• Anonym

Byte från Cipralex till Venlafaxin?

Hej!

Är det någon som har erfarenheter av att byta från Cipralex till Venlafaxin? Jag äter Cipralex för ångest, Men tycker inte den har hjälpt så mycket. Lite bättre har det dock blivit.

Då tyckte min läkare idag att jag ev ska byta till Venlafaxin som ju verkar i hjärnan på ett annat sätt och är lite starkare än Cipralex. Som jag har förstått det har Venlafaxin mer biverkningar än Cipralex. Jag har inga biverkningar av den idag vilket är skönt.

Jag ska fundera på saken blev det bestämt iallafall.

.    

• Svar på tråden Byte från Cipralex till Venlafaxin?
  • Anonym

Jag gjorde det bytet för ca 4 månader sedan och det var det bästa jag nånsin gjort! Jag äter nu Venlafaxin 225 mg/dag och mår jättebra!!

• Anonym
    Anonym skrev 2013-01-29 11:37:27 följande:
    Jag gjorde det bytet för ca 4 månader sedan och det var det bästa jag nånsin gjort! Jag äter nu Venlafaxin 225 mg/dag och mår jättebra!!

Åh men det låter bra!!

Hur upplevde du bytet? med biverkningar och så?  
  • Anonym (???)

Mot ångest?
    Efexor/Venlafaxin är ju jättebra mot depression (för dem som blir hjälpta av den. alla blir inte hjälpta av alla mediciner men det behöver jag ju inte ens skriva) men jag har svårt att förstå att den skall kunna hjälpa mot ångest. Jag blev väldigt pigg och uppe i varv av den och det gav också mer ångest. Fast utan depressionen är ångesten kanske lättare att hantera.
    Kanske har andra människor helt andra erfarenheter av medicinen än vad jag har. Jag har aldrig hört talas om att använda den mot ångest och för mig skulle det absolut inte fungera. Men visst mådde jag mycket mycket bättre av den.

• Anonym

Vi pratade om att ev byta medicin om ca 1 månad för jag ska nu i dagarna gå upp i arbetstid till 50%. Har varit sjukskriven för ångest (GAD) och utmattnings syndrom några månader och det känns ju klokt att vänta med det så att det inte sammanfaller med ökad arbetstid också. Med tanke på insättnings symtom som brukar bli.

så jag har en ny läkartid 4 mars då ska vi diskutera ev medicinbyte! 

• snurrsnurr

För mig fungerade Venlafaxin sämre än Cipralex.

• Anonym
    Anonym (???) skrev 2013-01-29 11:43:36 följande:
    Mot ångest?
    Efexor/Venlafaxin är ju jättebra mot depression (för dem som blir hjälpta av den. alla blir inte hjälpta av alla mediciner men det behöver jag ju inte ens skriva) men jag har svårt att förstå att den skall kunna hjälpa mot ångest. Jag blev väldigt pigg och uppe i varv av den och det gav också mer ångest. Fast utan depressionen är ångesten kanske lättare att hantera.
    Kanske har andra människor helt andra erfarenheter av medicinen än vad jag har. Jag har aldrig hört talas om att använda den mot ångest och för mig skulle det absolut inte fungera. Men visst mådde jag mycket mycket bättre av den.

Jo den ska hjälpa även mot ångest. Har två kollegor som även äter den för det.
  • Anonym (Isa)

Jag har bytt till Venlafaxin och den är så mycket bättre, enligt mig!
    Jag äter den för ångest, oro.  

• Anonym

Jag fick biverkningen muntorrhet och fick sugtabletter som skulle ge mer saliv som jag tyvärr slarvade med och min läkare upplyste inte mig om vad muntorrhet kan leda till. Vilket idag resulterat i tandlossning. Var noga med tandhygienen och ta sugtabletter ofta.

• Gtxx81

Jag har just bytt till venlafaxin, Jag åt 20mg cipralex i exakt 22år, och nu har jag 150mg venlafaxin, jag är på min 7de dag helt utan cipralex och hoppas det skall bli bättre snart. Vi sänkte dosen till 10mg medans vi fasa in venlafaxinet under 14 dagar den 15de dagen togs cipralex bort, o nu har jag bara 150mg venlafaxin.

Svar på tråden Byte från Cipralex till Venlafaxin?