• Minnasbebis

Ni som gjorde tillväxtUl stämde vikten vid födseln?

Gjorde ett idag pga av att vårt första var så stor! Stämde ert tillväxt UL på er? Är i v 36

• Svar på tråden Ni som gjorde tillväxtUl stämde vikten vid födseln?
  • ldis

Båda mina barn har "tjockat på sig" de två sista veckorna av graviditeten. Blev viktuppskattad med ettan (i v.32) till 4 kg och födde en på 4,5 (BF-1).

Med tvåan fick jag gå flera gånger och den sista uppskattningen gjordes i v.38 och då blev uppskattningen 3,9 och barnet vägde sedan 4.1 (BF-4).

• Krokodillan

Två veckor innan mina tvillingar föddes uppskattades båda till 2,2 kg. De vägde i själva verket 2,5 resp 3,0 kg. Så nja, det stämde väl så där ...

Vad sa de om din bebis i dag, då?

• Minnasbebis

Bebisen vägde 2600 och jag är i v 35! Bebisen är beräknad att väga 3800 vid BF. Bm sa att många bebisar tjockar på sig de sista veckorna så jag känner mig ändå inte trygg! Kan jag begära ett till i v 38? Bm sa drar det iväg får du göra ett senare! ? Glömde att fråga , hur ser man om det drar i väg! Sf är ju inte heller att lita på till 100.

• ldis
    Minnasbebis skrev 2013-01-29 15:58:42 följande:
    Bebisen vägde 2600 och jag är i v 35! Bebisen är beräknad att väga 3800 vid BF. Bm sa att många bebisar tjockar på sig de sista veckorna så jag känner mig ändå inte trygg! Kan jag begära ett till i v 38? Bm sa drar det iväg får du göra ett senare! ? Glömde att fråga , hur ser man om det drar i väg! Sf är ju inte heller att lita på till 100.

Jag gjorde ett i vecka 38 och hade ett inbokat på BF. Nu kom ju sonen före dess, men det bör ju inte vara några problem om första var jättestor. Fick du några besvär pga första barnets storlek? Jag fick en sfinkterruptur som jag hade lite problem med och det var därför de följde mig så noga (var snitträdd och ville göra allt för att slippa snitt). Nu gick andra förlossningen toppen trots att även tvåan var rätt stor.
  • Minnasbebis

Han fastna på vägen ut, kaos, mycket barnmorskor och läkare , återupplivning! Känner att jag inte allas kan lita på normalt sf mått och ett TUL i v 35 där de beräknar att denna bebis väge 3800, känner mig inte trygg alls! Har mardrömmar och tänker mycket på detta om dagarna!

• ldis
    Minnasbebis skrev 2013-01-30 00:30:53 följande:
    Han fastna på vägen ut, kaos, mycket barnmorskor och läkare , återupplivning! Känner att jag inte allas kan lita på normalt sf mått och ett TUL i v 35 där de beräknar att denna bebis väge 3800, känner mig inte trygg alls! Har mardrömmar och tänker mycket på detta om dagarna!

Prata med din BM om att du önskar tid för ytterligare ett TUL; det måste ju vara jättejobbigt att vara så orolig! Vad säger din BM om risken med att nästa också fastnar om hen är stor? Låter konstigt att du inte har fått en bra plan för detta.

Jag blev ju extremt uppbackad inför min andra förlossning pga den första. Skulle sättas igång senast på BF och den dagen skulle även ett TUL göras och om barnet visade sig väga mer än 4 kg skulle jag sannolikt ha fått snittas.
  • helene 355

var väl inget TUL så men gjorde extra UL i vecka 37 pågrund av komplikationer, ¨då vägde pojken 3500 sa dem, lite större än normalsvensson som barnmorskan uttryckte de,  lite mindre än 3 veckor senare föddes han och vägde 3930 gram och då hade han gått upp ungefär 200 gram i veckan så de är normalt så hon gissade på runt 4 kilo om han följde normaluppgången, så de stämde bra :)

• JenniW

När jag var i v39+? sa läkaren att bebisen kmr att väga ca2800g men max 3000g

Men bebisen vägde 3820g, han föddes i v40+3

• Smiles

På mig stämde det inte så bra, gjorde TUL vecka 32 och ännu ett ultraljud i vecka 38. På mitt TUL sa de att bebisen var 27% större än genomsnittet och skulle väga runt 4.1 tror jag det var. Mitt andra ultraljud sa de att det var en rejäl bebis, större än genomsnittet men fortfarande inom "normalspannet". Dottern föddes på BF +6 och vägde 3640g .

• Mercurialis

Mina tillväxt-UL har väl stämt ganska bra för första barnet och lite sämre för andra barnet (om det inte var så att andra barnet antingen stod stilla i vikt eller gick ner i vikt i magen).

Med första barnet gjordes ingen uppskattning av beräknad vikt vid BF, eftersom det stod klart att jag inte skulle gå tiden ut:
    TUL v 32+3: 1878 g (-10%)
    TUL v 34+4: 1994 g (-20%)
     Födelsevikt v 36+3: 2095 g (-25%).

För andra barnet såg det ut så här:
    TUL v 32+1: 1491 g (-22%) Beräknad vikt vid BF: 2700 g
    TUL v 34+4: 1709 g (-32%) 
    Födelsevikt v 35+3: 1510 g (-44%). 

Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk behind me, I may not lead. Walk beside me and just be my friend.
  • Snorkmaiden

Gjorde flera ultraljud när jag gick på överburenhetskontroller. Sonen var uppskattad till 3600 g max 3800 g. Han vägde 5240 g, så näe...

• Fiijah89

Jag hade stort sf mått och fick göra TUL i vecka 32. Då låg hon 1,6% över kurvan och beräknades väga 3700g vid födseln. Födde i v.38+4 och då vägde hon 3530g :)

• smurfelina76

Det sista Tillväxt ultrljudet jag gjorde i v 38+2 så sa dom att han skulle väga runt 3700, han vägde i 39+2 4675 gram

Du äger dina egna upplevelser
  • FemmeM

Gjorde bara TUL med 2 och det var i v 37 pga magen inte växte som den skulle. Fick ingen vikt men hon låg på minus 2% enligt han som gjorde TULet. Det betyder väl att hon borde vägt runt 3400g vid BF. Iofs gick jag över en vecka men hon vägde 3980g när hon kom :)

Har en kompis som skulle bli igångsatt för övertid och bebis inte mådde bra. Gjorde tul dagen innan barnet föddes och fick en viktuppskattning på 2800g. När hon kom ut vägde hon ändå 3500g. Ganska grov felberäkning när vi talar dessa små vikter kan jag tycka :P 

• tvillingarplusen

Fick tvillingar och de beräknades 37+1 till 2700 respektive 2800 g. De föddes 37+3 och vägde då ca 3600 respektive ca 2400 g.

Svar på tråden Ni som gjorde tillväxtUl stämde vikten vid födseln?