• cecilia76

vill bli medicinfri från antipsykosmedicin

Hej! Drabbades av en psykos och har sedan ett år tillbaka vårdats med zyprexa och ergenyl. Nu vill jag bli medicinfri. Är det någon som har tips på läkare som jag kan kontakta?
    Vill bli förälder detta år, men vill bli medicinfri innan.
    Tacksam för svar

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-01-30 20:04
    Det var åtta år sedan jag hade psykosen. Jobbar idag, men min man har inga spermier så vi går på utredning. Kanske det blir insimination?

• Svar på tråden vill bli medicinfri från antipsykosmedicin
  • Ellaria

Vem har skrivit ut medicinen åt dig? Har du inte kontakt med läkare/psykolog alls?

You know nothing, Jon Snow
  • Anonym
    cecilia76 skrev 2013-01-28 18:50:39 följande:
    Hej! Drabbades av en psykos och har sedan ett år tillbaka vårdats med zyprexa och ergenyl. Nu vill jag bli medicinfri. Är det någon som har tips på läkare som jag kan kontakta?
    Vill bli förälder detta år, men vill bli medicinfri innan.
    Tacksam för svar
    Om du vill bli medicinfri så kanske du ska undvika läkare?  Börja träna konditionsträning och skippa sockret så mår du bättre!
  • LinneaJosie

Du bör inte sluta med din medicin utan kontakt med läkare. Har du en plan för om du skulle må sämre igen? Varför vill du sluta, biverkningar?

• Astarte

Efter en psykos bör man äta dem i fem år i alla fall, det är det normala. Vill du sätta ut innan är det på egen risk, som du förstår. Risken för återfall är högst under de första fem åren.

Varför vill du sätta ut dem? Är det för det här med barnet?  

• LinneaJosie

Justja, läser tydligen dåligt. Såg nu att du vill bli förälder. Hur som haver, prata med din läkare. Jag förstår att du vill bli medicinfri, men psykoser är ju inte att leka med!

• Anonym
    LinneaJosie skrev 2013-01-28 20:16:27 följande:
    Justja, läser tydligen dåligt. Såg nu att du vill bli förälder. Hur som haver, prata med din läkare. Jag förstår att du vill bli medicinfri, men psykoser är ju inte att leka med!
    Psykoser är väl ärftligt så kanske inte så bra att föra det vidare.......

• Anonym (Sara)
    Anonym skrev 2013-01-28 21:33:34 följande:

• Anonym

Ska man resonera så om alla sjukdomar som du eller dina föräldrar har så är det inte många av oss som skulle få skaffa barn.
  • ModestyB

Du bör absolut INTE sluta med dina mediciner för att bli gravid!!! Superfarligt!
    Dels är det nära inpå din psykos. Dels påverkar en graviditet så att risken för att åter insjukna ökar, det beror på hormonpåverkan.

Vill du bli gravid och vill du kunna vara en fullgod förälder åt ditt barn så måste du se till att du kan medicinera under graviditeten (och efter förlossningen), gå på täta kontroller och se om det finns alternativ medicinering som inte är lika riskabel för barnet.

Innan graviditeten bör du ha fasat in på ev. lägre dos/annat läkemedel och det tar tid.
    Kan du be om en remiss till special-mvc redan nu så kanske dom har koll på någon psykiatriker med goda kunskaper om antipsykotika och graviditet.

• LinneaJosie

Jaså?
Svar på tråden vill bli medicinfri från antipsykosmedicin