• Coccio

    Framkalla missfall på sjukhus - hur går det till?

    Jag var på tidigt VUL igår och fick konstaterat MA (vecka 8+1). Jag har fått tid om en vecka för Cytotec-behandling och ska läggas in för övervakning medan jag blöder. Jag har gjort den här behandlingen en gång tidigare (i höstas), men gjorde den hemma och undrar nu över skillnaden med att vara inlagd.

    Jag ska till Helsingborgs lasarett, har tid tidigt på morgonen. Blir man riktigt inlagd så man får mat och liknande eller ska man ha det med sig/köpa under dagen? Får man möjligtvis eget rum..? Egna byxor, egna bindor - vad gäller?

    Jag är tacksam för all info (jag tycker om att ha koll...) 

  • Svar på tråden Framkalla missfall på sjukhus - hur går det till?
  • Pimpinellan

    Beklagar verkligen! Hur det går till på ert sjukhus vet jag inte,men jag kan beskriva hur man gör här. Först ett VUL till för att kolla att det verkligen är dött-mitt hade nästan försvunnit t.o.m. Sen lagd på eget rum på förlossningen av alla ställen! Instoppat jag vet inte hur många Cytotec där nere,låg där flera timmar,inget hände ö.h.t. Inget fika,ingenting,fick åka hem. Inget ovanligt,pillren funkar bara på 60% första gången sa läkaren. Tillbaks en vecka senare för att då ligga på b.b! Visst är det fantastiskt! Samma visa,massa piller,inget hände,inget fika ens,men en trevlig b.m som tur var, hemskickad och då började det hända saker! Hade fått med hem en Oxycontin och den hjälpte absolut ingenting! Så visserligen hade jag fått smärtstillande om jag fått ut det på sjukhuset,men samtidigt var det djävulskt påfrestande att ligga på b.b och förlossning!
    Hoppas du får ligga nån annanstans och att det funkar och inte gör så ont.

  • Coccio

    Tack för att du delar med dig, bra att få höra hur det kan vara.

    När jag gjorde detta själv hemma (inte att rekommendera) tog jag tabletterna kl 09 på morgonen och körde sedan och storhandlade mm för att sysselsätta mig. Först efter 6 timmar började jag blöda smått och efter ytterligare 3 timmar drog det igång på riktigt. Hade inte ont (hade tagit smärtstillande i förebyggande syfte), men på natten behövde jag gå upp och då ramlade jag omkull och höll på att svimma fast jag låg still på golvet med huvudet platt mot golvet. Fick ropa på min man som först inte hörde mig. 

  • kattmamma

    Aj då, känner med er båda och vill inte ens föreställa mig att behöva genomgå ett framkallat missfall. . Fick själv konstaterat MA i v. 8+5 för några veckor sedan. Behövde tack och lov inte genomgå något framkalla missfall då jag skrapades. Men blir förvånad över att ingen av er fick det förslaget med tanke på fostrets ålder. Här var det ingen diskussion om att framkalla missfallet utan jag erbjöds direkt skrapning 3 dagar senare. Är väl tyvärr inget svar på din fråga egentligen men jag blev fundersam på hur de kan se så olika på det på olika sjukhus.

  • Pimpinellan
    kattmamma skrev 2013-01-31 21:08:14 följande:
    Aj då, känner med er båda och vill inte ens föreställa mig att behöva genomgå ett framkallat missfall. . Fick själv konstaterat MA i v. 8+5 för några veckor sedan. Behövde tack och lov inte genomgå något framkalla missfall då jag skrapades. Men blir förvånad över att ingen av er fick det förslaget med tanke på fostrets ålder. Här var det ingen diskussion om att framkalla missfallet utan jag erbjöds direkt skrapning 3 dagar senare. Är väl tyvärr inget svar på din fråga egentligen men jag blev fundersam på hur de kan se så olika på det på olika sjukhus.

    Jag avråddes starkt från skrapning p.g.a riskerna,man kan faktiskt bli helt steril p.g.a skrapning och jag var ju redan infertil så läkaren ville inte ta några risker alls! Med piller finns inte den risken alls.
  • Coccio

    Jag fick också höra att tabletter är det absolut mest skonsamma mot kroppen (kanske inte mot knoppen däremot). Tabletter brukar man få t o m vecka 9 och sedan blir det mer aktuellt med skrapning i senare veckor. Så tror jag man resonerar i hela Skåne län. Ta det dock med en nypa salt för jag är patient och inte läkare... 

  • Pimpinellan
    Coccio skrev 2013-02-02 06:37:12 följande:
    Jag fick också höra att tabletter är det absolut mest skonsamma mot kroppen (kanske inte mot knoppen däremot). Tabletter brukar man få t o m vecka 9 och sedan blir det mer aktuellt med skrapning i senare veckor. Så tror jag man resonerar i hela Skåne län. Ta det dock med en nypa salt för jag är patient och inte läkare... 
    Jag var i v.10+6,men fick ändå piller för fostret hade ju krympt så mycket att det inte syntes. Fullkomligt vällde ut tjocka massor ändå,allt annat fortsätter ju växa trots att barnet dött...
  • Coccio

    Uppdatering... Jag var inne på sjukhuset imorse och fick då besked att jag kunde välja att få missfallet hemma istället för där inne. Såklart åkte jag hem och ligger nu i soffan med smärtor i magen och väntar på att allt ska komma ut. Återbesök om en vecka med ul.

  • TWH

    Stackare, lider med dig, det är för hemskt.vi får hoppas det går över fort, bra att de har bokat ul om en vecka. Kram

  • Coccio

    Hej Det gick bättre än väntat den här gången. Jag blödde mindre och mer kontrollerat under 3 timmar och blev sedan liggande i soffan i sällskap av kraftigt illamående pga citodonet och diklofenaken. Har mått bra idag och faktiskt inte blött alls under natten eller idag. Konstigt, för i höstas fortsatte jag blöda ganska mkt under flera dagar efter. Nu är det nya tag som gäller... Jag hoppas på ett nytt plus i juni/juli!

Svar på tråden Framkalla missfall på sjukhus - hur går det till?