• strojes

Bilbarnstol Britax Max-way?

*En kompis till mig är på väg att köpa ny bilbarnstol (bakåtvända stolen efter babyskyddet) och funderar på denna:
    http://www.britax.se/bilbarnstol/bilbarnstol/max-way
    Är det någon som har den och kan säga något om den?
    Komfort för barnet?
    Lätt/svårt att sätta barnet bra i stolen?
    Vad tycker ni om de olika funktioner stolen har? Olika lägen på lutning mm.
    Är den prisvärd?
    Annat ni har att säga om den?

• Svar på tråden Bilbarnstol Britax Max-way?
  • FlitigaLis

Vi är helt klart nöjda med vår. Inte testat någon annan men den är lätt att montera och lätt att knäppa fast barnet.

Vi valde den eftersom den går ut lite vid huvudet på sidan (fattar du?). Det kändes lite tryggare

• arkeologitjejen

Vi gillade den. Den var större än den vi hade först och har nyss bytt ut den. Dottern som haft den fyller fem om två månader och den har funkat bra fram till i julas. Hon är dock ganska kort. Tyckte det var lätt att sätta henne i den, men banden i säkerhetsbältet var rätt hårda att dra åt vilket jag upplevde som negativt.

Linnea 080310 & Elisabeth 100922
  • strojes

Tack för era svar!

Är det fler som har något att säga om stolen?

• momomo

Vi har haft en Max-Way i ca 10 månader nu och är nöjda. 
    Det är enkelt att justera höjd på bältena ifall olika stora barn åker i den vid olika tillfällen så länge det inte är alltför trångt till instrumentbrädan / stolen framför.

Enda nackdelen jag ser är att åtdragningen av underförankringsbanden är vända framåt så att det blir svårt att få tillräcklig kraft att dra med utan man får krångla ett tag. Jag har provat att monter Hi-Way också (föregångare) och där var banden vända åt sidan så att det var mycket enklare att dra. (hoppa att det blev begripligt).

Vi har haft lite svårt att få till bra lutning på grund av ganska bakåtlutat säte i bilen. Lösningen har blivit ett hopvikt badlakan under "bygeln" så att det kommer upp lite.

Stolen tar hyfsat lite plats att montera. Vi kör en Golf Kombi och har stolen monterad i framsätet. Min man på 187 cm har gott om plats att sitta i baksätet bakom. 

Stolen är Plus-gofkänd till 25 kg, och Plus-testet (som är frivillig) är världens hårdaste test av bilbarnstolar. Det mäter bland annat vilken kraft nacken utsätts för vid en frontalkrock vilket det inte finns några krav på i testerna för ECE-godkännandet (få säljas inom EU).

Priset tycker jag är OK, Det finns billigare stolar, men de är oftast äldre konstruktioner och få är Plusgodkända.

En annan stol som jag är nyfiken på (kandidat till kommande bebis) är Axkid Minikid. aden är ny på marknaden, är också plusgodkänd till 25 kg, kostar samma som Max-Way och ska ta väldigt lite plats att montera.

Vill du läsa mer (nästan oändligt mycket) om bilbarnstolar så rekommenderar jag http://bloggen.fi/bilstolslotsen/

• Mellanmjölkens land

Vi började med en Hi-Way II som vi hade från att dottern var 6 mån till 13 mån. Sen tog vi med den till svärföräldrarna och lämnade den där för att slippa släpa med en stol på flyget varenda gång vi hälsade på. Istället köpte vi en Max-Way.

Utifrån våra erfarenheter så tycker jag att Hi-Wayen passar bättre till ett mindre barn medan Max-Wayen nog passar bättre till ett äldre. Det största problemet för oss är att bältesbanden går väldigt långt ut på vår dotters axlar. Inte förrän nu, vid snart 2, börjar hon få tillräckligt breda axlar för att de ska sitta bra. Iofs är hon ganska smal så det kan nog bidra, ett "tjockare" barn sitter säkert bättre. Jag tyckte även att det var enklare att dra åt bältesbanden ordentligt i Hi-Wayen och att hela stolen blev svårare att spänna fast när de bytte fastsättningsmetod.

Fördelarna med Max-Wayen är att den skyddar mer i sidled samt tar ungefär lika mycket plats som en Hi-Way II trots att den är rymligare.

• vivi13
    momomo skrev 2013-02-01 21:29:59 följande:
    Vi har haft en Max-Way i ca 10 månader nu och är nöjda.  Det är enkelt att justera höjd på bältena ifall olika stora barn åker i den vid olika tillfällen så länge det inte är alltför trångt till instrumentbrädan / stolen framför. Enda nackdelen jag ser är att åtdragningen av underförankringsbanden är vända framåt så att det blir svårt att få tillräcklig kraft att dra med utan man får krångla ett tag. Jag har provat att monter Hi-Way också (föregångare) och där var banden vända åt sidan så att det var mycket enklare att dra. (hoppa att det blev begripligt). Vi har haft lite svårt att få till bra lutning på grund av ganska bakåtlutat säte i bilen. Lösningen har blivit ett hopvikt badlakan under "bygeln" så att det kommer upp lite. Stolen tar hyfsat lite plats att montera. Vi kör en Golf Kombi och har stolen monterad i framsätet. Min man på 187 cm har gott om plats att sitta i baksätet bakom.  Stolen är Plus-gofkänd till 25 kg, och Plus-testet (som är frivillig) är världens hårdaste test av bilbarnstolar. Det mäter bland annat vilken kraft nacken utsätts för vid en frontalkrock vilket det inte finns några krav på i testerna för ECE-godkännandet (få säljas inom EU). Priset tycker jag är OK, Det finns billigare stolar, men de är oftast äldre konstruktioner och få är Plusgodkända.   En annan stol som jag är nyfiken på (kandidat till kommande bebis) är Axkid Minikid. aden är ny på marknaden, är också plusgodkänd till 25 kg, kostar samma som Max-Way och ska ta väldigt lite plats att montera. Vill du läsa mer (nästan oändligt mycket) om bilbarnstolar så rekommenderar jag bloggen.fi/bilstolslotsen/

• vivi13
    vivi13 skrev 2013-07-10 20:26:48 följande:

Jag arbetar som säljare på babyproffsen och jag skulle ALDRIG rekommendera någon att lägga handdukar eller liknande under en bilbarnstol. Däremot om man har en Hi-Way så har man en speciell frigolitkil under "foten". Max-way behöver inget extra.
  • Sweet life
    vivi13 skrev 2013-07-10 20:29:45 följande:

Jag arbetar som säljare på babyproffsen och jag skulle ALDRIG rekommendera någon att lägga handdukar eller liknande under en bilbarnstol. Däremot om man har en Hi-Way så har man en speciell frigolitkil under "foten". Max-way behöver inget extra.
    Nej, men ni är jävligt snabba med att rekommendera kombistolar för att dom kan man ju använda framtåvända...
Svar på tråden Bilbarnstol Britax Max-way?