• Hoppsansa

urinvägsinfektion/njurbäckeninfektion, ni vars barn som haft, se hit!!

Hej! I förgår fick min flicka ont när hon skulle kissa och sa att det inte kom något när hon försökte. Dagen efter, alltså igår, sa hon inget mer om att det gjorde ont så jag tänkte att det inte var något. Sedan på kvällen fick hon jättehög feber och nu på morgonen hade den gått ner till 38,3 och senare till 38. Pigg och glad och klagar inte över att hon har ont. Jag tog henne till VC. Stickan visade på +1 i protein och +1 i leukocyter. Hon sa att det nog inte var något men att jag skulle komma in med nytt urinprov imorgon. Känner mig ändå orolig...borde man inte tagit crp? Det pos. är att hon är pigg och glad... Hur har det varit för era barn och vad har proverna visat??

• Svar på tråden urinvägsinfektion/njurbäckeninfektion, ni vars barn som haft, se hit!!
  • elute

Dottern här har haft återkommande uvi flera gånger. Tre gånger njurbäckeninflammation, ganska svårbehandlad med resistenta bakt. Det är jättestor skillnad på symtomen vilket hon får. När hon får njurbäckeninfl. så blir hon fruktansvärt sjuk, och är inte pigg någonstans. Hela kroppen gör ont, hon bara ligger och kvider, orkar inte ens gå på toa och kräks upp allt, mat o dryck och febern har inte stannat vid 38 - 39 grader utan 40 eller mer får hon. Dessutom jätteont i ryggen, magen... Ja, jag lovar att du märker om det blir allvarligt.

Numera försöker jag se de allra första symtomen på uvi, trängningar, ont i magen, blod i urinen, stora plus på stickan och då är det jättemycket dryck som gäller. Oftast går det över av sig själv med lite envishet.  PC-kurer är inte roligt, dessutom får vår dotter lättare uvi om hon ätit penicillinkur, då de snälla bakterierna också slås ut i kroppen.

• Hoppsansa

Åh tack för ditt svar!!! Vet du vad stickorna ska visa på vid uvi? Hennes visade nog inte på nitrit....det ska det väl om man har uvi eller? Bara protein och vita blodkroppar...som ju iof är vanligt vid uvi. Nej så dålig som din tjej har hon inte alls varit.

• elute

Om stickan visar på leukocyter = vita blodkroppar så betyder det infektion av något slag. Det kan också vara att man inte har gjort tillräckligt rent innan provet eller att man samtidigt har en virusinfektion förkylning eller så. När vi tog prov sist så visade dottern ett klart +, och hon kissade blod. Efter halva dagen med massor av dryck så visade inte stickan något längre. Dagen efter var hon nästan helt symtomfri.  
    Men ha kontakt med vc, för inte ska hon ha ont iallafall.   

Svar på tråden urinvägsinfektion/njurbäckeninfektion, ni vars barn som haft, se hit!!