• Anonym

Börja med Provera imorgon. Fler som äter/ätit det?

Ska som sagt börja första kuren imorgon med provera. Har inte haft mens sen i augusti förutom en liten blödning i oktober/novermber.

Hur har provera funkat på er? Har ni fått igång mensen av den och blivit gravida under kuren?

Har redan ett barn som kom till på första försöket.     

• Svar på tråden Börja med Provera imorgon. Fler som äter/ätit det?
  • Emmie02

Provera hjälper väl inte precis till att få en ägglossning utan bara enblödning som en mens. Jag fick provera som försteg för att kunna ta pergotime då man tar de vissa dagar under mens blödningen för att hjälpa kroppen att ägglossa. Dock så är inget omöjligt men provera är inget fertilitetsstimulerande medicin utan eftersom du inte haft någon egen mens så har du förmodligen ingen ägglossning heller och därför inte blir gravid och provera ger endast en blödning ingen ägglossning som krävs för att bli gravid!

• Anonym

men proveran kunde sätta igång kroppen igen så att den förstår att ägglossning ska ske och därmed få mens igen. eftersom kroppen fungerat innan. eller ingen somvarit med om det? vore ju konstigt att man annars bara får provera utskrivet?

• Emmie02

Ja så trodde jag också men enligt min fertilitetsläkare är det väldigt ovanligt eftersom största andledningen till oregelbunden mens är för att man inte har regelbunden ägglossning! Däremot är det många som har oregelbunden mens som äter provera regelbundet för att blöda ut men det är ingen fertilitetsmedicin utan som jag fattat det som så är det samma gulkroppshormon i provera som i mini piller och därav man ofta blöder mycket när man äter minipiller. Din läkare kanske skrev ut det till er som förberedande och om ni blev spontant gravid så var det bra, eftersom i de flesta landsting måste man aktivt försökt ett år minst för att få komma på utredning och kan vara ännu svårare om man redan har gemensamt barn!

• Anonym

ah ok. ja funkar det inte med mina 3 kurer så skulle det bli pergotime med.

• Emmie02

Ja de däremot vet jag funkar, mitt pergomirakel kommer att födas på fredag :) lycka till :)

• Anonym

grattis va kul. första eller? fick du heller ingen mens så du åt provera först? hur länge?

• Emmie02

Japp första barnet och första kuren pergotime, åt provera 3 mån innan pergotime start. Har pco så därför oregelbunden mens, har väl egen mens 3-5 ggr per år i snitt sen första mensen!

• Anonym

ah ok.  mina prover så bra ut så ingen pco här så hoppas kroppen fixar det själv. kan ju krångla ett tag efter p-piller stopp. ska även på akupunktur imorn :)

• Emmie02

Jo visst är det så, hoppas ni lyckas snart och förutsättningarna är ju större eftersom det inte är någon "störning" som ligger bakom :)

• Anonym

Det hoppas jag med,även fast man får/är inställd på att det kommer att ta tid kanske.. Men är ju sugen nu :)

Tyvärr har det nog mycket med maten och träning också att göra. Har nog tagit i lite för mycket så har fått ändra om kost m.m också så är jag snart på banan igen! 

Svar på tråden Börja med Provera imorgon. Fler som äter/ätit det?