• Anonym (Mamma23)

Hjälp! Familjerätt!

Hej, jag har två barn med en kille som bor i samma komun. Jag och min pojkvän känner oss ganska tvunga att flytta till grannkomunen 1,5 mil bort. Jag jobbar nätter och pluggar på grannkommunen. Jag har inget körkort så blir alltid svårt att ta sig med när inga pnedel går. Jag försöker jobba dom dagarna jag fixat skjuts. Tyvärr blir de svårt att ta körkort när varken jag och han har ekonomi till de. Han har fått erbjudande på 2 jobb men han måste flytta isf. Barnen är 2 och 3,5 år och bor just nu vv hos mig. Dom går på dagis här. Barnens pappa och jag kan inte dikutera om något! Varje gång jag ska fråga en sak så svarr han nj, du kan inte styra mig. Jag och sambon är så trött att gå på soc. Vi vill verkligen ta dessa jobb. Men de innbär flytt då. Pappan vägrar skriva på flyttanmälan. Och för att få dagisplats så måste dom ju skrivna på mig. Och eftersom han bara är hemma nu och inte har något jobb anser jag att Jag hade behövt dagisplats just nu då jag pluggar och kommer jobba mer. Så nu blir de familjerätten igen, sist ville dom inte gå vidare och jag gav upp för att han Vägrar samarbeta. Vet inte om dessa samtal kommer hjälpa denna gången heller. Ska man gå igenom en vårdnadstvist då? Är de verkligen så bra för hans del om han nu har en polisanmälan på att han har gett Minst flicka blåmärken. Tyvärr gick de inte vidare, pga ord mot ord. Fast jag tog henne till akuten så fort jag fick hem henne och dom tog kort. Han tycker jag bara tänker på mig själv och gör allt för att förstöra för honom. Fast jag har erbjdit att betala honom bensin tilm och från dagis. Och hjälpa till med de jag kan. Nu pratar min sambo om att ge upp. Eftersom han själv blir förbannad på hans beetende. Jag känner mig INTE trygg med att barnrn ska va hos honom pga av han har gett blåmärken när dom va småbarn. Men eftersom jag måste så måste barnen va där vv. Någon som vet vad som kan hända. Hur jag går vidare.. Tips på saker? Eller är jag kanske så dum som han säger att jag är?

• Svar på tråden Hjälp! Familjerätt!
  • Anonym

Du kan ite dra upp att hanar polisanmäld om den är nedlagt i bristande bevis så det kan du släppa helt. Barn får blåmärken. Barnen kan bo hos pappan istället för hos dig

• Anonym (Mamma23)
    Anonym skrev 2013-01-29 07:50:32 följande:
    Du kan ite dra upp att hanar polisanmäld om den är nedlagt i bristande bevis så det kan du släppa helt. Barn får blåmärken. Barnen kan bo hos pappan istället för hos dig

Okej, jag undrade om de skulle va bra för han. Men då vet jag att det inte spelar någon roll. Jo barnen får blåmärken. Min 3 åriga har massa från när hon ramlat och sånt. Lite svårt att för ett spädbarn att få blåmärken dock som ser ut som fingeravtryck på armen. Detta har hänt på både barnen. Jag har inget emot pappan, utan är trött på att inte komma överens om små saker. Och dessa stora saker blir ännuvärre. Skönt att en till tycker de är okej med blåmärken på småbarn. Nu lämnar vi blåmärkena åt sidan. Och fler får gärna komma med tips.
  • Anonym (Mamma23)
    Anonym (Mamma23) skrev 2013-01-29 08:00:12 följande:
    Okej, jag undrade om de skulle va bra för han. Men då vet jag att det inte spelar någon roll. Jo barnen får blåmärken. Min 3 åriga har massa från när hon ramlat och sånt. Lite svårt att för ett spädbarn att få blåmärken dock som ser ut som fingeravtryck på armen. Detta har hänt på både barnen. Jag har inget emot pappan, utan är trött på att inte komma överens om små saker. Och dessa stora saker blir ännuvärre. Skönt att en till tycker de är okej med blåmärken på småbarn. Nu lämnar vi blåmärkena åt sidan. Och fler får gärna komma med tips.

Och bevis finns. Bara att de va ord mot ord.
  • Lena

Prata med er handläggare på soc. De kanske kan hjälpa er igenom systemet.

• Tom Araya
    Anonym (Mamma23) skrev 2013-01-29 08:01:10 följande:

Ord mot ord betyder att det är anmäld/åtalades ord som står mot målsägandes/offrets/anmälarens ord och att egentliga bevis saknas.
  • Anonym (Mamma23)
    Tom Araya skrev 2013-01-29 08:23:20 följande:
    Ord mot ord betyder att det är anmäld/åtalades ord som står mot målsägandes/offrets/anmälarens ord och att egentliga bevis saknas.
    Okej, tack för svaret. Ska kolla upp det med familjerätten med eftersom dom gjorde en utredning om detta för ett år sen.
    Lena skrev 2013-01-29 08:16:57 följande:
    Prata med er handläggare på soc. De kanske kan hjälpa er igenom systemet.
    Ska ringa idag igen och boka en tid, får hoppas på de bästa.
  • Anonym

Bevis saknades och då lades anmälan ner i bristande av bevis så du kan inte komma dragandes med det om du vill verka seriös. Inget kommer få pappan i dålig dager nu för anmälan gjordes då och sen lades ner. Barn får blåmärken har du inget annat så lär folk få svårt

• Anonym
    Anonym (Mamma23) skrev 2013-01-29 08:01:10 följande:

Inte tillräckliga bevis, så släpp det där. Du kommer ingen vart med det i domstol heller utan det ser bara ut som om du vill bråka.

Var bor ni? Storstad?
  • Anonym (Mamma23)
    Anonym skrev 2013-01-29 08:57:54 följande:
    Bevis saknades och då lades anmälan ner i bristande av bevis så du kan inte komma dragandes med det om du vill verka seriös. Inget kommer få pappan i dålig dager nu för anmälan gjordes då och sen lades ner. Barn får blåmärken har du inget annat så lär folk få svårt
    Frågade som sagt om de va bra för hans del om det finns en sån anmälan. Står ingenstans att jag tänkte använde de som mot honom. Jag har lagt de bakom för jag va tvungen. Och nej jag tänker inte låta folk få mig att tro att spädbarn på tre månader får blåmärken lätt. Och speciellt när de handlar om hur de såg ut. 
    Nu lämnar vi de bakom. Det va inte anmälan jag frågade om, Undrade som sagt om de såg bra ut för hans del.
    Tänker självklart inte ljuga om blåmärken för att få sidan på mig. Isf hade jag gjort de för ett år sen.
    Tror inte att läkaren själv hade sagt att dessa blåmärken uppkom av sig själv. Både barnen gjorde test för att se om dom  hade lätt för att få blåmärken eftersom det finns sånt. Men testet visade negativ.

Vi behöver inte ta upp detta mer då jag fick svar på frågan angående de.. Vad hände med resten av texten? Trodde jag skrev en massa om annat. Så dom som kan ge tips för fortsätta skriva.

Har dessutom pratat lite nu på morgonen med lite olika personer. Och kom på en lösning. Att barnen är skriva hos honom men byter dagis till nya kommunen då jag anser att när jag pluggar och jobbar behöver jag det mer just nu. Så hoppas han går med på det eftersom han inte har planer på jobb just nu och är tydligen sjukskriven.
    Anonym skrev 2013-01-29 09:03:25 följande:
    Inte tillräckliga bevis, så släpp det där. Du kommer ingen vart med det i domstol heller utan det ser bara ut som om du vill bråka.

Var bor ni? Storstad?

jag har släppt de. Undrade som sagt om de va bra för hans del,. Och jag fick svar på det. punkt slut!
    Nej ingen storstad. en ganska liten stad. där jag vill flytta är lite större. bara 1,5 mil bort

• Anonym

Börjar du med en vårdnadstvist så kan du i värsta fall förlora vårdnaden själv. Så du får nog acceptera att  det är som det är.

Svar på tråden Hjälp! Familjerätt!