• ekke

    Kina online, vilken förening?

    Vi har börjat fundera på att skicka våra papper till Kina. Vi funderar på vilken förmedling som är bäst? Vad är era erfarenheter, verkar någon vara bättre än de andra? Ffia, bv, AC?

    Någon som vet om de jobbar på samma sätt eller om något skiljer?

    Ni som adopterat från Kina (sn) hur lång tid tog det?


  • Svar på tråden Kina online, vilken förening?
  • Hej och Hopp

    Ja har ingen erfarenhet än, men har precis skickat mina handlingar till AC. Jag har hört - men är inte helt säker på - att bv till skillnad från AC och FFIA inte jobbar natt när de nya barnlistorna släpps Men dubbelkolla det med dem! Man hör annars att många är nöjda med dem och jag tänker att om de inte har så många sökande så har de ju större möjligheter att engagera sig i varje familj, vilket ju är viktigt i den här processen då mqtchningen ju sker av personalen i Sverige. FFIA skriver på sin hemsida att de inte har några aktiva sökande kvar nu och söker fler. Det hade vägt tungt för mig om jag valt nu. AC:S ena handläggare är för tillfället sjukskriven så en person gör bådas jobb just nu, det är ju tillfälligt så om detta påverkar beror ju på om ni tänker er att samla papper NU NU. Lycka till med allt!

  • fabbemam

    Va kul att ni är på G mot Kina båda två! Jag har två sjuklingar här hemma så jag  ska gå o lägga mig nu men vill bara skriva att jag sett tråden o gärna delar med mig av mina erfarenheter så fort jag hinner!

    Vet ni att det finns en Yahoo-grupp för SN- adoptioner från Kina där ni kan träffa andra väntande o få tips o stöd av oss som redan är hemma?

  • Vitsippa

    Vi kom hem från Kina med vår son i september och adopterade via BV. Jag kan såklart inte säga något om de andra men vi var väldigt nöjda med BV. De var lätta att få kontakt med och mailsvar kom nästan alltid samma dag. Jag gissar att ni redan har ert medgivande men vi fick också snabb och fin hjälp med att granska vår utredning och ett par förslag på ändringar (några formuleringar som skulle funka bättre att översätta till kinesiska t.ex.) och de var blixtsnabba med att ge förmedlingsbeslut.

    Vi skickade vår utredning och sn-ansökan innan vi hade stora ansökan färdig och knappt 4 veckor efter godkännande i nämnden fick vi en förfrågan om vår son! Han räknades som special focus vilket gjorde att vi inte behövde ha ansökan i Kina när vi skickade LOI.

    Vi fick förfrågan 18/4 och kom hem från Kina 21/9 - ganska precis 5 månader för hela processen alltså!

  • Vitsippa

    Hej igen ekke!

    Har läst lite i din blogg och förstår att det har varit ett stort steg för er att tänka på att byta land. Jag kan berätta att vi också var väldigt inställda på ett helt annat land till att börja med och att vi dessutom hade ytterligare ett drömland, där vi hade vistats en längre tid, som tyvärr var omöjligt för oss pga väntetider m.m.

    Jag hade många tankar om Kina innan vi bestämde oss och hade svårt att känna att det var "mitt/vårt" land. Det är fortfarande mycket som jag upplever är svårtillängligt i den kinesiska kulturen och kanske inte passar mig som person, MEN, det viktigaste är ändå vår son och att vi har fått den stora gåvan och lyckan att bli föräldrar till just honom!!

    Genom olika facebookgrupper håller jag nu sakta men säkert på att lära känna både Kina och vår sons provins. Det har ju också gått ett par intressanta serier på SVT om Kina nyligen ("Kinas mat" och "Kina om Kina").

    Jag har förstått nu att man faktiskt inte behöver ha en relation till landet innan adoptionen, man får det liksom på köpet och det är ganska fantastiskt! Vi längtar redan efter att kunna åka tillbaka till Kina!!

    Även om vi inte ännu har blivit ett med landet  känner jag desto starkare för sn-adoptioner från Kina. Det är många barn som väntar och med rätt kunskap och förberedelser finns det många sn som inte behöver innebära några större bekymmer i vardagen. För oss, liksom för många andra jag känner, har vår barnets sn inte inneburit så mycket extra insatser från oss, det har hittills mest handlat om att brottas med de utmaningar som kommer sig av själva adoptionen, tidiga separationer och ett liv på barnhem.

    Förlåt mig att jag frångick din fråga nu och kanske svarade på sådant som redan är självklart för er. Jag är bara glad över att kunna dela med mig av våra erfarenheter och om du har fler funderingar får du gärna fråga här eller inboxa mig.

    Lycka till med ert val!    

     

  • fabbemam

    Vi adopterade genom AC för knappt två år sedan och blev otrolig väl bemötta. Efter som vi visste att det var från Kina vi ville adoptera så skickade vi vårt medgivande direkt till dem samma dag som vi fått det tillsammans med den elektroniska ansökan till Kina (SN ansökan). Vi var bland de första som adopterade via Special Focus systemet när det infördes och efter som vår son har en diagnos som är vanlig på listan men som få vet särskilt mycket om så fick vi BB redan 3 veckor efter medgivandet. o var hemma 5 månader efter det. Liknande handledning som Vitsippa har haft hos BV ser det ut som!

    Vi gick på magkänslan och på bemötandet vi fick när vi ringde o tjatade med våra tusen frågor innan vi bestämde oss för Kina och AC.  De var också de ända som inte hade krysslista för olika SN vilket vi tyckte var obehagligt att kryssa i. Till AC skickade vi ett brev där vi beskrev våra tankar o möjligheter kring barnets SN och det tyckte vi kändes bättre. För oss var prognosen mycket viktigare än diagnosen.

    Efter mina 2½ år av ganska många kontakter i verkligheten o olika forum på nätet kring adoption i allmänhet o Kina o SN i synnerhet så är min UPPLEVELSE att AC är lite mer "vågade" gällande att matcha barn o föräldrar än FFIA och BV. Med "vågade" menar jag att de kan fråga om man är intresserad av barn som nästan har samma SN som sagts eller som har något litet ytterligare SN. Detta gör att det går snabbare att hitta barn men också att AC är beredd på att man kan tacka nej. Men de gör inte detta utan dialog med de som köar!!!  Som sagt detta är min UPPLEVELSE, jag brukar hålla mig till fakta men att jämföra organisationer är svårt.

    Om man tänker på snabbheten till BB så såg jag på FFIAS hemsida att de inte hade några sökande till Kina just nu o så länge man är ensam familj som de ska leta barn till så är det ju bara er de har "för ögonen" när de letar. En organisation med många sökanden måste ju leta efter många olika diagnoser samtidigt...

    AC är en stor organisation och jag upplevde dem ibland som stelbenta gällande pappersjobb, fakturor etc. Det är den enda nackdelen jag kan komma på. Fördelen som De å andra sidan har med sin storhet är erfarenheten av fler adoptioner och att de har lokalavdelningar man kan få råd o stöd av i nästan alla län. Jag TROR också att AC är ensamma om att sköta allt pappersjobb här i Sverige med UD o Notarius etc.

    Det jag också VET är att man av AC får snabb o proffsig hjälp OM något skulle strula när man väl är i Kina. Det finns också en fond att söka pengar ur för sina oförutsedda utgifter om man råkar ut för det.

    AC försöker om det inte förlänger väntetiden mellen BB o resan att göra små grupper av familjer som reser tillsammans och det var en super bonus som jag inte alls fattat innan att den skulle betyda så mycket, Vi har nu vänner över en stor del av Sverige som träffas, ibland hela gänget eller bara någon eller några familjer. Det finns alltid någon som varit hemma lika länge som man kan ringa till o dela "glädje o sorg med" o som förstår på ett helt annat sätt än de som bara har biologiska barn.

    Ja detta var vad jag kan komma på just nu, som sagt det är svårt att VETA hur de andra organisationerna gör när vi bara adopterat genom AC. Fråga på! Vill du ekke eller någon annan veta mer detaljerade eller privata saker så inboxa gärna!

Svar på tråden Kina online, vilken förening?