• avil

LSS? hur vet man om man tillhör det??

om man har adhd barn,o önskar delta mer i skolan tex,o vill ha "kontaktdagar" eller vad det hette....hur vet man om man tillhör LSS? står på FK att det gäller vissa funktionshinder mm-gäller det adhd?? NÅN som vet?

• Svar på tråden LSS? hur vet man om man tillhör det??
  • Busbellan

Kopierat från en annan sida och som svar på din fråga, nej adhd räcker inte för att tillhöra lss

LSS personkrets delas in i tre grupper:

personer med utvecklingsstörning, autism eller autismliknande tillstånd personer med betydande begåvningsmässigt funktionshinder efter hjärnskada i vuxen ålder, föranlett av yttre våld eller kroppslig sjukdom personer med andra stora och varaktiga fysiska eller psykiska funktionshinder som ger betydande svårigheter i den dagliga livsföringen och som har ett omfattande behov av stöd
    Mamma till Nora, August och Ella
  • avil
    Busbellan skrev 2013-01-29 20:20:53 följande:
    Kopierat från en annan sida och som svar på din fråga, nej adhd räcker inte för att tillhöra lss

LSS personkrets delas in i tre grupper:

personer med utvecklingsstörning, autism eller autismliknande tillstånd personer med betydande begåvningsmässigt funktionshinder efter hjärnskada i vuxen ålder, föranlett av yttre våld eller kroppslig sjukdom personer med andra stora och varaktiga fysiska eller psykiska funktionshinder som ger betydande svårigheter i den dagliga livsföringen och som har ett omfattande behov av stöd

men autismliknande är ju adhd-då de skriver autismspektrastörning .......eller?? det där du skrev av har jag sett,men fattar inte helt ändå.Gäller det då adhd-då det ÄR en autismspektrastörning......
    (har en august med
  • vännen

Du ber behandlande läkare om ett läkarintyg för LSS o kontaktar LSS handläggaren i din kommun.

• avil
    vännen skrev 2013-01-29 21:23:50 följande:
    Du ber behandlande läkare om ett läkarintyg för LSS o kontaktar LSS handläggaren i din kommun.

jaha-o då får jag tex dagar att vara i skolan? för att adhd ingår i det där då eller vad? för nån annan hjälp behöver vi inte.....
  • Busbellan
    avil skrev 2013-01-29 21:19:54 följande:

men autismliknande är ju adhd-då de skriver autismspektrastörning .......eller?? det där du skrev av har jag sett,men fattar inte helt ändå.Gäller det då adhd-då det ÄR en autismspektrastörning......
    (har en august med

Men adhd är ju inte autismliknande tillstånd, en npf diagnos är det ju men inte är dte väl en diagnos inom autismspektrat, eller har jag fattat helt fel här nu?
    Kriterierna för adhd och autism är ju inte alls de samma 
    Mamma till Nora, August och Ella
  • alima

Om din son bara har ADHD ingår det inte i LSS per automatik, men jag har hört om en del med svår ADHD, som fått hjälp i LSS via personkrets tre. Väldigt ovanligt dock.

• Prins Williams Mamma
    avil skrev 2013-01-29 20:16:26 följande:
    om man har adhd barn,o önskar delta mer i skolan tex,o vill ha "kontaktdagar" eller vad det hette....hur vet man om man tillhör LSS? står på FK att det gäller vissa funktionshinder mm-gäller det adhd?? NÅN som vet?

Jag har drag av adhd, asperger och autism jag är lss:ad
  • Jelenas
    Prins Williams Mamma skrev 2013-01-30 11:04:47 följande:

Jag har drag av adhd, asperger och autism jag är lss:ad

Men det är väl förmodligen pga asperger och autimdragen?
  • vännen
    avil skrev 2013-01-29 21:26:48 följande:
    jaha-o då får jag tex dagar att vara i skolan? för att adhd ingår i det där då eller vad? för nån annan hjälp behöver vi inte.....

Om ditt barn bedöms tillhöra någon av personkretsarna i LSS kan du använda dig av de särskilda kontaktdagarna som finns.
  • Prins Williams Mamma
    Jelenas skrev 2013-01-30 16:12:16 följande:

Men det är väl förmodligen pga asperger och autimdragen?
    Okej det kanske är så har inte läst på så noga
Svar på tråden LSS? hur vet man om man tillhör det??