• Anonym

    Sälja fonder, hur snabbt får man pengarna?

    Som rubriken lyder.
    Jag har Sverigefonder och Trygghetsfonder i ett fondkonto hos Länsförsäkringar.
    Jag bor några min från närmsta Länsförsäkringarbank och tänkte åka dit på onsdag och sälja lite fonder.
    Detta är första gången jag ska sälja fonder.
    Hur snabbt får man pengarna? Kan man få dom kontant eller är det bara insättning på konto som gäller?
    Jag har inte något konto hos Länsförsäkringar utan hos SEB.

    Tacksam för svar:)

  • Svar på tråden Sälja fonder, hur snabbt får man pengarna?
  • Anonym (hej)

    Jag har konto på nordea och fonder hos swedbank, jag fick dem kontant, men nu har dom tagit bort det, så jag har skaffat ett konto på swedbank för snabba affärer :) 
     

  • natha

    2-3 dagar skulle jag gissa på. 1 dygn för försäljningen av fonderna (förutsatt att du säljer dem på förmiddagen). Samt någon dag att få dem in på ditt konto. Bankerna brukar vilja hålla pengarna någon dag. Du får inte pengarna kontant.. 

  • jimbo82

    Har Handelsbanken o det tar 3-5 bankdagar från försäljningen till dom finns på kontot

  • Emmiii

    Glöm inte att kolla om du kommer behöva skatta på pengarna i efterhand, blir inte roligt om du inte har med det i beräkningar! 

  • Anonym
    Emmiii skrev 2013-01-28 14:47:27 följande:
    Glöm inte att kolla om du kommer behöva skatta på pengarna i efterhand, blir inte roligt om du inte har med det i beräkningar! 

    Skatta för eventuell vinst!
  • Anonym

    Tack för era svar. Det finns ca 7300:- på mitt fondkonto. Så mycket kan det ju inte bli i skatt på det? Det är väl 30 % på vinsten?

  • natha
    Anonym skrev 2013-01-28 15:33:01 följande:
    Tack för era svar. Det finns ca 7300:- på mitt fondkonto. Så mycket kan det ju inte bli i skatt på det? Det är väl 30 % på vinsten?

    banken skickar automatiskt in till skatteverket hur mycket du ska skatta. Det kommer synas vid nästa års deklaration. Men det är 30% som gäller. Så du är beredd ekonomiskt sen...
  • natha

    För att förtydliga, så är det 30 % av vinsten som ska skattas. Inte 30% av allt du får ut... 
     

  • Anonym

    Jag fick pengarna dagen efter trots att killen på banken sa att det skulle ta 5-10 dagar. Han sa även att vinstskatten skulle dras av på en gång vilket det inte heller gjorde. Jag vet inte vad anskaffningsvärdet är och det kunde inte han heller se, lite märkligt tycker jag.

Svar på tråden Sälja fonder, hur snabbt får man pengarna?