• filli01

D-vitamin under graviditeten?

Jag har en liten fråga som säkert kan vara svårt att svara på men jag tänkte att jag ger det ett försök att ställa den här.
    Jag har ätit Holistic D3-vitamin 2000 IE i nästan 5 månader pga att jag har haft dåligt imunförsvar och blev rekomenderad detta av en vän.
    Är nu gravid i v. 15 och börjar fundera på hur detta kan påverka bebisen?
    Jag kan säga som så att jag har inte varit sjuk sedan jag började med detta och vill ju helst inte sluta om inte det visar sig att det kan påverka bebisen negativt.

Jag har sagt till min barnmorska att jag äter D-vitamin och hon har inte sagt något om det alls.

Någon som har egna erfarenheter? Läst något? Hört något?

Vore tacksam för lite hjälp. :)     

• Svar på tråden D-vitamin under graviditeten?
  • Brunflotjejen

Jag blev idiotförklarad av den BM som skrev in mig pga att jag äter D-vitamin. Hon var helt oförstående och tyckte det var heeeelt onödigt. hon hade aldrig hört om d-vitaminbrist trots att vi bor i norrlands mörka inland....
    Men jag har fortsatt eftersom JAG mår bra av det och jag är övertygad om att om jag mår bra så gör bebben det!

• filli01

Tack för sitt svar! Vad skönt att jag inte är själv :)
    Jag tycker det är ganska stor chans att man har för lite D-vitamin i dessa tider i alla fall.
    Jag fick inte speciellt mycket sol under sommarmånaderna heller pga mycket jobb och faktiskt en riktigt dålig sommar!
    Jag har också mått mycket bättre sedan jag började med det men har inte kunnat låta bli att vara orolig.
    Kanske är det för mycket mm.
    Men klart om jag mår bra så gör förhoppningsvis bebisen det också :)

• Opsie

Jag äter ACO Gravid multivitamin där D ingår. Dessutom äter jag en extra D+kalcium (från Apoteket) varje dag. Innan graviditeten åt jag 3-4 såna om dan men drog ned på intaget eftersom det inte är helt fastställt hur det påverkar barnet. Dock vill jag inte sluta helt med det eftersom jag själv blir piggare och mår bättre av D-vitamin.

Min BM har inte sagt nåt om det utan har tvärtom läst in sig lite mer på ämnet via nån artikel som min kille mejlade till henne. Han vill däremot att jag trycker i mig mer D-vitamin eftersom han är en D-vitamin-fetischist, men jag vägrar eftersom jag inte vill utsätta bebisen för någon fara då ämnet inte är tillräckligt utforskat och validerat. Det är förmodligen ingen fara men jag vill inte ta några onödiga risker. Jag mår bra med min aktuella dos och det får vara bra så.

• ummabdilleh

jag ar gravid och dricker dvitamin olja..nagot min barnmorska sa att det ar jattebra att jag fortforande gor det, da jag har niqab och darfor inte ser solen sarskillt mkt.)

• filli01

Tack för era svar! Då kan jag känan mig lite lugnare och fortsätta med mina d-vitamin. :)

• Nexo

Jag berättade också för min barnmorska vid inskrivningen att jag åt multivitamintabletter för gravida + D-vitamin och hon sa inget om det.

• Hannathu

D-vitamin är jättebra!

En frisk vuxen person tillverkar 50 000IE D-vitamin på en halvtimma i solen  (avklädd utan solskyddsfaktor) mellan elva och tre från april till augusti häruppe i norden. I sydligare länder (där solen står högre) så funkar det en större del av året.

tyvärr lever väldigt många ink barnmorskor kvar i den gamla okunskapen att D-vitamin bildas året runt och att det räcker med 400IE per dag. De 400IE räcker för att undvika rakitis men eftersom D-vitamin har så många andra funktioner i kroppen som man tidigare inte kände till så krävs mycket större mängder. Nu talas om att ändra rekommendationerna till framförallt barn men även gravida och vuxna. Barn som fått mycket D-vitamin har enligt olika studier lägre förekomst av diabetes och bokstavsdiagnoser (orkar inte leta fram studierna nu men det finns jätteintressanta föreläsningar av olika proffessorer på youtube)

2000IE är en ofarlig mängd.
    De förgiftningsfall som finns har folk ätit över 20 000IE dagligen i långa perioder

• milli79
    Opsie skrev 2013-01-30 10:59:46 följande:
    Jag äter ACO Gravid multivitamin där D ingår. Dessutom äter jag en extra D+kalcium (från Apoteket) varje dag. Innan graviditeten åt jag 3-4 såna om dan men drog ned på intaget eftersom det inte är helt fastställt hur det påverkar barnet. Dock vill jag inte sluta helt med det eftersom jag själv blir piggare och mår bättre av D-vitamin.
    Glöm inte bort magnesium

www.vitaminer.nu/pub_docs/documents/VN10.htm

"Magnesium behövs även för att kroppen skall kunna absorbera kalcium. Magnesium styr nämligen upptaget och utnyttjandet av kalcium (magnesium binder t ex kalcium till tandemaljen). Hög kalciumhalt (intag) kombinerat med låg magnesiumhalt (intag) kan vara den troliga orsaken till osteoporos. Problemet med osteoporos är inte att man får i sig för lite kalcium, utan att man förlorar det man har i skelettet. Med andra ord, att enbart ta mer kalcium kommer inte att avhjälpa kalciumbrist.

Utan magnesium avlagras kalcium i vävnaderna (ej skelettet) oanvänd. Det kan resultera i att vävnader, organ och leder istället förkalkas. I värsta fall kan hjärnan förkalkas. Magnesium bidrar till att förhindra kalkavlagringar

Magnesium hjälper också till att omvandla blodsocker till energi. Det förbättrar även motståndskraften och skyddar cellerna mot många sjukdomar.

Kemiska gödningsmedel hindrar växterna från att dra åt sig magnesium ur jorden. Kaffe, te och Coca-cola t ex stimulerar till utsöndring av både kalcium och magnesium i urinen. Alla vätskedrivande medel driver ut mineraler ur kroppen. Fosforsyran som används i vissa coladrycker används även för att avkalka kaffebryggare - fast då med varningstext.

Dagsdos av magnesium 300-450 mg. terapeutisk dos ca 600 mg.

SAMBAND

Kalcium och magnesium samverkar - motverkar eller balanserar varandra. Om cellen får för mycket kalcium förstörs balansen. Magnesium i tillräckliga mängder förhindrar en för hög kalciumhalt. Det absolut stora problemet är kalcium i för höga doser. Det låter kanske underligt med tanke på att vi pratar om osteoporos som det stora problemet, men det är många faktorer som samverkar."

Är gravid och äter oxå D-vitamin men tar ungefär varannan dag. 

"Nu visar en stor studie att tillskott av 4000 E dagligen till gravida var fullständigt säkert, och gav en halverad risk för komplikationer (som för tidig födsel och infektioner) jämfört med den föråldrade pyttedosen 400 E."

www.kostdoktorn.se/extra-d-vitamin-viktigt-for-gravida/
  • Tarren

Om mamman mår bra så gör ju även bebben det, tror jag :) Jag äter också D-vitamin 2000IE/dag plus lite andra vitaminer och mineraler. Min BM tyckte att man inte skulle äta en massa tillskott *det kan ju vara farligt*, men jag kör på som vanligt. Har läst/hört att om jag har dåliga värden så förs detta över på bebisen, så då borde det vara bättre om mamman är pigg och mår bra :)

Svar på tråden D-vitamin under graviditeten?