• Anonym (Siffror..)

Var utreda dyskalkyli?

Jag har länge misstänkt att jag har dyskalkyli, dvs svårt med siffror/räkning och sådant. Har alltid haft svårt att förstå mig på matte, och logiska system av den typen överlag, som diagram och liknande. Har dessutom svårt att minnas nummer, att räkna ut saker (hur mycket jag ska betala, hur många timmar det är kvar, uppskatta antal och avstånd). Detta är såklart rätt jobbigt, och kan ibland bli rätt pinsamt. Som om någon skulle fråga hur många personer vi var på något möte tillexempel, så kan jag inte svara, eller om jag ska räkna en summa pengar eller något, så tar det längre tid än vad de flesta skulle klara.
    Jag brukar skämta bort det, eller säga att jag har lite problem med siffror och så, men det skulle vara skönt att få någon riktigt bedömning och kanske en diagnos, en bekräftelse på att jag inte bara är dum i huvudet. 
    Men vart kan man vända sig? Jag har försökt googla och liknande, men hittar mest information när det gäller barn, ingenstans vad som gäller om man är vuxen!
    Ska man kontakta vårdcentral, eller studenthälsan (jag är student i uppsala)? Kostar det något att göra en utredning? 

• Svar på tråden Var utreda dyskalkyli?
  • Candy89

Du borde kunna kontakt studenthälsan för vidare hjälp. Att göra en utredning kan kosta en slant beror på vart man gör utredningen.

Svar på tråden Var utreda dyskalkyli?