apa4ewer skrev 2013-02-03 21:24:20 följande:
Jag tycker att både jag och pappan har lika rätt att ha sonen, vi båda är engagerade och vi bryr oss om sonen lika mycket. MEN jag tycker att det vore bättre att sonen kunde vara med mig när vi flyttar isär eftersom jag haft honom mest redan nu. Jag vill att sonen ska kunna vara med mig under dagarna så jag kan ha föräldrardagarna i och med att pappan har stor chans till att få ett fast jobb snart. Jag vill att pappan ska kunna unmågs med sin son, men samtidigt så måste han tänka på sin ekonomi och sin framtid. Alla val vi gör nu kommer ju påverka sonens framtid. Jag vet ju hur svårt det kan bli att få jobb nuförtiden och han trivs verkligen där. Jag tror inte jag har mer rätt till sonen än han har, men jag tror det blir bäst så för sonens skull. Pappan skulle ju ha möjlighet att träffa sonen varje dag då vi inte skulle bo så speciellt långt ifrån varandra. Dessutom så är vi ännu vänner så han skulle kunna sova över om han velat.
Fast hur pappan vill lägga upp sitt arbete och föräldraledighet måste ju han få lov att bestämma själv?
Förstår om han slår bakut om du kommer och "tycker" vad som är bäst - även om det enligt dig ÄR det..
Men det blir lite som att undervärdera pappans förmåga att själv bestämma över sitt liv.
Varannanvecka är alldeles för lång tid för ett så litet barn att vara utan den ena föräldern - MEN, som mia maria skriver här ovan,. så finns det andra alternativ till växlat boende.
två/tre dagar hos den ena föräldern är ju ett alternativ - speciellt om barnet har bra anknytning till er båda vid separationen.
Risken finns ju att barnet tappar anknytningen till sin pappa om de bara skall träffas på helger o lov, eventuellt ngn dag i veckan..
ÄR det verkligen det bästa för barnet att du är hemma på heltid och pappan rättar sig efter det, eller är det bästa att barnet får träffa er lika mycket, men under kortare perioder?