra det med. De flesta andra kryddor (örtkryddor, peppar etc) behöver man inte vara så snål med, många barn gillar att det smakar lite.

• kaffeamanda

Om ni inte toksaltar maten så tror jag inte att det är någon fara. Om du är orolig så kan du väl salta hälften av vad du brukar när du lagar maten så kan ni vuxna salta lite extra efterhand, en liten kompromiss.

Svar på tråden 9 månader & äta samma som övriga familjen?