• Anonym (beslutsångest)

pessar, för och nackdelar

Jag har svårt för att kunna bestämma mig, har testat 3 olika sorters p-piller, nuva-ring och kondom, men inget av dem var/är någon höjdare.

Blir deppad och helkonstig av alla pillersorter och av nuvaringen. så har väl kommit så långt i mitt funderande att något med hormoner inte funkar åt mig.

Kopparspiral har jag tänkt på, men jag blöder redan mycket och har mensvärk som gör att jag ibland måste va hemma från jobbet, så känns som det inte riktigt heller är ett alternativ för mig. 

Så nu vill jag veta vad Ni har tyckt, ni som använt er av pessar som preventivmedel! Fungerar det bra? Är det svårt/jobbigt att använda? Hur används det riktigt och kommer man ändå vara orolig om det är på plats? en kondom märker man om har gått sönder....
    var har killarna tyckt, har de känt av det eller märks pessaret inte alls?

Ge mig tips, råd och ideer, vad ni helt enkelt tyckt varit/ är bra och dåligt! tack på förhand! 

• Svar på tråden pessar, för och nackdelar
  • Anonym

Finns pessaret kvar som p-medel???

Urk att behöva hålla på att sätta in det och sedan vara orolig att det sitter på plats....

Prova hormonspiral, det är mitt tips! Hormoner som bara verkar lokalt i livmodern och man slipper mensen, kanonbra för mig!   

• Anonym (beslutsångest)
    Anonym skrev 2013-01-28 20:02:34 följande:

Urk att behöva hålla på att sätta in det och sedan vara orolig att det sitter på plats....

Prova hormonspiral, det är mitt tips! Hormoner som bara verkar lokalt i livmodern och man slipper mensen, kanonbra för mig!   
    Jag antog att det fanns kvar då det finns några trådar om det bla här... finns inte det så vet inte jag.. sterilisering kvar som alternativ känns det som :S

vet inte om jag vågar mig på hormonsprial då jag mått så himla dåligt av alla piller o även nuva ringen... 
  • jashrinah

pessar finns kvar och dem har blivit mycket säkrare till och med ! 
  • BELLAm2

Det finns kvar men man kan behöva beställa själv efter utprovning av storlek. Däremot ska det användas med spermiedödande medel samt sitta kvar i 6 timmar efteråt.

• Anonym (Toppen)

Toppen med pessar om man mår dåligt av hormoner. Finns inga "lokalt verkande hormoner" Många mår piss av hormonspiral också.
    Finns två stycken olika pessar, slidpessar och cervixpessar, bra att prova ut först. Sen beställer man på nätet. Fast gratis i Stockholm.
    Man har inte den där äckliga spermiedödande krämen, utan en vaniljdoftande gel med mjölksyra.
    Man kan ha det insatt hela tiden. Fast man tar ut och sköljer av dem varannan dag, och fyller på mer gel. 
    Inget trassel vid sex. 
    Jag tillhör också dom som mår skitdåligt av hormoner, inklusive hormonspiral... Jag ör mycket tacksam över pessar. Tycker det är enkelt att använda, känns inte, min kille är supernöjd. 
    Plus att man inte förstör miljön som alla p-pillerätare gör. Fy på er  

och ja, man behöver inte vara orolig att det inte sitter på plats. Mitt enda problem i början var att få ut det. innan jag fick till snitsen. Men man kan sätta nåt band på handtaget och dra ut också.

Ja, ett annat problem med pessar är att barnorskorna inte alltid kan pessar eller kan prova ut. Men man får ju be att de hjälper en ändå. 

• Anonym (beslutsångest)
    Anonym (Toppen) skrev 2013-01-29 20:38:01 följande:
    Toppen med pessar om man mår dåligt av hormoner. Finns inga "lokalt verkande hormoner" Många mår piss av hormonspiral också. Finns två stycken olika pessar, slidpessar och cervixpessar, bra att prova ut först. Sen beställer man på nätet. Fast gratis i Stockholm. Man har inte den där äckliga spermiedödande krämen, utan en vaniljdoftande gel med mjölksyra. Man kan ha det insatt hela tiden. Fast man tar ut och sköljer av dem varannan dag, och fyller på mer gel.  Inget trassel vid sex.  Jag tillhör också dom som mår skitdåligt av hormoner, inklusive hormonspiral... Jag ör mycket tacksam över pessar. Tycker det är enkelt att använda, känns inte, min kille är supernöjd.  Plus att man inte förstör miljön som alla p-pillerätare gör. Fy på er   och ja, man behöver inte vara orolig att det inte sitter på plats. Mitt enda problem i början var att få ut det. innan jag fick till snitsen. Men man kan sätta nåt band på handtaget och dra ut också. Ja, ett annat problem med pessar är att barnorskorna inte alltid kan pessar eller kan prova ut. Men man får ju be att de hjälper en ändå. 

Tack för ditt svar! Ska till gynekologen idag faktiskt så ska prata med henne om pessar! Känns som jag nog hellre vill ha det än kopparspiral
  • Anonym (Toppen)

Tvivlar på att din gynekolog kan ett enda dugg om pessar... Tyvärr.
    Men kombinera kopparspiral och pessar är ju också en smart idé. 
    Har en kompis som inte fixar de där slemmiga flytningarna som kan bli med kopparpiral, så hon har pessar bland annat för det.  Hon bor i Göteborg, så hon fick Milex gratis dessutom. För så är det där av nån anledning.

• Anonym (beslutsångest)
    Anonym (Toppen) skrev 2013-01-30 15:32:00 följande:
    Tvivlar på att din gynekolog kan ett enda dugg om pessar... Tyvärr.
    Men kombinera kopparspiral och pessar är ju också en smart idé. 
    Har en kompis som inte fixar de där slemmiga flytningarna som kan bli med kopparpiral, så hon har pessar bland annat för det.  Hon bor i Göteborg, så hon fick Milex gratis dessutom. För så är det där av nån anledning.
    så rätt du hade..... suck. vad irriterad jag var när jag gick därifrån. Hon lyssnade inte överhuvudtaget när jag förklarade hur dåligt jag mått av ppillren o ringen... jag nämde både kopparspiral o pessar men i handen hem fick jag broschyrer om minipiller o hormonspiraler....

Jag blir så trött! varför ska de trycka i en mängder med hormoner/mediciner när man säger att man mår dåligt av dem, varför kan de inte lyssna och försöka hjälpa en istället.
    Nu vet jag inte vad jag ska göra, tog ett prov (det var syftet med dagens gynbesök) o hon skulle ringa om två veckor o meddela resultatet. Så jag får väl försöka en gång till sen i telefonen med att få tips om pessar....

• Anonym (Toppen)

Ja, kräv igen att de ska kunna prova ut pessar! Eller. Försök hitta nån mottagning där de VILL hjälpa dig. Det är väl underligt om inte kvinnor ska få hjälp, när de mår dåligt av hormoner. Helt sjukt faktiskt.

Gå inte med på det. Se till att det blir bra för dig själv.  Och du, man kan ju beställa pessar utan att prova också. I alla fall femcap. 
    Det är ju inte direkt okänt att många mår skitdåligt av hormoner. Att då få en massa gratis broschyrer från läkemedelsbolag är ju en ren kränkning. Alla som är med om detta kräv att det ska skrivas i journalen exakt de symptom ni känner, och be sen kopia på journalen.
    Mår man dåligt av medicin, t ex hormonella p-medel, ska man helst anmäla det till Läkemedelsverket, även om det är kända biverkningar. Be läkaren att göra det och be att få en kopia på anmälan.
    Eller anmäl själv, det finns en "Konsumentrapport om misstänkt biverkning av läkemedel och/eller naturläkemedel" Och ge kopia till doktorn att scanna in i journalen.
    Alla, precis alla borde göra detta som tappar lusten av p-piller/andra hormoner eller  får ryggont, hudbesvär, migrän, viktökning eller blir deppiga. 

• undine

Njae det går ju ut kroppen och stannar inte lokalt. 
    It's nice to be important, but it's more important to be nice!
  • Anonym (K)

I mitt landsting är pessar subventionerat. Dvs man kan få ett gratis. Tyvärr lyckades jag aldrig få till det med cervixpessar, har för korta fingrar. Är singel nu så jag behöver inte använda det, men om jag går in i ett nytt förhållande kanske jag får försöka några gånger till. Ett cervixpessar vet man om det sitter rätt eller fel, eftersom man kan känna efter om det sitter med ett vakuum eller om det lossnar när man drar i det. Om det är gratis i ditt landsting så kan du ju i alla fall testa. Har ett Milex också, men det trycker på urinröret.

• Anonym (K)
    BELLAm2 skrev 2013-01-28 20:44:50 följande:
    Det finns kvar men man kan behöva beställa själv efter utprovning av storlek. Däremot ska det användas med spermiedödande medel samt sitta kvar i 6 timmar efteråt.
    Nej, det finns ett modernare. Cervixpessaret FemCap som inte behöver provas ut.
  • Ningal

Och i stället för det gamla irriterande spermiedödande medlet finns en pessargel. Som jag verkligen gillar! 

Och "håller med  föregående talare" larvigt att sprida lögner om att hormonspiral verkar lokalt. Vet alla vi som mått dåligt psykiskt av den. Urk att sätta in den... ( Om man inte behöver den för att minsak stora mensblödningar, men då är det ju ett nödvändigt läkemedel)

Svar på tråden pessar, för och nackdelar