• Anonym

När lär sig barn räkna?

Ja när brukar barn lära sig räkna? Jag menar alltså räkna på riktigt, inte bara kunna säga ett-två-tre-...-tio som en ramsa utan förstå att tre betyder att det är tre saker. Och när brukar de börja känna igen vissa bokstäver och siffror?

Ni får gärna svara när era barn kunde:
    1. Säga 1-2-3-4-5-6-7-8-9-10 som en ramsa men inte nödvändigtvis förstod innebörden.
    2. Förstod innebörden av att räkna.
    3. Började känna igen bokstäver och/eller siffror. 

• Svar på tråden När lär sig barn räkna?
  • Anonym (det)

Det kommer tids nog.Detta är ingen tävling om vad mitt barn kunde vid den el den åldern

• Anonym

Nu har jag ett så litet barn så jag kan inte svara på frågorna direkt. Men jag har en tjej som fyller 2 i slutet av mars som känner igen sifforna 1-5. Dvs om jag frågar var är 5 så pekar hon på fem. Hon kan också peka på siffran och säga namnet.

Men hon kan INTE räkna till 5 eller förstå hur många 5 saker är.

• Anonym
    Anonym (det) skrev 2013-01-28 21:07:43 följande:
    Det kommer tids nog.Detta är ingen tävling om vad mitt barn kunde vid den el den åldern
    Vem har sagt att det är en tävling eller att jag ens har barn? Jag är bara nyfiken.
  • Queenie70

Min är 4,5 . Räknar till 20 som ramsa men känner igen siffrorna var för sig och kan räkna vilket antal av saker som han ser. Han känner igen många bokstäver och skriver saker genom att jag ljudar bokstaven i ordet han vill skriva och då hittar han den på datorn, även om det ibland blir fel. Kan dock inte skriva bokstäverna själv med pennan.

• Mariohn

Det där är nog hemskt olika. Vår son stavade sitt första ord samma dag som han fyllde två år och fixar att stava ord med tre eller fyra bokstäver på iPaden. Dvs, om han har bokstäver framför sig kan han bygga ord med dem men han kan inte plocka fram det själv ur huvudet. Han kan dock inte skriva bokstäver med penna och han kan inte rabbla alfabetet. Han fyllde nyss tre. Han kan räkna till 20 men har svårt att se t ex 12 stjärnor och konstatera att det finns tolv stjärnor. Tålamodet tryter. 

• fab

Min dotter fyller två i slutet av mars. Hon kan räkna till tolv, känner igen siffrorna upp till nio (sen blir det svårt när de blir två). Hon förstår innebörden kanske upp till sex-sju, resten kommer mer som en ramsa. Hon kan alla bokstäver, både stora och små, känner också igen runt 10 ord (ordbilden förstås, hon läser inte). Men hon är ju ovanligt tidig på detta.

• hannis

Min son kunde räkna till 10 när han var 2,5.

Han är snart 3 nu och förstår skillnaden mellan en och två kakor. Får han en kaka så säger han, nej jag vill ha två kakor mamma. Han får då en till och blir nöjd. Slutsats: han förstår att 1+1

• hannis

Men satans skitapp som kapar texten man skrivit. Orkar inte skriva om allt nu.

• jimbo82

Min tvååring räknar klossar när hon städar i dom i lådan till 12

• KMW

Sonen har precis fyllt två och gör alla ovan nämnda saker. Han är tvåspråkig och räknar till tio på både svenska och engelska och kan räkna objekt om det inte är fler än 5-6 st.
    Han känner igen många siffror och bokstäver och kan alfabetet på engelska i form av en ramsa.
    I vilken ålder barnen lär sig handlar nog mycket om när man börjar prata med barnet om detta. Sonen har både siffertavlor och alfabetstavlor på väggen i sitt rum och tycker att det är kul att ta ner dem och peka och prata om bokstäverna och siffrorna så han har lärt sig på det sättet, utan att vi gjort ett medvetet val att lära ut.
    Barn är ju som tvättsvampar. Suger upp och härmar allt.

• Anonym

Intressant att läsa alla svar. Fler får gärna svara

• Anonym

dotter 3,5 år: Kan skriva sitt namn, eller alla bokstäver in sitt namn, ibland blir ordningen inte rätt. Hon kan fler bokstäver än de i sitt namn, kanske sammanlagt 10.15 st.  Hon kan räkna till 20 och förstår innebörden av siffror. 1-10 kunde hon räkna som 2-åring men mer som ramsa. 

son 2 år + 3 månader: Kan räkna till 12. Förstår lite halvt hur siffror funkar. Kan sin bokstav (alltså första bokstaven i hans namn) + ca 5 bokstäver till.  

• Oklok

Min 5 åring kan räkna till 100, enklare + och - tal.
    Kommer dock inte ihåg när han börja.
    Min treåring kan till 17 och ibland hoppas det över nån siffra. :)

• Harmagedon

Min son gillar att räkna saker. Han började runt tre att förstå innebörden av siffrorna. Nu är han fyra och greppar enkel addition och subtraktion. Han kan nog inte siffror förbi tjugo utan har fastnat lite med de läggre talen för dem kan han leka med. Dvs plus och minus. Säga vad som är större än och mindre en. Han känner igen siffror men kan inte forma dem själv. Eller han har inte försökt ens...

• Oförglömlig

Min son är 3 har räknat ett tag till 10 och kan visa med fingrarna hur gammal han är. Talar även om vår adress med siffra och mormors adress. Känner igen bokstäver.

• Tygtiiger

Stora barnet började känna igen bokstäver när han var två (hans favoritbok var en abc-bok) och kunde namnge alla bokstäver i alfabetet rätt så fort. Han lärde sig läsa nån gång runt fyra, så att han kunde stava sig igenom ord, och kunde läsa på riktigt, alltså så att han läste en bamsetidning själv, när han var fem tror jag (jag har glömt! Han fyller snart åtta och har ju "alltid" kunnat läsa!). 
    Räkningen kom senare. Han kunde rabbla 1 - 10 rätt fort men jag har ingen aning om när han behärskade mängder. Enkel addition och subtraktion i förskoleklassen. Vi räknade nog med honom när han var fem - sex men jag minns inget av det. Jag tycker inte siffror är kul.
    Dvs han har varit ruskigt tidig med att läsa men inte alls med att räkna.

Lilla barnet fyller snart två, kan inte en bokstav och verkar inte alls lika galen i bokstäver, men förvånade mig med att glatt fylla i "...TEEE!" när vi räknade bullarna på fatet i eftermiddags. "En, två, -" "TEEE!". Jag antar att det är självbevarelsedriften i att vara lillebror. Det finns en till mamma, en till storebror och en till mig

Men när 17 räknade vi en två tre så han hörde? Han har kopplat att tvåan i hissen är siffran två och låter två. 

Vad jag vet så kan tom tjädrar räkna till tre, så just att ungen klarar att se mängden tre är jag inte så imponerad av egentligen. Ett två tre många är tydligen nivån för rätt många djur, både fåglar och däggdjur.

Krupke, we've got problems of our own!
Svar på tråden När lär sig barn räkna?