• darling

Behålla SGI innan förlossningen?

Hej, jag väntar barn 6/4 och har planerat att sluta jobba den 1/3. Jag har redan ett fastställd SGI (utreddes och fastställdes så sent som i höstas). Har jobbat mer än heltid i flera år. Min fråga är: om jag slutar jobba 1/3 och väljer att inte ta ut FP förrän 1/4, förlorar jag då min SGI? Dvs jag har ingen inkomst under en månad och lever snålt. Har fått olika besked om detta av olika handläggare och vill veta vad som egentligen gäller? Läste bland annat här på Familjeliv under Fråga experten att en tjej fick beskedet att hon var tvungen att ta ut fp för att skydda sin SGI om hon inte jobbade en tid innan förlossningen. Samtidigt står det på er hemsida att man har rätt att gå ner i tjänst helt eller delvis 6 mån innan förlossningen utan att det påverkar SGI:n. Med vänlig hälsning, Clara

• Svar på tråden Behålla SGI innan förlossningen?
  • Försäkringskassan

Hej.

Har man arbetat heltid i minst 6 månader i följd så kan man avbryta arbetet helt och SGI n är skyddad i 3 månader utan att man behöver göra något aktivt för att skydda sin SGI.

Hälsningar
    Johanna, handläggare 

• darling

Tack för snabbt svar. Jag gick ner till 80% 1 januari i år. Räknas de 3 månaderna från när jag gick ner från heltid eller från 1 mars när jag slutar jobba helt? Dvs om jag jobbade 100% fram till 31 december, sedan 80% 1 januari till 1 mars och 0% 1 mars till 1 april, skyddas då min 100% SGI från innan årsskiftet? Med vänlig hälsning, Clara

• Försäkringskassan

Hej!

Som gravid har man rätt att gå ner i arbetstid tidigast sex månader före barnets födelse, eller den beräknade tidpunkten för födelsen, utan att den sjukpenninggrundande inkomsten (SGI) påverkas. Det gäller om man innan avbrottet har arbetat heltid i minst sex månader.

Tiden börjar räknas från det att du gick ner i arbetstid första gången, det vill säga från den 1 januari 2013.

Här kan du läsa mer om föräldrapenning och SGI:

www.forsakringskassan.se/privatpers/foralder/barnet_fott/foraldrapenning_och_sjukpenninggrundande_inkomst/

Hälsningar

Harry, handläggare

• darling

Hej, jag tyckte att det här verkade konstigt. Det står ingenstans på er hemsida att möjligheten att gå ner i tjänst 6 mån innan beräknad förlossning är begränsad i tid (dvs att man bara kan göra det i 3 månader). Jag har ju jobbat heltid 6 månader innan jag gick ner i tjänst. När jag ikväll ringde en handläggare hos er fick jag besked om att jag kan gå ner i tjänst (helt eller delvis) tidigast 6 månader innan beräknad förlossning och sedan behöver jag inte gå upp i tjänst förrän barnet fyller 1 år UTAN att min SGI påverkas och utan att jag behöver ta ut fp för att skydda SGIn. Det här är ju ett annat besked än jag fått från er. Vilket stämmer?

• Försäkringskassan

Hej!

Det som min kollega tidigare skrivit om att SGI är skyddad i tre månader efter det att man avbryter sitt arbete är ett generellt efterskydd för den som slutar arbeta helt. I din situation där du är gravid finns det däremot andra regler att tillämpa vilket innebär att om du går ner i arbetstid eller slutar arbete helt sex månader innan beräknad förlossning så är din SGI skyddad under hela tiden fram till förlossningen och även under barnets första levnadsår, oavsett om du tar ut föräldrapenning eller inte. Det under förutsättningen att du har arbetat stadigvarande under minst sex månader innan du går ner i tid eller slutar arbeta helt.

Hälsningar
    Otto, handläggare 

Svar på tråden Behålla SGI innan förlossningen?