Opsie skrev 2013-01-30 10:59:46 följande:
Jag äter ACO Gravid multivitamin där D ingår. Dessutom äter jag en extra D+kalcium (från Apoteket) varje dag. Innan graviditeten åt jag 3-4 såna om dan men drog ned på intaget eftersom det inte är helt fastställt hur det påverkar barnet. Dock vill jag inte sluta helt med det eftersom jag själv blir piggare och mår bättre av D-vitamin.
Glöm inte bort magnesium
www.vitaminer.nu/pub_docs/documents/VN10.htm
"Magnesium behövs även för att kroppen skall kunna absorbera kalcium. Magnesium styr nämligen upptaget och utnyttjandet av kalcium (magnesium binder t ex kalcium till tandemaljen). Hög kalciumhalt (intag) kombinerat med låg magnesiumhalt (intag) kan vara den troliga orsaken till osteoporos. Problemet med osteoporos är inte att man får i sig för lite kalcium, utan att man förlorar det man har i skelettet. Med andra ord, att enbart ta mer kalcium kommer inte att avhjälpa kalciumbrist.Utan magnesium avlagras kalcium i vävnaderna (ej skelettet) oanvänd. Det kan resultera i att vävnader, organ och leder istället förkalkas. I värsta fall kan hjärnan förkalkas. Magnesium bidrar till att förhindra kalkavlagringar
Magnesium hjälper också till att omvandla blodsocker till energi. Det förbättrar även motståndskraften och skyddar cellerna mot många sjukdomar.
Kemiska gödningsmedel hindrar växterna från att dra åt sig magnesium ur jorden. Kaffe, te och Coca-cola t ex stimulerar till utsöndring av både kalcium och magnesium i urinen. Alla vätskedrivande medel driver ut mineraler ur kroppen. Fosforsyran som används i vissa coladrycker används även för att avkalka kaffebryggare - fast då med varningstext.
Dagsdos av magnesium 300-450 mg. terapeutisk dos ca 600 mg.
SAMBAND
Kalcium och magnesium samverkar - motverkar eller balanserar varandra. Om cellen får för mycket kalcium förstörs balansen. Magnesium i tillräckliga mängder förhindrar en för hög kalciumhalt. Det absolut stora problemet är kalcium i för höga doser. Det låter kanske underligt med tanke på att vi pratar om osteoporos som det stora problemet, men det är många faktorer som samverkar."
Är gravid och äter oxå D-vitamin men tar ungefär varannan dag.
"Nu visar en stor studie att tillskott av 4000 E dagligen till gravida var fullständigt säkert, och gav en halverad risk för komplikationer (som för tidig födsel och infektioner) jämfört med den föråldrade pyttedosen 400 E."
www.kostdoktorn.se/extra-d-vitamin-viktigt-for-gravida/