• Anonym (Grått)

Tycker ALLA att livet är tråkigt?

Hej!

Det senaste året eller så har jag tyckt att allt är så tråkigt. Det låter väl som ett lyxproblem egentligen, att vilja ha roligt hela tiden, det finns ju folk som har riktiga problem, som svälter, lever i krig osv. Men med det sagt...jag känner det som att allt är ointressant, som att ingenting någonstans skulle vara spännande. Har förr varit nyfiken av mig och ganska gladlynt, men det är som att jag blivit livsled.

Gift sedan åratal tillbaka och har en son på 1,5. Min frihet är väldigt begränsad sedan vi fick barn (även om han är det bästa jag har förstås), jag jobbar (har troligen asperger och pratar knappt med folk på jobbet) och måste sedan hem direkt för att ta hand om sonen ihop med hans pappa som är arbetslös. Jag har glömt vad jag tyckte var roligt och har heller inga vänner. Nu på vintern tittar vi alldeles för mycket på tv på kvällarna, det känns så meningslöst. Min man har inga utsikter om att få jobb och jag känner det som att det är hans fel att vårt liv liksom har stagnerat. Han är ganska butter till sin natur vilket slutligen smittat av sig på mig, och vill inte umgås med folk. Vi kommer aldrig ha råd med ett hus, att resa utomlands eller ha semester på sommaren, vi lever på ca 11 000/mån innan hyran et c är betalt.

Det är lite som att min gnista har slocknat, och det är så otäckt att jag inte ens kan drömma om något annat och tycka att det låter spännande. Hela planeten är helt ointressant, på något sätt. Så sjukt bortskämt det låter... Jag fattar inte att det finns människor som är glada, som kommer hem från jobbet och pratar och skrattar och hittar på roliga saker... Varje dag är likadan. Jag äter starka antidepressiva sedan åratal pga min sociala fobi men den hjälper ju uppenbarligen inte nu : ( Hjälp! Har gått i massa terapi men det hjälper inte att prata för mig, jag blir bara distanserad och intellektualliserande.

• Svar på tråden Tycker ALLA att livet är tråkigt?
  • Anonym

Det är väldigt vanligt att man känner att livet är tråkigt under längre perioder i livet. Som nu när du har pressen på dig om ekonomin, och bitterheten växer mot din karl. Det är inte så konstigt.

Varför har din karl inga utsikter för jobb?
    (är själv sökande)

Du behöver en drastisk ändring. En plan, en tryggare tillvaro

Småbarn växer, nu i sommar kommer han vara mer aktiv i div saker som görs.
    Sambon borde ha chanser till sommarjobb?

• Eisa

Svaret på tristessens gåta är ENGAGEMANG.

Engagera dig i arbetet, samhällsfrågor, debatter. Åk iväg på saker, t.ex museum, föreläsningar. Skriv insändare. Ha full koll på arbetet och tänk inte "det där fixar väl dom andra". Gå kurser. Gå på Pilatesträning. Titta på dokumentärer. Läs alla regler, dokument, rättigheter och skyldigheter. Lär dig alla ministrarnas namn.

MVH    

• Anonym (Grått)

Tack för ditt vänliga svar!

Ja, kanske är det normalt att känna som jag gör, det är mest det att jag aldrig känt så förut och är rädd att det är så livet "är" men att jag inte sett det förut...eller att det inte ska gå att "bota".

Han har inga utsikter för jobb därför att han har valt en helt hopplös karriär (biolog) där det knappt finns jobb, han ahr inte råd med körkort vilket krävs för alla jobb han kan söka, och han har gett upp  och söker inget heller. Om jag försöker få honom att göra något åt alltsmman blir han bara arg. Han har stagnerat.

Jo, sommarjobb har han varje år och sedan sprider vi ut de pengarna över resten av året. Inte så kul att gå arbetslös hela vintrarna oc sen jobba när man vill ha semester och göra roliga saker som alla andra, när man är 30 år, det känns mer ok när man är typ 15 att ha okvalificerade sommarjobb som enda inkomst. Arbetsförmedlingen gör inget och jag vet inte om det finns något att göra.

Ja, i sommar blir det säkert roligare, det är det jag lever på. Samtidigt gör det mig nervös att sonen förstår mer och mer vad som pågår under ytan. Igårkväll grät jag hela kvällen och försökte stänga in mig men sonen satt utanför dörren och ropade på mig så det går inte längre att dölja hur vi mår.

• Anonym (Lina)

Jag har absolut inte tråkigt. Vardagen är inget som man bara ska ta sig igenom utan varje dag är en dag av det som är mitt liv! Ibland fastnar man i gamla hjulspår men då får man glädjas åt det lilla. Att ens barn har ritat en fin teckning, att köttfärssåsen blev extra god eller att den där uppgiften man tog sig an på jobbet till slut blev riktigt bra.

Vill man ha en förändring så får man själv se till att förändra något. Det är sällan som roligheter trillar ner från himlen bara sådär. Om ni inte umgås med vänner heller så är det svårt att bli inbjuden på fika eller middagar. Det kräver lite av en själv också.

Tänker man att man "aldrig kommer ha råd" så blir det nog så, för det är den inställning du har. What goes around comes around. Ändra ditt sätt att se på saker och du är en god bit på väg.

Din man borde också ta sig i kragen och försöka fixa ett jobb. Går man hemma länge så börjar man till slut tveka på sitt värde och sen är man fast i soffan som en stor betongklump som verkar hindra även resten av familjen från att utvecklas. Inte bra. Så det skulle jag sätta som prio ett.

Bra tips från Eisa också, bara bestäm dig för något. Ministrarnas namn var en sån sak jag körde ett år när jag hade som nyårslöfte att lära mig 12 nya saker. Januari blev typ lära sig mer om romarriket, februari lära sig mer om amerikanska presidenter, mars lära sig mer om Gustav Vasa osv. Historia har alltid varit min stora svaghet och det är faktiskt kul idag när man kan delta i diskussioner på ett helt annat sätt. Att låna böcker på biblioteket är dessutom gratis och även barn tycker om att gå dit så det tycker jag att ni ska göra!

• Anonym
    Anonym (Grått) skrev 2013-01-29 11:05:28 följande:
    Tack för ditt vänliga svar!

Ja, kanske är det normalt att känna som jag gör, det är mest det att jag aldrig känt så förut och är rädd att det är så livet "är" men att jag inte sett det förut...eller att det inte ska gå att "bota".

Han har inga utsikter för jobb därför att han har valt en helt hopplös karriär (biolog) där det knappt finns jobb, han ahr inte råd med körkort vilket krävs för alla jobb han kan söka, och han har gett upp  och söker inget heller. Om jag försöker få honom att göra något åt alltsmman blir han bara arg. Han har stagnerat.

Jo, sommarjobb har han varje år och sedan sprider vi ut de pengarna över resten av året. Inte så kul att gå arbetslös hela vintrarna oc sen jobba när man vill ha semester och göra roliga saker som alla andra, när man är 30 år, det känns mer ok när man är typ 15 att ha okvalificerade sommarjobb som enda inkomst. Arbetsförmedlingen gör inget och jag vet inte om det finns något att göra.

Ja, i sommar blir det säkert roligare, det är det jag lever på. Samtidigt gör det mig nervös att sonen förstår mer och mer vad som pågår under ytan. Igårkväll grät jag hela kvällen och försökte stänga in mig men sonen satt utanför dörren och ropade på mig så det går inte längre att dölja hur vi mår.
    Livet går upp och ner, och samma som jag har det varit tufft att finna jobb utan en riktig utbildning och körkort.
    Dock finns det väldigt mycket som det inte behövs.
    Kommunerna är väldigt hemliga med vad som finns, man kan bli assistent, man kan vara ett stöd i hemmet för någon. Det finns massor som bara kräver ett bra psyke, gott humör, en bra knöl mellan axlarna. och inget i polisregistret då då.

Det gäller att leta. Även om det bara är några timmar i veckan, även om det inte är för all framtid, kontakter knyts och man får lite mer av ett liv.

Sommarjobb är väl utformat på så sätt att det skall finnas en möjlighet att kunna lära sig samt få goda referenser, optimalt ett jobb men det går inte att garantera någonstans.
    Men om man bara kan få referenser och en viss extra kunskap om tex. kassa, så då försöker man sedan söka sig till något nytt året därpå, där man får ytterligare kunskaper och kanske ett jobb.
    Det är farligt att som endast sommarjobbare fastna på ett enda ställe. men får inte utvecklas och är jobb chanserna noll, varför hänger man kvar år efter år?

Om hans arbetslöshet är det största problemet nu. (vilket jag uppfattade)
    Man kommer sällan någonstans med tjat, men att peppa och uppmuntra till förändring kan gå bra.

• Anonym (på andra sidan)

Wow det här låter läskigt bekant. Var inte länge sedan jag satt där med två barn, utförsäkrad man, och levde på 12.000 i månaden. Och lite Asbergers är inte helt omöjligt det heller..

Det är jobbigt det där, när man känner att vart man än vänder sig finns det ingenting där. Man har små möjligheter att påverka sin situation på kort sikt. Svårt att åstadkomma saker när man inte har några ekonomiska marginaler.

Att engagera sig i saker, ja det känns lite som att säga till en deprimerad att lösningen är att bli glad.

Vad vi gjorde var att först gick min man och pluggade några rätt enkla kurser, sedan använde vi studiemedlen till att betala för körkort. Under tiden sökte jag och fick ett jobb med högre lön i Stockholm och vi hittade ett billigare boende ute på landet. Jag fick veckopendla och vara borta från barnen i ett par månader för att få jobbet som sedan är på distans, men det var det värt.

Med körkortet i handen fick min man lite ny energi och började söka jobb på allvar, nu har han precis haft tre jobbintervjuer.

Om din man är biolog men har svårt att få jobb på hemmaplan kanske han ska söka i andra länder i Europa. Får han heltidsjobb kan han ju veckopendla och på så sätt får han värdefulla erfarenheter som tar honom vidare. Och lite självförtroende. Men det är såklart svårt att få någon annan att lyfta på arslet...

Så första steget är nog att säga till din man att du inte står ut med att inte ha någon framtid och att du vill brainstorma olika alternativ och se vad han har för tankar och idéer. Att han är "butter" är ju knappast nån ursäkt. Vill han sitta och vara butter och leva på sociala och inte ha en familj eller vadå? Lite får man nog kräva att ens partner ska försöka bidra med.....

Att umgås med folk är överskattat i vilket fall som helst, det är aldrig nån som har tid med sånt. Fokusera på att fixa er egen situation först.

• Anonym (guldsked)

Vi får en stor summa pengar om en vecka och jag tycker fortfarande livet är ganska tråkigt just nu.

Blir bara minskad amortering liksom, eftersom man ska vara så jävla duktig och vuxen jämt.

Och inte kan vi bestämma oss för en resa eller nåt heller, vi vill olika.

Så länge man är någorlunda frisk och livet tickar på så är pengar bara....pengar.

Och slaskvinter är bara slaskvinter.

• Anonym (Grått)
    Anonym (på andra sidan) skrev 2013-01-29 13:27:53 följande:
    Wow det här låter läskigt bekant. Var inte länge sedan jag satt där med två barn, utförsäkrad man, och levde på 12.000 i månaden. Och lite Asbergers är inte helt omöjligt det heller..

Det är jobbigt det där, när man känner att vart man än vänder sig finns det ingenting där. Man har små möjligheter att påverka sin situation på kort sikt. Svårt att åstadkomma saker när man inte har några ekonomiska marginaler.

Att engagera sig i saker, ja det känns lite som att säga till en deprimerad att lösningen är att bli glad.

Vad vi gjorde var att först gick min man och pluggade några rätt enkla kurser, sedan använde vi studiemedlen till att betala för körkort. Under tiden sökte jag och fick ett jobb med högre lön i Stockholm och vi hittade ett billigare boende ute på landet. Jag fick veckopendla och vara borta från barnen i ett par månader för att få jobbet som sedan är på distans, men det var det värt.

Med körkortet i handen fick min man lite ny energi och började söka jobb på allvar, nu har han precis haft tre jobbintervjuer.

Om din man är biolog men har svårt att få jobb på hemmaplan kanske han ska söka i andra länder i Europa. Får han heltidsjobb kan han ju veckopendla och på så sätt får han värdefulla erfarenheter som tar honom vidare. Och lite självförtroende. Men det är såklart svårt att få någon annan att lyfta på arslet...

Så första steget är nog att säga till din man att du inte står ut med att inte ha någon framtid och att du vill brainstorma olika alternativ och se vad han har för tankar och idéer. Att han är "butter" är ju knappast nån ursäkt. Vill han sitta och vara butter och leva på sociala och inte ha en familj eller vadå? Lite får man nog kräva att ens partner ska försöka bidra med.....

Att umgås med folk är överskattat i vilket fall som helst, det är aldrig nån som har tid med sånt. Fokusera på att fixa er egen situation först.

Tack för svaret, det känns hoppfullt att någon i liknande situation har lyckats ta sig upp! Ja, jag har föreslagit att han ska läsa lite kurser, men han har redan krångel med csn och många års studieskulder pga sin utbildning. Dock verkar det som han kanske ska göra färdigt den och ta sin examen nu, även om det beslutet mognar fram saaakta...

Som jag ser det har han följande alternativ:
    *läsa till kurser som breddar kompetensen, alt. ta en kort yrkesutbildning
    *låna pengar av sin mamma för att ta färdigt körkortet (förnedrande när man är 30)
    *be om praktik på något bra ställe (men det vägrar han, vill inte jobba gratis)

men det känns som han helt enkelt kommer fortsätta så här och jobba på samma ställe varje sommar och hoppa in några dagar varje år när de behöver. I bästa fall gör han klart sitt examensarbete inom två år eller nåt. Jag hoppas jag ska få löneförhöjning eller ett jobb med bättre lön så vi kan hitta ett bättre boende än vårt nuvarande på 48 kvm, det är rätt påfrestande att vara hemma nu när sonen börjar bli stor och behöver lekutrymme.

Du har rätt i det där, att vart man än vänder sig känns det som det tar stopp. Tack för brevet.
  • Anonym (Grått)
    Anonym (guldsked) skrev 2013-01-29 13:32:14 följande:
    Vi får en stor summa pengar om en vecka och jag tycker fortfarande livet är ganska tråkigt just nu.

Blir bara minskad amortering liksom, eftersom man ska vara så jävla duktig och vuxen jämt.

Och inte kan vi bestämma oss för en resa eller nåt heller, vi vill olika.

Så länge man är någorlunda frisk och livet tickar på så är pengar bara....pengar.

Och slaskvinter är bara slaskvinter.

Oj, intressant att höra andra sidan av saken. Men seriöst, vore det inte roligare att göra något kul för pengarna, jag vet inte, typ köpa en båt, sommarstuga eller nåt? Mindre amortering är visserligen förnuftigt, men märker ni så mycket skillnad av det? Jag vet inte, jag brukar inte tänka förnuftigt vilket iofs kanske är mitt problem.

Ja, slaskvinter är slaskvinter även om man är rik, det har du rätt i : )
  • hellokill3r

Alltså saker och ting är ju inte hyperspännande direkt livet lunkar på, men man får se till att göra det roligt! Göra roliga saker, saker man tycker om osv

• Anonym (guldsked)
    Anonym (Grått) skrev 2013-01-30 11:51:11 följande:

Oj, intressant att höra andra sidan av saken. Men seriöst, vore det inte roligare att göra något kul för pengarna, jag vet inte, typ köpa en båt, sommarstuga eller nåt? Mindre amortering är visserligen förnuftigt, men märker ni så mycket skillnad av det? Jag vet inte, jag brukar inte tänka förnuftigt vilket iofs kanske är mitt problem.

Ja, slaskvinter är slaskvinter även om man är rik, det har du rätt i : )
    Jag vill inte ha fler saker som kräver underhåll. Hela mitt liv går ut på att slippa klippa dubbla gräsmattor, köra runt båtskrällen, måla fönsterlister osv.

Har väl nog av alla släktingar som fjantar runt med sånt och gnäller och gnäller och gnäller.

''Men köp inte den jävla sommarstugan då så behöver du inte äcklas av döa möss i väggarna, få vattenskador av sönderfrysta ledningen på landet eller få diskbråck av att skotta snö!"

Hur svårt kan det vara? Obestämd

En resa är bättre i så fall, den kräver inte att jag ett år senare sitter fyra helhelger och skrapar en båtjävel i sju plusgrader.
Svar på tråden Tycker ALLA att livet är tråkigt?