• Badanka

Åka bil 6 timmar

Hej

Min dotter är nu 2,5 månad men till påsk ska vi åka till Göteborg på dop. Det tar väl ca 6 timmar plus minus nån timme. Hur funkar det för henne att åka? hur länge klarar hon att sitta? Säger hon ifrån eller vad?
    Är lite orolig av mig...jag vet. Men hoppas på svar så jag slipper oroa mig.
    Tack

• Svar på tråden Åka bil 6 timmar
  • XcsM

Min mammas släkt är från Norge och hon åkte dit med mig för första gången när jag var 3 veckor gammal. En resa på typ 5-6 timmar. Enligt henne sa jag själv ifrån när jag ville komma upp

• XcsM

Däremot fick hennes vännina rådet om att ta upp sin bebis en gång i timmen, och om bebisen sov var de tvugna att väcka bebisen.. Men det tycker jag låter jäkligt konstigt, en lite bebis som sover har det ju bra liksom

• Galia

Hur funkar det när ni åker bil nu? Om hon inte har något emot att åka bil så är mitt tips att hon kommer sova sig igenom er resa. Antar att ni kommer göra något stopp för att själva äta,sträcka på benen och gå på toa. Då skulle jag passa på att byta blöja, amma och låta henne ligga lite i famnen som variation till babyskyddet. Sen somnar hon nog om när ni börjar rulla igen

• Skarpa

Vi har åkt ganska många längre sträckor med barnen när de har varit små. Vi har passat på att åka när vi vet att de kommer att somna, och sedan kört på. De har sagt till när de blivit missnöjda, och då har vi stannat, och vi har också planerat in lite längre raster efter vägen (t.ex. stanna och äta lunch så vi får sträcka på oss allihopa). Låt det bara ta den tid det tar, så går det nog bra för er

Feed me cookies and I'm all yours ♥
  • Pumpkin

Min erfarenhet säger att bebisen kommer att tala om om hon inte är nöjd Jag åkte 60 mil med sonen när han var 2,5 månader och det gick finfint! Man stannar ju oftast ändå för att äta, sträcka på benen, gå på toaletten osv, så då kan man ju passa på att ta upp bebisen, mata, byta blöja och sånt.

Ludvig 100520 - enpumpa.blogspot.com - Lillpyret BF 130504
  • Rani

Vi har åkt sthlm-gbg med en tremånaders för ett tag sedan. Vi körde tre timmar. Hon sov mesta tiden. Sedan stannade vi på en vägkrog. Gav mat, åt själva och bytte blöja. Sedan åkte vi tre timmar till. Gick finfint! Tre timmar är ungefär så länge de kan sitta i babyskyddet, sedan behöver de sträcka ut ryggen. Men var tredje timme brukar ju vara bra mat/toastoppsintervall för vuxna också. Kolla upp någon vägkrog på lämpligt avstånd innan så slipper ni leta eller byta blöja på någon kall macktoa.

• Badanka

Tack för råden. Hon brukar somna ganska direkt när vi åkt bil. Så i mina tankar kommer hon sova den mesta tiden. Sen sjävklart räknar jag med att det kan blii åt helt andra hållet men det var en bra ide att ta med henne ut och amma och hålla henne lite medans man själv äter. Tur min man är ledig vilket gör att vi kan åka när vi vill och ta den tid vi behöver.

Svar på tråden Åka bil 6 timmar