• LadyTeague

Tips för bättre plats och förvaring i sovrummet?

Vi har ett ganska stort sovrum med en väldigt stor säng, men vi har också mycket kläder och annat som ska få plats så för tillfället är det bara ett rum med en säng och udda förvaringsmöbler.

Någon som har några tips för det här rummet? Som det är nu ser det bara väldigt överfullt och rörigt ut.
    Nothing shows maturity like a good public fight on the internet. Oh look, they turned on the caps lock. This shit is serious now
  • Svar på tråden Tips för bättre plats och förvaring i sovrummet?
  • Dunham

Går det att ordna något längs väggen där tvbänken står som har både klädförvaring, plats för tv:n, hylla..? Som liksom löper längs hela väggen. Kostar väl lite men kan kanske vara en idé att spara ihop till om ni inte har råd? Blir lite mer enhetligt.

Förvaring under sängen, går det? Lite billigare det med.

Tvillingar med bf 12/6! Mamma till Artemis (född 2010) och till min brorson Jacob (född 2008)
  • LadyTeague
    Dunham skrev 2013-01-28 13:40:49 följande:
    Går det att ordna något längs väggen där tvbänken står som har både klädförvaring, plats för tv:n, hylla..? Som liksom löper längs hela väggen. Kostar väl lite men kan kanske vara en idé att spara ihop till om ni inte har råd? Blir lite mer enhetligt.

Förvaring under sängen, går det? Lite billigare det med.
    Jag har funderat på förvaring längs väggen, men mitt problem är mest att jag måste ha plats för kläder och att garderober är för djupa för att stå där (om man inte trivs med en väldigt smal gång då).

Förvaring under sängen har jag funderat på, men då det mest gäller kläder så känns det inte lika aktuellt, helst ska kläderna gå att hänga upp.

Hade jag fått lov så hade jag rivit de två garderoberna vid dörren och fått mer yta till användbara garderober. De som är där nu är jättedåliga för klädförvaring. 
    Nothing shows maturity like a good public fight on the internet. Oh look, they turned on the caps lock. This shit is serious now
  • Trinn

Själv har jag funderat över till vårt sovrum. Någon sorts djupare hylla och då nästan helt upp mot taket, men så att snygga lådor får plats. Då förvara allt som inte behövs just nu. Då kanske få ned antalet garderober. Eller så kan man få bort hyllan med att sätta upp hyllplan snyggt på någon vägg. Alltså det går att göra en hel del med hyllplan.

• titti81

Jag vill tipsa om beståserien från ikea. Egentligen en bokhylla. Men med lådor och dörrar som tillval funkar den som klädförvaring. Jag har den. ca 40 djup.

• titti81

Skippa sängbord och ha byråar i stället kan vara en bra lösning också.

• colanappen

finns ju garderober som inte är så djupa där man hänger kläderna med framsidan utåt så att säga...

• colanappen

alternativt är att skippa sängborden och ha garderober där istället man kan oxå ha skåp ovanför sängen

• LadyTeague
    Trinn skrev 2013-01-28 14:03:07 följande:
    Själv har jag funderat över till vårt sovrum. Någon sorts djupare hylla och då nästan helt upp mot taket, men så att snygga lådor får plats. Då förvara allt som inte behövs just nu. Då kanske få ned antalet garderober. Eller så kan man få bort hyllan med att sätta upp hyllplan snyggt på någon vägg. Alltså det går att göra en hel del med hyllplan.
    titti81 skrev 2013-01-28 14:05:58 följande:
    Jag vill tipsa om beståserien från ikea. Egentligen en bokhylla. Men med lådor och dörrar som tillval funkar den som klädförvaring. Jag har den. ca 40 djup.

Bestå är faktiskt ett väldigt bra alternativ. Om man tar de höga väggskåpen på sidorna och de låga i mitten så att tv:n får plats, kanske till och med vägghängda skåp över tv:n. Men det kostar en slant så det blir ju inte gjort än kanske.

Jag kan inte för mitt liv förstå hur vi kunde bo i en etta!

• titti81

Jag har del dreda bokhyllan i 2 sektioner. Lådor nertill och sen lucka för skåpen upptill. Bra och prisvärd tycker jag. Om man flyttar kan man ju lätt hitta på ett annat användningsområde för den.

• Hannely

Fixa bättre möjligheter i de befintliga garderoberna? Om ni får riva ut det som finns i dem nu? Går ju att platsbygga hyllor, sätta upp stänger eller måttbeställa garderobsinredning från ikea, elfa el liknande.

Vad gäller den långa väggen, så samma sak där, bygg eget. Man kan sätta skenor i golv/tak och låta skjutdörrar löpa i, på så sätt bestämmer ni själva hur djupt det ska vara (plus att ni får utrymme ända upp till tak). Billigare variat kan ju vara att sätta upp draperier och ha hyllsystem/stänger bakom.
    TV-bänk kan ni kanske vara utan? Alt välja trädörrar som går att skruva fast platt-TV på!  

• LadyTeague
    Hannely skrev 2013-01-28 14:17:38 följande:
    Fixa bättre möjligheter i de befintliga garderoberna? Om ni får riva ut det som finns i dem nu? Går ju att platsbygga hyllor, sätta upp stänger eller måttbeställa garderobsinredning från ikea, elfa el liknande.

Vad gäller den långa väggen, så samma sak där, bygg eget. Man kan sätta skenor i golv/tak och låta skjutdörrar löpa i, på så sätt bestämmer ni själva hur djupt det ska vara (plus att ni får utrymme ända upp till tak). Billigare variat kan ju vara att sätta upp draperier och ha hyllsystem/stänger bakom.
    TV-bänk kan ni kanske vara utan? Alt välja trädörrar som går att skruva fast platt-TV på!  
    De garderoberna går nog att göra bättre, men jag får inte ta ut den "inredning" som finns i. Det är en hylla 10cm över golvet som är ca 15cm bred längst in, en hel hylla högst upp och en rundstav att hänga galgar på. Allt lite lagom oslipat och golvet består av brädor som är svåra att få rent. Dessutom är dörren till garderoben mindre än själva utrymmet så mina trådbackar måste stå på mitten för att gå att dra ut, vilket gör att man får 10-20cm på vardera sida som då knappt går att använda.

Draperi känns som en ganska bra lösning tillsvidare, och sedan när det finns pengar nog kanske man kan fixa skjutdörrar istället. Fast jag tycker nog att det är snyggare med draperi, bara lite mindre praktiskt.
  • LadyTeague

Jag upptäckte att jag har ett gäng gamla lagerhyllor på vinden, tyvärr i tråkigt obehandlat trä.
    Finns det någon chans att inreda snyggt med sådana?
    På alla bilder jag har hittat ser det så fruktansvärt rörigt ut, men det kanske går att göra bättre?
    Snyggast vore att måla dem vita, men det har jag inte möjlighet att göra just nu.
    I vilket fall så får tv:n plats i hyllan och jag har en del snygga korgar som går bra att ställa i hyllorna för förvaring.

Några tips? 

• Kpax

Kan det här funka + förvaring under sängen?

Annars kanske tömma garderoben som innehåller annat än kläder, och förvara dessa under sängen?
    Eller helt enkelt riva båda garderoberna och slänga dit garderober med bättre inredning och kanske ett djup som passar bättre?

Vad är det du måste få plats med i sovrummet? Hur mycket garderobsyta tror du att du behöver om du mäter i standardgarderober?

• LadyTeague
    Kpax skrev 2013-02-13 13:40:37 följande:
    Kan det här funka + förvaring under sängen?

Annars kanske tömma garderoben som innehåller annat än kläder, och förvara dessa under sängen?
    Eller helt enkelt riva båda garderoberna och slänga dit garderober med bättre inredning och kanske ett djup som passar bättre?

Vad är det du måste få plats med i sovrummet? Hur mycket garderobsyta tror du att du behöver om du mäter i standardgarderober?

Tyvärr så sitter fönstret ganska lågt och byrån är ganska hög, så den kan inte stå där, och garderoberna får jag inte riva.
    Men förvaring under sängen är något jag har funderat på.
    När pengar finns så tror jag att jag ska försöka få till något bra hyllsystem längs hela väggen där tv:n är nu. Exempelvis ikeas expedithyllor och ha lådor nederst för klädförvaring och ställa tv:n ovanpå. Då kastar jag i så fall ut byrån och har kvar den stora garderoben + hyllan nästan som de står. Eventuellt att jag byter garderoben till en smalare. Sedan ska jag försöka få till bättre förvaring i de fasta garderoberna, men då jag inte får riva något så blir det lurigt att hitta något som passar måtten. I värsta fall köper jag hem material och bygger eget hyllsystem i dessa.
    Just nu är det pengar som är det största problemet, men som tur är så finns ikea! 
Svar på tråden Tips för bättre plats och förvaring i sovrummet?