• Pappsen30

Ansvarsföredlning??????

Min dag

Upp 05:00

Åka till jobbet 05:30

Jobba mellan 06:00-16:00

Hemma 16:30

Lagamat 16:30-17:30

Äta middag 17:30-18:00

Ta hand om disken 18:00-18:30

Natta barn1 18:30-19:00

Natta barn 2 19:00-19:15

hund prommis 19:30-20:30

20:30-22:30 Där i mellan hinna med att tvätta, hänga tvätt och städa

22:30 sova dock upp på nate 1-3 gånger för att minstingen inte riktigt vill sova
    sedan upp i vid 5

På helgerna får jag sova till mellan 6 o 7 sedan är det upp med barnen och fixa frukost, sedan brukar jag ta hemmet med allt vad det nu innebär, min partner brukar sova fram till 12 även jag väcker henne vid 9 tiden för att hon inte skall sova bort hela dagen utan framgång.

Min frus dag

Upp 06:00

Frukost 07:00

Gå dagis 08:30

Hemma 09:15

Hemma barn 1 09:15-13:30

Hämta barn 2dagis 13:30-14:15

Hemma båda barnen 14:15-16:30 (Jag kommer hem)

Går och vilar 16:30-17:30

Midag 17:30-18:00

Vilar eller spelar AION (Ett MMO spel) 18:00---->sova

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-01-30 08:59
    Vad kan jag göra för att få henne att förstå att vi skulle få mera ti tilsammas om vi hjälptes åt mera det enda jag får höra är att hon är trött efter ha varit med barnen en hel dag så hon behöver vila och att det ör mycket mera påfrestande att vara med barnen en hel dag än att jobba (jag jobbar på ett kontor inom aministration).
  • Svar på tråden Ansvarsföredlning??????
  • KLAJSHUH

Oj vilken ojämn fördelning! Kan du inte försöka visa henne det här inlägget? För det visar väldigt tydligt hur ojämt det är.. Hon kanske kan göra ett likadant schema från hennes synvinkel så kanske ni kan jämföra och ha en diskussion och se om ni kan hitta en lösning på problemet?

• Mandel

Frugan är alltså föräldraledig och ändå får du gå upp på nätterna när minsta vaknar?
    Är något av barnen sjuka som gör att man inte kan lämna dem i 3sekunder för att göra någon hushållssyssla eller är det något som gör att de inte kan vara med i hushållssysslorna?

Nu är ju jag extrem åt andra hållet för jag har skött ALLT under båda mina föräldraledigheter och då menar jag verkligen ALLT.
    Barnen, hushållssysslorna, matlagningen, allt handlande, trädgården med ogräs och gräsklippning, tvätta bilen osv.
    Jag har till och med haft ansvaret för barnen trots att jag varit magsjuk och kräkts eller när jag till och med tappade rösten och fick kommunicera med en tuta för att påkalla deras uppmärksamhet.

Eller är det så att frugan är sjuk fysiskt eller psykiskt?

Den vise talar om vad han ser, dåren om vad han hört.
  • LilaRos

Den som är hemma med barn borde ta hand om hushållet, plock, tvätt osv (tillsammans med barnen). Tycker jag..

I vår familj är det såhär ungefär.
    Jag
    Upp 06.50
    7-7.30 frukost med två barn
    7.30-8 morgonbestyr, påklädning etc.
    8-11,30 lek tvätt disk plock gos mys utelek
    Under den tiden sover den lille 1 timme
    11.30-13 göra lunch, äta, diska
    13-14.30 mera "fri tid" som läggs på de som behövs som passar dagen. Här blir det gärna lite tvätt, playdo och sånt.
    14.30-15.00 lagas det mat, kanske nån timme senare

Sambon
    Börjar jobba 6.30
    Hemma 15.00
    Diskar efter maten

På kvällen nattar vi varsitt barn och hjälps åt att plocka leksaker tillsammans med barnen.

Når barnen somnat går jag allt som oftast en snabb plock runda för att rätta till det hemma (15 min för att få ordning)

Sen är det såklart mängder av sysslor som inte är var dag, som vi delar på. Jag gör väl de feminina sysslorna och han de maskulina, om man nu får lov att säga så.

• Natulcien

Men jösses! Hon lämnar alltså ett barn på förskola fastän hon är föräldraledig..? Och ändå är hon "trött"..? Hon behöver en redig spark i rumpan och ett 'wake up call'! Visa henne listan i din trådstart!
    Eller är hon deprimerad? Förlossningsdepression?

• Pappsen30
    LilaRos skrev 2013-01-30 09:22:32 följande:
    Den som är hemma med barn borde ta hand om hushållet, plock, tvätt osv (tillsammans med barnen). Tycker jag..

I vår familj är det såhär ungefär.
    Jag
    Upp 06.50
    7-7.30 frukost med två barn
    7.30-8 morgonbestyr, påklädning etc.
    8-11,30 lek tvätt disk plock gos mys utelek
    Under den tiden sover den lille 1 timme
    11.30-13 göra lunch, äta, diska
    13-14.30 mera "fri tid" som läggs på de som behövs som passar dagen. Här blir det gärna lite tvätt, playdo och sånt.
    14.30-15.00 lagas det mat, kanske nån timme senare

Sambon
    Börjar jobba 6.30
    Hemma 15.00
    Diskar efter maten

På kvällen nattar vi varsitt barn och hjälps åt att plocka leksaker tillsammans med barnen.

Når barnen somnat går jag allt som oftast en snabb plock runda för att rätta till det hemma (15 min för att få ordning)

Sen är det såklart mängder av sysslor som inte är var dag, som vi delar på. Jag gör väl de feminina sysslorna och han de maskulina, om man nu får lov att säga så.
    Mandel skrev 2013-01-30 09:12:58 följande:
    Frugan är alltså föräldraledig och ändå får du gå upp på nätterna när minsta vaknar?
    Är något av barnen sjuka som gör att man inte kan lämna dem i 3sekunder för att göra någon hushållssyssla eller är det något som gör att de inte kan vara med i hushållssysslorna?

Nu är ju jag extrem åt andra hållet för jag har skött ALLT under båda mina föräldraledigheter och då menar jag verkligen ALLT.
    Barnen, hushållssysslorna, matlagningen, allt handlande, trädgården med ogräs och gräsklippning, tvätta bilen osv.
    Jag har till och med haft ansvaret för barnen trots att jag varit magsjuk och kräkts eller när jag till och med tappade rösten och fick kommunicera med en tuta för att påkalla deras uppmärksamhet.

Eller är det så att frugan är sjuk fysiskt eller psykiskt?
    Nej barnen är friska och det äringa problem som du beskriver brukar jag få göra på helgerna medans min fru allt som oftast "vilar, är trött osv"

• Mandel
    Pappsen30 skrev 2013-01-30 09:28:40 följande:
    Nej barnen är friska och det äringa problem som du beskriver brukar jag få göra på helgerna medans min fru allt som oftast "vilar, är trött osv"

Jag skulle skicka frugan till vårdcentralen för en ordentlig kontroll och be dem utreda varför hon är så trött hela tiden. Om hon sover hela nätterna och sedan vilar en stund på kvällen när du kommit hem så måste någonting vara fel.
    Hon verkar ju heller inte slita sig trött dagtid utan är mest med barnet och hur fysiskt utmattande kan det vara så hon inte orkar någonting?
    Är hon ute i friska luften och rör på sig någonting om dagarna?

Du får lägga fram det som att du är orolig över hennes trötthet. Skäll inte på henne för då kommer hon vägra att gå.
    Säg att det är för hennes skull som du vill att hon kollar upp så att allt är bra. För att hon ska orka vara en bra mamma.

Lycka till!
    Den vise talar om vad han ser, dåren om vad han hört.
  • Natulcien
    Mandel skrev 2013-01-30 09:57:07 följande:
    Jag skulle skicka frugan till vårdcentralen för en ordentlig kontroll och be dem utreda varför hon är så trött hela tiden. Om hon sover hela nätterna och sedan vilar en stund på kvällen när du kommit hem så måste någonting vara fel.
    Hon verkar ju heller inte slita sig trött dagtid utan är mest med barnet och hur fysiskt utmattande kan det vara så hon inte orkar någonting?
    Är hon ute i friska luften och rör på sig någonting om dagarna?

Du får lägga fram det som att du är orolig över hennes trötthet. Skäll inte på henne för då kommer hon vägra att gå.
    Säg att det är för hennes skull som du vill att hon kollar upp så att allt är bra. För att hon ska orka vara en bra mamma.

Lycka till!
    Bra tips!
  • Millicent

Åh, vilket tråkigt liv hon verkar leva din fru!  Nu framgår det inte riktigt vad hon gör om dagarna när hon är med barnen. Ibland är det ju fullt upp med barn även om det inte märks så mycket utåt.

Hon kanske vantrivs med livet och flyr på det sätt hon kan, genom att vara passiv och sen spela spel? Alla människor är ju olika. Vissa behöver yttre stöd och puffar för att vara aktiva och må bra. Till exempel ett jobb att gå till, tider och aktiviteter som bestäms delvis av andra och att man gör saker mer ihop. Att vara föräldrarledig och gå hemma kan ju vara döden om man är sån. Då måste man arbetsleda sig själv hela tiden och får aldrig någon riktig fart.

Att gå till vårdcentralen och kolla upp tröttheten är ett bra förslag tycker jag. Om inget är fel där så skulle jag verkligen försökt ta ett samtal om vad hon vill och längtar efter på riktigt. Och jag skulle jobbat på att få tillbaka henne in i familjen. Genom att säga att jag inte ställde upp på att göra allt själv på kvällarna. Kanske "tvingat" henne att laga maten medan jag dukade och fixade med barnen i närheten och pratade med henne. Så att det blev lite mer interaktion och kommunikation. Jag skulle ha satsat på att göra hushållssysslorna tillsammans och under en period vara "arbetsledare". Då blir det både rättvist i tid och mer samarbete/samtal.  Sen vet jag inte om det är någon given succé men det är min spontana tanke i alla fall. Kanske värt ett försök?

• pojkens

låter lite snett. Vi har haft ansvarsfördelningen att den som är föräldraledig tar nätterna i arbetsveckorna, ansvarar för frukost, läming 0 hämtning samt middagslagning eftersom den andre inte är hemma förrän till middag. Sen tar den andra disken och lite plcok på kvällen och så hjälps vi åt med nattning av 2 barn, var sitt. 

På helgerna tar den jobbande partnern nätterna men får sova igen 1-2 timmar på fm ocm natten varit tuff eftersom man itne hunnit vila i veckan på jobbet. 

Så vi har det "värst" när man är föräldraledig. Sen när bägge jobbar så turas vi om med hämtning/lämning varannan vecka och den som hämtar har middagsansvar. Sen har en tvättansvar och en dammsugaransvar varje vecka. 

Svar på tråden Ansvarsföredlning??????