• Aspie

Vispa utan elvisp

Nu är det så att jag länge har planerat att göra (hemmagjord) fromage till mig och min kille, när vi är hos honom. Problemet är att han inte har någon elvisp och jag känner mig inte riktigt säker på hur det skulle gå att "vispa äggvitor till vitt fast skum" + grädden för hand. Jag blir totalt slö i armarna bara av att diska för hand...

Finns det någon hjältemodig person där ute som kan intyga att det faktiskt går att vispa äggvitor fasta för hand (utan att man efteråt kommer totalt ha tappat känslen i armen), eller är fromage-planen dömd att få vänta tills vi införskaffat en elvisp? Om man inte gjort just fromage utan elvisp så kan man väl jämföra det med att göra maräng utan elvisp.

Alternativet är väl att jag lyckas övertala honom att byta av vispandet med mig var femte minut och vispa omvartannat, haha. Flört

Tacksam för snabba svar.  Glad

• Svar på tråden Vispa utan elvisp
  • carro93

Eller så knackar man på hos grannen och ber snällt att få låna en elvisp? :)

• MoonFlight

Skulle göra maränger för hand en gång... och det gör jag aldrig om. Tror jag satt i 2 timmar innan det var klart... kramp i armarna... JA...

knacka på hos någon!!!! 

• Mercurialis

Kan du inte ta med din egen elvisp hem till pojkvännen?

I övrigt kan jag tillägga att jag inte tycker att det är särskilt besvärligt att vispa äggvitor till vitt fast skum för hand. 

Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk behind me, I may not lead. Walk beside me and just be my friend.
  • PolyPond

Åtta äggvitor till marängskum är lätt jobbigt, tycker jag, men några stycken och lite grädde är väl lugnt?

• MissStrawberry

Jag har gjort maräng utan elvisp, och det var helt klart jobbigt!

Jag skulle servera en stor tårta av maräng när jag fyllde år förra året och elvispen gick självklart sönder samma morgon. Det var inte en liten tårta heller utan var många ägg inblandade och är trots att jag och min man turades om med vispandet tog det oss en evighet och när vi väl var klara var vi helt slut båda två. Att sen vispa all grädde som skulle täcka tårtan var jobbigt det med, men det går inte att jämföra. Men det blev en riktigt god tårta! =)

Det är klart att ni kan göra fromage men tycker nog du ska räkna med att ni får turas om med vispandet och det räcker kanske med två portioner och inte tio.... :P

• MissStrawberry
    MissStrawberry skrev 2013-01-29 21:18:09 följande:
    Jag har gjort maräng utan elvisp, och det var helt klart jobbigt!

Jag skulle servera en stor tårta av maräng när jag fyllde år förra året och elvispen gick självklart sönder samma morgon. Det var inte en liten tårta heller utan var många ägg inblandade och är trots att jag och min man turades om med vispandet tog det oss en evighet och när vi väl var klara var vi helt slut båda två. Att sen vispa all grädde som skulle täcka tårtan var jobbigt det med, men det går inte att jämföra. Men det blev en riktigt god tårta! =)

Det är klart att ni kan göra fromage men tycker nog du ska räkna med att ni får turas om med vispandet och det räcker kanske med två portioner och inte tio.... :P

Kan ju nämna att vår enkla tårta tog flertalet timmar att göra och vi han precis klart innan gästerna kom.
  • Ordis

Blir du toktrött i armen har du fel teknik. Du ska vispa med handleden.

Stava rätt är jävligt överskattat, de flesta läser i ordbilder i alla fall och förstår således vad där står.
  • jimbo82

Eller köp en elvisp för 99 kr på typ rusta

• Aspie

Usch för att knacka på hos grannar. Jag vill inte ha någon kontakt med dem, och jag tror inte jag skulle lyckas få killen att gå över heller.

Elvispen här hemma är här för att vara här hemma. Den är inte min och den används flitigt av alla som bor här, så vill inte störa mitt hushåll.

Jag kanske borde ha varit tydligare med att det antingen blir att vispa för hand eller inget alls.

Vet inget om tekniker. Vad jag vet är att jag har ganska dålig grov- och finmotorik. Får ofta ont i kroppen när jag gör vardagliga saker och så, men det hör till ett annat ämne.

Jag är en busspendlare och är inte särskilt sugen på att lägga en massa tid på att byta bussar hit och dit för att laga en dessert vid ett tillfälle. Varken jag eller han bor ens särskilt nära en Rusta-butik. Vi träffas inte särskilt ofta och jag vill ta vara på den lilla tid jag har med honom.

Det verkar i alla fall vara delad mening gällande vispandet för hand, men summerar det som att för många ägg inte borde vara så krångligt. Eftersom att jag inte tänkt göra till mer än honom och mig så ska det väl inte gå åt så många ägg, så jag provar nog på det!

• Ordis
    Aspie skrev 2013-01-29 21:51:11 följande:
    Usch för att knacka på hos grannar. Jag vill inte ha någon kontakt med dem, och jag tror inte jag skulle lyckas få killen att gå över heller.

Elvispen här hemma är här för att vara här hemma. Den är inte min och den används flitigt av alla som bor här, så vill inte störa mitt hushåll.

Jag kanske borde ha varit tydligare med att det antingen blir att vispa för hand eller inget alls.

Vet inget om tekniker. Vad jag vet är att jag har ganska dålig grov- och finmotorik. Får ofta ont i kroppen när jag gör vardagliga saker och så, men det hör till ett annat ämne.

Jag är en busspendlare och är inte särskilt sugen på att lägga en massa tid på att byta bussar hit och dit för att laga en dessert vid ett tillfälle. Varken jag eller han bor ens särskilt nära en Rusta-butik. Vi träffas inte särskilt ofta och jag vill ta vara på den lilla tid jag har med honom.

Det verkar i alla fall vara delad mening gällande vispandet för hand, men summerar det som att för många ägg inte borde vara så krångligt. Eftersom att jag inte tänkt göra till mer än honom och mig så ska det väl inte gå åt så många ägg, så jag provar nog på det!
    Finns det inte en el-visp på ICA:n? Annars finns det ju att beställa på nätet.
    Hur man vispar borde det finnas en video om på youtube.
    Stava rätt är jävligt överskattat, de flesta läser i ordbilder i alla fall och förstår således vad där står.
  • Aspie
    Ordis skrev 2013-01-29 22:01:43 följande:
    Finns det inte en el-visp på ICA:n? Annars finns det ju att beställa på nätet.
    Hur man vispar borde det finnas en video om på youtube.
    Jag har inte lust att köpa en elvisp bara för att jag tänkt göra en dessert om man faktiskt kan göra den för hand. Inte heller har jag lust att beställa eftersom att jag tänkt göra detta imorgon (vilket jag antagligen borde ha nämnt tidigare). Som jag tidigare skrev: antingen blir att vispa för hand eller inget alls. Och nu har jag alltså bestämt mig för att prova vispa för hand.

Jag skapade tråden för att se om det finns de som vispat för hand, hur det gått för dem och grundat på det bestämma mig för att antingen göra fromagen eller vänta (tills dagen vi köper en elvisp). Jag var inte ute efter att bli tipsad om att köpa en billig eller snabbt.

Jag är tacksam för tipset om att kolla video på youtube i alla fall. Det har jag absolut inte tänkt på. Sökte och dök upp en massa olika resultat. Kan absolut vara värt att försöka göra likadant. Tack!
  • Tirem

Klart det går men det lär ta tid och någon hjälp med att ruska tuppen kan han glömma på några dagar...

• mliten

Äsch. Jag äger ingen elvisp och har aldrig gjort så här vispas allt för hand. Det går utmärkt att vispa det där lilla för hand. Ta med en bra ballongvisp.

• pannanikakan
    Aspie skrev 2013-01-29 21:51:11 följande:

Du har ju en elvisp, din kille! Tada! :)
Svar på tråden Vispa utan elvisp