• apa4ewer

Hjälp! vårnad kring sonen.

Jag och sonens pappa har sepererat och vi ska flytta isär närsomhelst. 
    Vi är båda sonens vårdnadshavare och sonen är bara sju månader gammal.
    Jag tog ledigt från plugg för att kunna vara hemma föräldrarledig under detta året( nu och fram till hösten)
    och leva på föräldrarpenning medan pappan själv ville jobba.

Jag tycker att sonen borde bo hos mig och jag kunde vara föräldrarledig så pappan kan jobba vidare och ha sonen på kvällar, helger, alla större lov och ev hans lediga dagar.

Medan han tycker vi ska dela till varannan vecka och sonen ska vara på dagis under hans veckor.
    Jag tycker att det är helt ologiskt att han ska betala för dagis när han knappt har råd bara för att jag inte ska råka ha sonen mer än han. 

Hur tycker ni andra att vi borde göra?
    Kan man ens få in barn på dagis om barnen är under ett år gamla och ena föräldern inte har sysselsättning???? 

• Svar på tråden Hjälp! vårnad kring sonen.
  • Zayco

Verkligen INTE. Barn ska för deras egna bästa inte bo varannan vecka när dom är under 2 år, tycker familjerätten.

Jag tycker du borde ringa FR och boka ett samtal med er två. 

• Zayco

Trodde först det stod 17 månader, och även då är det ej rekommenderat att ha vv. 

Ni kan fortfarande ha gemensam vårdnad, bara att ert umgänge ser annorlunda ut.  

• Knappamamma

Hos oss måste barnen vara 1 år för att få börja på dagis. Så nej då går han välja att vara fl sina veckor.

• apa4ewer

Men vilket alternativ vore bäst då? eller finns det bättre lösningar kanske?

• Zayco
    apa4ewer skrev 2013-01-28 18:31:10 följande:
    Men vilket alternativ vore bäst då? eller finns det bättre lösningar kanske?
    Jag tycker att barnet bör vara hos dig åtminstonde tills barnet blir två år, och att pappan ska bli umgängesförälder (och du boendeförälder) tills vidare. 

Men erat barn är ju väldigt litet så jag vet inte hur man gör då med övernattningar och hela helger.. Som sagt bästa är nog om ni pratar med FR i eran kommun.
  • apa4ewer

Problemet mellan oss är att pappan inte vill släppa mig och han försöker ge igen för småsaker och hämnas vid olika perioder.

• TvåTrollungar

Inge vv boende innan 3 år. Har du varit hemma hittills? I så fall är du barnets 1:a anknytningsförälder och barnet bör bo hos dig. Man rekommenderar inte ens övernattning vid den åldern. Och dagis till en 7 månaders?? Det finns inte!!

• mia maria

Bara för nyfikenhetens skull; vad gör dig till en mer lämpad förälder än pappan i detta fall?
    tror du inte han känner likdan't som du, dvs att han vill ha sin son hos sig så mycket som möjligt?

Om barnet har bott med er båda fram tills nu så är det ju inget som hindrar att sonen träffar sin pappa ofta, ofta - för att sedan utöka umgänget allt eftersom - o inom kort ha växelvis boende?

Har du fått alla föräldradagar eller ska pappan ha föräldraledigt?
    När sonen väl är gammal nog att börja på dagis så funkar det finfint att pappan har honom på dagis under de veckor som han jobbar.

Jag vet att varannan vecka inte rekommenderas till barn under tre år, men det finns ju trots allt fall där det har funkat jättebra ändå.
    Man kan ju även ha barnet 50/50 men i annan form än varannan vecka.
    Man byter efter tre dagar tex, medan barnet är litet. 

Jag föreslår att ni bokar en tid för samarbetssamtal hos Familjerätten, så kan ni tillsammans med en tredje part diskutera hur det ska se ut för er o sonen framöver.

Lycka till! 

• mammalovis

För att överhuvudtaget få in ett barn före ett års ålder på förskolan krävs dispens och ett väldigt tungt vägande skäl. Jag har hört om ett fall och såvitt jag förstod var mamman ensamstående och tvungen att jobba för att få ihop ekonomin när barnet var 9 månader. Dock är det inget jag skulle rekommendera, då ett barn har ett väldigt stort behov av en eller två nära vuxna då. I så fall får väl pappan också vara föräldraledig 2-3 dagar i veckan. Att lösa situationen med förskola bara för att hämnas eller få samma rätt är ju löjligt.

Som de andra skrivet är vv inget som är aktuellt för barnet, det är på tok för litet och har svårt att minnas den andre föräldern. Tag kontakt med familjerätten och boka ett samtal där ni kommer fram till bästa lösningen utifrån BARNETS bästa. Jag skulle tippa på att det blir du som är boendeförälder om du tagit hela föräldraledigheten hittills och att pappan kan ha umgänge med sitt barn flera kvällar i veckan. Vid ca 2 års ålder då barnet har lite mer språk tror jag min dotter hade klarat bo 2-3 dagar hos vardera föräldern. Sedan beror ju mycket på hur engagerad pappan varit hittills, är barnet vant att också bara ha pappan på natten, så kan säkert någon övernattning fungera också.

Vi separerade när tösen var 13 månader, men pappan var inte särskilt intresserad av att ha henne. Medan jag fortfarande bodde kvar i huset (1 vecka) hade han henne 2 kvällar i veckan plus lördag, men sedan blev det för jobbigt. I perioder uteblev han helt p g a psykisk sjukdom. Nu träffar han henne på sin höjd 8 timmar i 1 lördag i veckan. Dottern som nu är 25 månader pratar mycket om sin pappa och hade nog haft glädje av att träffa honom mer ...  

• apa4ewer
    mia maria skrev 2013-01-30 21:12:39 följande:
    Bara för nyfikenhetens skull; vad gör dig till en mer lämpad förälder än pappan i detta fall?
    tror du inte han känner likdan't som du, dvs att han vill ha sin son hos sig så mycket som möjligt?

Om barnet har bott med er båda fram tills nu så är det ju inget som hindrar att sonen träffar sin pappa ofta, ofta - för att sedan utöka umgänget allt eftersom - o inom kort ha växelvis boende?

Har du fått alla föräldradagar eller ska pappan ha föräldraledigt?
    När sonen väl är gammal nog att börja på dagis så funkar det finfint att pappan har honom på dagis under de veckor som han jobbar.

Jag vet att varannan vecka inte rekommenderas till barn under tre år, men det finns ju trots allt fall där det har funkat jättebra ändå.
    Man kan ju även ha barnet 50/50 men i annan form än varannan vecka.
    Man byter efter tre dagar tex, medan barnet är litet. 

Jag föreslår att ni bokar en tid för samarbetssamtal hos Familjerätten, så kan ni tillsammans med en tredje part diskutera hur det ska se ut för er o sonen framöver.

Lycka till! 
    Jag tycker att både jag och pappan har lika rätt att ha sonen, vi båda är engagerade och vi bryr oss om sonen lika mycket. MEN jag tycker att det vore bättre att sonen kunde vara med mig när vi flyttar isär eftersom jag haft honom mest redan nu. Jag vill att sonen ska kunna vara med mig under dagarna så jag kan ha föräldrardagarna i och med att pappan har stor chans till att få ett fast jobb snart. Jag vill att pappan ska kunna unmågs med sin son, men samtidigt så måste han tänka på sin ekonomi och sin framtid. Alla val vi gör nu kommer ju påverka sonens framtid. Jag vet ju hur svårt det kan bli att få jobb nuförtiden och han trivs verkligen där. Jag tror inte jag har mer rätt till sonen än han har, men jag tror det blir bäst så för sonens skull. Pappan skulle ju ha möjlighet att träffa sonen varje dag då vi inte skulle bo så speciellt långt ifrån varandra. Dessutom så är vi ännu vänner så han skulle kunna sova över om han velat.
  • Brumma
    apa4ewer skrev 2013-02-03 21:24:20 följande:
    Jag tycker att både jag och pappan har lika rätt att ha sonen, vi båda är engagerade och vi bryr oss om sonen lika mycket. MEN jag tycker att det vore bättre att sonen kunde vara med mig när vi flyttar isär eftersom jag haft honom mest redan nu. Jag vill att sonen ska kunna vara med mig under dagarna så jag kan ha föräldrardagarna i och med att pappan har stor chans till att få ett fast jobb snart. Jag vill att pappan ska kunna unmågs med sin son, men samtidigt så måste han tänka på sin ekonomi och sin framtid. Alla val vi gör nu kommer ju påverka sonens framtid. Jag vet ju hur svårt det kan bli att få jobb nuförtiden och han trivs verkligen där. Jag tror inte jag har mer rätt till sonen än han har, men jag tror det blir bäst så för sonens skull. Pappan skulle ju ha möjlighet att träffa sonen varje dag då vi inte skulle bo så speciellt långt ifrån varandra. Dessutom så är vi ännu vänner så han skulle kunna sova över om han velat.

Fast hur pappan vill lägga upp sitt arbete och föräldraledighet måste ju han få lov att bestämma själv?
    Förstår om han slår bakut om du kommer och "tycker" vad som är bäst - även om det enligt dig ÄR det..
    Men det blir lite som att undervärdera pappans förmåga att själv bestämma över sitt liv.

Varannanvecka är alldeles för lång tid för ett så litet barn att vara utan den ena föräldern - MEN, som mia maria skriver här ovan,. så finns det andra alternativ till växlat boende.
    två/tre dagar hos den ena föräldern är ju ett alternativ - speciellt om barnet har bra anknytning till er båda vid separationen.
    Risken finns ju att barnet tappar anknytningen till sin pappa om de bara skall träffas på helger o lov, eventuellt ngn dag i veckan..
    ÄR det verkligen det bästa för barnet att du är hemma på heltid och pappan rättar sig efter det, eller är det bästa att barnet får träffa er lika mycket, men under kortare perioder?
  • mia maria

Håller med Brumma.

Vad pappan vill o inte vill måste ju han få bestämma själv.
    Jag tycker att det låter ganska så sunt att pappan vill ha sin son på halvtid. Det är väl jättebra för lillkillens skull!

Sen är det ju lite tidigt att börja på dagis, men när sonen fyller ett år så passar det väl alldeles utmärkt att pappan har sonen mer, o då går det ju bra att han går på dagis.
    De flesta arbetande föräldrar betalar ju för barnomsorg, o det måste ju som sagt pappan få bestämma själv om han vill göra.
    Klart han vill ha sin son så mycket som möjligt, även om han jobbar.
    Så är det ju för de flesta föräldrar!
    Möjligheten för honom att ta f-ledigt kanske kommer sen när han har fått fast arbete?

Du får nog lägga dina egna känslor åt sidan o se det positiva i att pappan vill ha sonen på halvtid.
    Är ni dessutom goda vänner o kommer bra överrens så underlättar ju det en hel del!
    Ni har ju trots allt separerat o pappan har ju såklart sina önskemål om hur han vill ha sitt liv, o han ska inte behöva anpassa sig enbart efter hur du tycker att det "ska" vara. 

• mia maria

Det är ju dessutom lite skillnad på att komma hem till dig o umgås med sonen bara för att du är "schysst" o "låter" honom göra det varje dag om han vill, o att ha sonen på egen hand i hans eget hem.

Även fast det känns svårt o kräver en del "övning" så är det nog dags att släppa taget en smula o låta pappan träffa er son under de former han själv anser är bäst. 

Svar på tråden Hjälp! vårnad kring sonen.