• Anonym (Undrar)

Har en styvförälder "rätt" till tid med barnet?

Om en förälder väljer att schemalagt arbeta vissa dagar då hen har sitt barn och
    styvföräldern istället har barnet,
    har då den andre bioföräldern rätt att kräva att barnet skall
    vara hos hen istället?

• Svar på tråden Har en styvförälder "rätt" till tid med barnet?
  • Nyfiken gul

svar nej.

Alexander -98- Isaac -00- Victor -08-
  • Iam

Rent krasst så är det så att pappavecka bestämmer pappa över och mammavecka bestämmer mamma över. 
    Om pappa jobbar och bonusmamma är hemma med barnet så är det så det är.

Sen ska man ju såklart utgå från vad alla mår bra av.
    Vill bonusmamman inte ha det ansvaret så får ju pappan hitta en annan lösning.
    Och om barnet inte känner sig bekväm med att bara bonusmamma tar hand om det så måste man ju oxå hitta en annan lösning.

Men mamman kan inte kräva något.  

• Anonym (Undrar)
    Nyfiken gul skrev 2013-01-29 13:41:56 följande:
    svar nej.

Men varför?

Om den andre bioföräldern har möjlighet att ha barnet borde inte det gå först?

• SupersurasunkSara

En styvförälder har aldrig rätt till barnet, men barnet kan ha rätt till sin styvförälder. Hur föräldrarna lägger sin tid under sitt umgänge har den andra föräldern inte med att göra så länge inte barnet far illa. Dock kan jag tycka att det är knepigt att välja bort att vara med sitt barn när man inte har dem heltid. Vid varannan v boende kan jag dock förstå det, inte alltid man får ihop vardagen annars.

• Caroline017

Folk talar som att man äger ett barn, jag anser inte att det är min rätt hit och dit angående min son utan jag tror han har ett behov av att umgås med människor som står han nära och det borde en styvflörälder göra.
    Jag tycker också det är bra att min son umgås med sin mormor, sin morbror och faster och får egentid med dem...för det är hans liv vi talar om, inte mitt. 

• Nyfiken gul
    Anonym (Undrar) skrev 2013-01-29 13:44:09 följande:
    Men varför?

Om den andre bioföräldern har möjlighet att ha barnet borde inte det gå först?

för att barnet kanske redan har en fullt fungerande familj med styförälder och därmed är det inget problem.  En pojkvän/flickvän sedan tre veckor tillbaka är däremot inget jag skulle kalla styförälder så jag antar att med hur du ställt frågan är en partner som funnits med länge för att kunna anses som bonusförälder. 

Intressant att såna här frågor alltid dyker upp när EN av föräldrarna har träffat en ny partner o startat ny familj med.  När båda träffat någon ny brukar det inte längre vara ett problem...
  • SupersurasunkSara
    Nyfiken gul skrev 2013-01-29 13:51:17 följande:
    för att barnet kanske redan har en fullt fungerande familj med styförälder och därmed är det inget problem.  En pojkvän/flickvän sedan tre veckor tillbaka är däremot inget jag skulle kalla styförälder så jag antar att med hur du ställt frågan är en partner som funnits med länge för att kunna anses som bonusförälder. 

Intressant att såna här frågor alltid dyker upp när EN av föräldrarna har träffat en ny partner o startat ny familj med.  När båda träffat någon ny brukar det inte längre vara ett problem...
    De problem som kan uppstå när pappan träffat en ny är ovanstående, att mamman inte vill att bonusmamman ska ta stor del i barnets liv, men när mamman sen träffar någon, då behövs inte pappan som 'barnvakt' mer...

(Händer inte alltid men ofta)  
  • Anonym (Undrar)

Fast jag tänker såhär:

Man väljer att ha VV för att barnen skall ha tillgång till båda sina föräldrar,
    och sedan kan inte en av föräldrarna lösa det utan en styvförälders inblandning.

Då är det väl schysstast att man vänder sig till den andra föräldern först?

• SupersurasunkSara
    Anonym (Undrar) skrev 2013-01-29 13:57:30 följande:
    Fast jag tänker såhär:

och sedan kan inte en av föräldrarna lösa det utan en styvförälders inblandning.

Varför det? Ska barnat hystas omkring med två dagar hos pappa, sen en hos mamma för pappa jobbar en kväll mitt i veckan, så tillbaka till pappa igen? För vad? Mammans skull? Aldrig säger jag, det är barnets bästa som ska vara i fokus. 

Pappan, bonusmamman och barnet är en familj. Mamman och barnet samt ev bonuspappa är en familj.  har man varannan v bor barnet hos den av familjerna som har sin vecka just då, oavsett vem som är hemma OM bonusföräldern vill ta det ansvaret.  
  • Nyfiken gul
    Fast jag tänker såhär:

rent juridiskt kan du inte kräva det  men om det är något som enkelt kan lösas med en överenskommelse i det växelvisa boendet så är det ju inget problem.  Du kan alltid fråga och undra men du kan aldrig kräva det eller hävda det som en juridisk rättighet. 

men jag tycker det är konstigt , ett barn behöver också regelbunden kontakt och knyta an med andra vuxna - om det sen är farmor som fixar mellis en dag i veckan eller om det är en styvförälder - det är faktiskt ingen skillnad.

jag tror att man som förälder måste lära sig att barnet har två familjer efter en separation - inte en. 

• Iam
    SupersurasunkSara skrev 2013-01-29 14:02:32 följande:
    Varför det? Ska barnat hystas omkring med två dagar hos pappa, sen en hos mamma för pappa jobbar en kväll mitt i veckan, så tillbaka till pappa igen? För vad? Mammans skull? Aldrig säger jag, det är barnets bästa som ska vara i fokus. 

Pappan, bonusmamman och barnet är en familj. Mamman och barnet samt ev bonuspappa är en familj.  har man varannan v bor barnet hos den av familjerna som har sin vecka just då, oavsett vem som är hemma OM bonusföräldern vill ta det ansvaret.  
    Håller med. 
  • Sannor

Jag håller med, om ni bestämt att dela er då får du räkna med att det blir två familjer!

• Anonym
    Fast jag tänker såhär:

Nej varför det?
    Barnet har rätt till båda sina familjer, och där ingår ju förälderns nya partner.

Man lämnar inte bort barnet till en barnvakt, barnet är ju med familjen?

Det låter dock rätt skadligt för barnet att ha en förälder som är så svartsjuk och ute efter att sabba så...     
  • BioBonus
    SupersurasunkSara skrev 2013-01-29 14:02:32 följande:

• Snigeln

Jag tycker att man som bioförälder bör anpassa sitt arbete efter barnet. Helt okej om man jobbar skift och jobbar lite kvällar ibland då man har barnet, men inte varje kväll då det är ens barnvecka. Hade inte haft nåt emot att en ev styvmamma hade varit ensam med mina barn ibland, men om pappan medvetet hade valt att jobba kväll hela veckor barnen är hos honom (tänker då främst på barn som är i skolan på dagarna och inte är hemma med honom på förmiddagar istället) så hade jag nog velat ändra på umgänget och haft dem hos mig istället. Hattande med en till två dagar hit och dit hade jag inte börjat med, även om jag rent själviskt hade velat ha dem på alla pappans jobbkvällar. Tycker man är helt fel ute om man funderar på vad man själv har rätt till istället för vad som är bäst för barnet...

• Ess
    Fast jag tänker såhär:

Är du som sk bonusförälder villig att ha barnet när din man jobbar, så har inte mamman någon rätt att lägga sig i hur pappan gör på sina veckor. Likaväl som mamman kan bli tillfrågad och hänvisa till att det är pappans vecka och hans problem att lösa med barnvakt.

Vill du inte ta barnet när han jobbar så kan du inte bli tvingad, utan det är pappans sak att lägga upp umgänget för att passa in i hans liv.

• Brumma

Hur varje familj lägger upp sin tid är deras ensak - så länge barnet inte far illa.
    Min man jobbar ganska ofta på helgerna nuförtiden. Det gjorde han inte när tösen var liten, men i arbetet han har nu är han "tvungen".
    Eftesom jag vid det här laget är lika mkt familj som pappan (där lär jag väl bli påhoppad...) spelar det ingen roll om jag eller han eller båda är hemma. Naturligtvis försöker han jobba så lite som möjligt på helgerna, men nu är det som det är.
    Är vi båda upptagna kollar vi naturligtvis med mamman först o främst, så vi kan byta helg.

• Anonym (Mamma M)
    Fast jag tänker såhär:

Schysstast mot vem? Den andre föräldern?

Om man har valt varannan vecka så ansvarar du för dina veckoro den nadre föräldern för hans/hennes veckor.
    Om pappan tex arbetar skift o väljer att ordna barnvakt under den tid han inte har barnomsorg i form av dagis så har den andre föräldern (du) inte med det att göra.

När du själv sedan ordnar barnvakt för att du har behov av det under din vecka så har inte den andre föräldern någon "förtur" utan du väljer själv vem som ska vara barnvakt till ert barn.

Jag jobbar själv skift o det är ingen förutom jag själv som bestämmer hur jag ordnar det med tillsyn av barnen när jag jobbar kväll o helg  
  • Anonym
    Fast jag tänker såhär:

Vill bonusföräldern ta hand om barnet så är det väl helt okej att denne gör det. Vill INTE bonusföräldern göra det så är väl byta arbetstid eller fråga den andra bioföräldern om denne går med på att ha barnet dom dagar det gäller. Men det kan ju bli ganska rörigt för barnet med.

För min del har jag sagt ifrån om att agera barnvakt så sambon fick ändra sin arbetstid för att kunna ha VV utan inblandning av biomamman, vi jobbar båda skift och hade aldrig kunnat lösa VV även om jag velat hjälpa till. 
Svar på tråden Har en styvförälder "rätt" till tid med barnet?