• Anonym (skakis)

Någon som har ätit saroten?

har sån fruktansvärd ångest o oro. Har därför fått utskrivet saroten som jag tog frsta gången igår kväll 1 tab 10 mg. jag ska sedan trappa upp succesivt till 30mg.

Hursomhelst så vaknade jag i natt av panik. hjärtat slog hårt o snabbt som bara den o jag var darrig o kallsvettig. fortfarande är jag skakig o har hjärtklappning. Kan det vara av medecinen?? jag har ju bara tagit en enda tablett?? det verkr väl osannorlikt? ska jag fortsätta att ta ikväll?

Jag får inte tag på läkaren, men ska prova igen imorgon.

• Svar på tråden Någon som har ätit saroten?
  • Anonym

jag tar sarotentabletter.. aldrig upplevt något sådant. låter ju som en panikångestattack det du hade...

• Hajpan

Har ätit saroten i ett år drygt nu. Hade svåra panikattacker och ångest nattetid, kunde inte sova. Jag hade precis tagit mig ur ett destruktivt äktenskap och fick ångest av minsta lilla. Sen var jag så himla trött av att aldrig kunna sova. Jag minns inte hur snabbt jag fick effekt men jag trappade upp till jag kom till 50mg/dag, då sa kroppen ifrån. Tålde inte den höga dosen utan kräktes upp den direkt. Så jag valde att hålla mig på 30mg som fungerade bra! Jag mådde mkt bättre och kände mig starkare och starkare! Men Saroten har även en viss smärtstillande effekt så jag har även fått den utskriven pga ryggsmärtor. Nu mår jag mkt bättre och har på eget initiativ, men efter rådgöran med läkaren och kuratorn, valt att sluta efter att ha trappat ner successivt. Mår idag jättebra! 
    Förutom att jag inte tålde den starka tabletten, så gick jag upp i vikt av tabletten. Kunde känna mig riktigt seg på morgonen om jag tog tabletten  för sent på kvällen. 

• orolig2325

ang. biverkningar så börjar dem direkt, redan efter första tabletten, så det kan mycket väl vara biverkningar fastän du "bara" tagit en tablett.

Läs på FASS om medicinen du fått.

• Anonym

Det låter som lite låg dos för ångest och oro. Den doseringsnivån brukar mer ges till smärtpatienter.
    Men ja, hjärtklappning och dylikt kan vara biverkningar när man äter Saroten

• orolig2325
    Anonym skrev 2013-01-28 14:49:47 följande:
    Det låter som lite låg dos för ångest och oro. Den doseringsnivån brukar mer ges till smärtpatienter.
    Men ja, hjärtklappning och dylikt kan vara biverkningar när man äter Saroten
    fast man börjar alltid väldigt lågt med alla läkemedel, åtminstone borde man göra det.
  • Anonym (Fibro)

Hej.

Jag har fått Saroten utskrivet pga smärta. Har precis fått diagnosen Fibromyalgi. Får alla tänkbara biverkningar. Hade ingen ångest tid, "bara" extrem smärta o sömnsvårigheter.  

Har nu ångest nattetid, sover inte bättre, som skumgummi i huvudet, irriterad, sur, mer migrän, yrsel, illamående... börjar även få ångest på dagen. Har ätit 10-20 mg till natten.... väldigt låg dos o så mycket biverkningar. Har ätit i nästan 3 veckor. Läkaren tycker jag ska sluta. Kommer göra det inom kort om inte allt vänder.

Tror dock att smärtan kanske pga Saroten är mindre  om det inte är en lite bättre period)... men jag är som personlighetsförändrad..... Är mer explosiv i vanliga fall o märker att mitt tålamod är noll, även på mitt jobb... är uska.

• Fagge

Jag har ätit saroten i omgångar och det värsta biverkningen tycker jag är att jag blir alldeles slut.
    Vill bara sova helatiden och min ångest blir värre.
    Jag äter dom pga att jag har 2st diskbråck i ryggen.
    Dom skulle ha en positiv inverkan på nerverna i ryggraden sa dom men jag slutade självmant med dom nu andra gången.

Svar på tråden Någon som har ätit saroten?