• lillasysterfia

Spyr i sömnen!?

Hej!

Börjar bli fundersam på vår äldre son. Han är 2,5 och är som de flesta barn i den åldern. Nu till problemet, han har vid två tillfällen spytt i sömnen och sen har det inte varit mer med det. Han vaknar inte när han spyr utan sover vidare. Vi får väcka honom för att tvätta av han och bädda rent i sängen.

Vi har konstaterat att det inte är magsjuka då han äter som vanligt och är pigg. Han har dessutom ingen diaree. Är det någon som har tips på varför han spyr?

• Svar på tråden Spyr i sömnen!?
  • lillasysterfia

Har inte pratat med dom ännu. Har tänkt ringa bvc, men de har bara telefontid fram till 9. Ska ringa dit imorn. Tänkte bara om någon här har liknande erfarenheter.

• skogsvitter

Låter oroväckande och inte särskilt normalt att de bara kräks hux flux så jag skulle absolut kolla upp det så snart som möjligt.

• ThePointOfItAll

Min kompis barn gör så, hen vaknar inte utan spyr rakt ut. Det verkar vara om hen fått i sig för mycket laktos under dagen. Det kan ju mycket väl vara nån överkänslighet, kolla upp det. Kompisens barn är överkänslig mot laktos, men klarar små mängder.

• ThePointOfItAll
    lillasysterfia skrev 2013-01-30 10:25:58 följande:
    Trodde det var sällsynt att så små barn va känsliga för laktos. Han som älskar mjölk!
    Tja, det behöver ju inte vara laktos hos ditt barn. Men nånting är det ju, och därför bör du kolla upp det. Laktosintolerans är kanske ovanligt hos svenska barn, men inte i resten av världen(våra barn är inte helsvenska).
  • skogsvitter
    ThePointOfItAll skrev 2013-01-30 10:32:04 följande:
    Tja, det behöver ju inte vara laktos hos ditt barn. Men nånting är det ju, och därför bör du kolla upp det. Laktosintolerans är kanske ovanligt hos svenska barn, men inte i resten av världen(våra barn är inte helsvenska).
    Fast hur gammalt är detta barn? Ärftlig laktosintolerans existerar inte hos så här små barn utan det kommer först i skolåldern. Annars skulle de inte kunna amma heller (bröstmjölk innehåller massor av laktos och människobarn är skapta för att amma i flera år om man ser till vår rent biologiska utveckling). Så om barnet är i samma ålder som TS barn ungefär så skulle jag absolut kolla upp bakomliggande orsaker till laktosintoleransen, min egen dotter blev sekundärt laktosintolerans men då hade det andra orsaker.

Vanligt är att barn får sekundär laktosintolerans av tex celiaki (glutenintolerans) eller mjölkproteinallergi. Det måste självklart utredas. Så tala om detta för din kompis om barnet är yngre!
  • Ellikapellika

Jag tänker allergi. Ägg, mjölk och gluten är väl de vanligaste men det finns ju andra allergier också.
    Kanske ni har ätit något som ni inte äter så ofta som han reagerar på?
    Eller så är det omogen magmun, men det borde ni kanske märkt innan.

Blir ingen annan sjuk är det troligtvis inte magsjuka, men magsjuka kan även yttra sig som enstaka kräkning utan diarré eller feber.

• lillasysterfia
    Ellikapellika skrev 2013-01-30 12:25:58 följande:
    Jag tänker allergi. Ägg, mjölk och gluten är väl de vanligaste men det finns ju andra allergier också.
    Kanske ni har ätit något som ni inte äter så ofta som han reagerar på?
    Eller så är det omogen magmun, men det borde ni kanske märkt innan.

Blir ingen annan sjuk är det troligtvis inte magsjuka, men magsjuka kan även yttra sig som enstaka kräkning utan diarré eller feber.
    Tycker inte att vi har ätit något annorlunda alls. Kan tilläggas att vad jag vet så har ingen i släkten allergi. Pappan är uppvuxen på bondgård och har hela sitt liv druckit opastöriserad mjölk, vi har under sonens första 1,5år bott på gården så han har druckit samma mjölk och det har gått bra. Så tror inte på att mjölken är boven, men ska som sagt prata med Bvc så får vi se va de säger!
  • Ellikapellika

Ni skulle ju kunna skriva matdagbok ett tag och se om ni kan hitta något samband mellan mat och kräkningarna.

En del av mina barn kräks av hastigt stigande feber, om de ätit för mycket för fort och nervositet så man kan ju kräkas av olika anledningar utan att det egentligen är något farligt/konstigt.

Hoppas det upphör eller att ni hittar varför han kräks och att det är något helt ofarligt!

Svar på tråden Spyr i sömnen!?