• Anonym

Trots-fas vid 8 års ålder?

Nu behöver jag tips om min 8åriga dotter. Hon är from som ett lamm när hon är med kompisar eller utanför huset bland annat folk men hemmavid är det annorlunda. Har två huvudproblem som jag hoppas nån kan hjälpa mig med.

1. Vid läxläsning blir det gärna tredje världskriget. Hon fånar sig och vill inte läsa ex.vis svenska-läxan och ger en gärna kaxiga svar. Hon tycker jag ska läsa hennes läxa vilket jag självklart inte gör. Sen när hon till sist börjar läsa så kan hon skrika ut texten vilket gör att hon inte lyssnar själv och kan inte svara på några av frågorna som hänger ihop med läxan. Hon är ju inte korkad så jag vet att hon kan läsa texten. Har hotat med att ta bort leksaker, att hon får lämna in läxan ogjord och förklara för fröken etc, har även försökt resonera i vanlig ton men sånt biter inte heller.

2.  Ibland får hon sina små ryck mot två år yngre lillebror då hon antingen ska äckla sig eller springa runt och skrika och leva om. Eftersom han är lite kinkig ibland så börjar han själv gnälla i högan sky och sen är ljudnivån uppe i extrema nivåer. 

Jag skulle vilja ha det lugnt och skönt hemma, men när dottern drar igång och eldar upp sig så är det nästan stört omöjligt att bryta hennes sinnesstämning och få ner det hela på en normal nivå. Sen när det hela har bedarrat så kan jag fråga henne i lugn ton om det som hände och då ber hon om förlåtelse. Det hela är jätteirriterande. Hon väljer att få utbrott hemma eftersom det aldrig sker någon annanstans. Dessutom tror jag att det på något sätt  roar henne på nåt underligt vis att jag och maken blir arga på henne. Är det nån trots-fas hon går igenom? Tips på vad man kan göra?

• Svar på tråden Trots-fas vid 8 års ålder?
  • Ante94

Tipsar åter en gång om boken "Explosiva barn". Prova att bekräfta barnet t.ex -oj vad arg du är, vad beror det på? Det är ett sätt att hjälpa barnet att reflektera över sitt beteende. Försök att tillsammans hitta lösningar och välj de situationer som är viktigast först. Ofta triggar man igång varandra och det är då man som vuxen måste vara just vuxen, det är jobbigt, men värt det jag lovar!

• Anonym
    Ante94 skrev 2013-01-30 10:43:56 följande:
    Tipsar åter en gång om boken "Explosiva barn". Prova att bekräfta barnet t.ex -oj vad arg du är, vad beror det på? Det är ett sätt att hjälpa barnet att reflektera över sitt beteende. Försök att tillsammans hitta lösningar och välj de situationer som är viktigast först. Ofta triggar man igång varandra och det är då man som vuxen måste vara just vuxen, det är jobbigt, men värt det jag lovar!
    Tackar för tipset. Får ta och läsa den boken. Låter lite kul när du tipsar om att prata med dottern när hon är igång när man inte får en syl i vädret. Framför allt då det bråkas med lillebror eftersom då är hon inte ens stilla utan springer runt i huset som en tokig.
  • Anonym

7-8 år kallas "lilla tonåren". Det är helt normalt. Bit ihop så går det över

• Anonym
    Anonym skrev 2013-01-30 10:53:21 följande:
    7-8 år kallas "lilla tonåren". Det är helt normalt. Bit ihop så går det över

Ah, förklarar en del. När jag busretas med dottern kallar jag henne en tweenie och det uppskattar hon inte.
  • Ante94

Det var ett exempel och jag tänkte på läxläsningstillfället! :) Jag menade naturligtvis inte att du ska göra så i värsta "kriget"....skulle nog se rätt roligt ut ha ha...kan också tipsa om olika belöningssystem; googla så hittar du säkert något.

• Ante94

En liten tröst måste det vara att hon bara beter sig så här hemma, ett bevis för att ni är hennes trygghet.

• Anonym
    Ante94 skrev 2013-01-30 11:53:03 följande:
    Det var ett exempel och jag tänkte på läxläsningstillfället! :) Jag menade naturligtvis inte att du ska göra så i värsta "kriget"....skulle nog se rätt roligt ut ha ha...kan också tipsa om olika belöningssystem; googla så hittar du säkert något.

"Mutor" kör jag också med. Senast var det nåt tv-spel och när det införskaffades så lovades det dyrt och heligt att nu skulle det minsann bli slut på skrikandet. Oj, så blåst man är som går på sånt varje gång.
    Ante94 skrev 2013-01-30 11:56:45 följande:
    En liten tröst måste det vara att hon bara beter sig så här hemma, ett bevis för att ni är hennes trygghet.
    Ja visst är det så. Men det vore jätteskönt om det kunde börja trappas ner nån gång.

• WPmamman

Skulle kunnat vara jag som skrivit ts

Läxorna tog jag upp med lärarna så vi hjälps åt från var sitt håll.

Tydliga regler hemma men de kan lätt glömmas av tyvärr av henne.

Man får välja sina strider och det kan jag göra med läxorna nu eftersom jag och lärarna har kommit överens utan hennes vetskap. Blir konsekvens av lärare som spelar med när de inte är gjorda samt att annat kul får ställas in tills de är gjorda. Det fungerar bättre och bättre nu.

• Anonym
    WPmamman skrev 2013-01-30 12:24:48 följande:
    Skulle kunnat vara jag som skrivit ts
    Läxorna tog jag upp med lärarna så vi hjälps åt från var sitt håll.
    Tydliga regler hemma men de kan lätt glömmas av tyvärr av henne.
    Man får välja sina strider och det kan jag göra med läxorna nu eftersom jag och lärarna har kommit överens utan hennes vetskap. Blir konsekvens av lärare som spelar med när de inte är gjorda samt att annat kul får ställas in tills de är gjorda. Det fungerar bättre och bättre nu.

Så hur var det för dig? Gjorde hon inte läxorna alls? Min 8-åring verkar vilja ha nåt världskrig men i slutänden skulle hon aldrig lämna läxan ogjord. Hotade med att ställa in aktivitet för henne för bara någon dag sedan, men sen i slutänden hade jag inte hjärta till att genomföra det.
  • WPmamman
    Anonym skrev 2013-01-30 12:29:49 följande:
    Så hur var det för dig? Gjorde hon inte läxorna alls? Min 8-åring verkar vilja ha nåt världskrig men i slutänden skulle hon aldrig lämna läxan ogjord. Hotade med att ställa in aktivitet för henne för bara någon dag sedan, men sen i slutänden hade jag inte hjärta till att genomföra det.

Hon gjorde dom inte alls, slängde dom och stog den och skrek på sitt rum. Sätter hon igång nu säger jag bara att hon gör dom hon vill. Om de inte görs brukar jag ringa på morgonen till skolan så de är förberedda. Inte lika mycket tjafs längre och jag slipper bråka om detutan kan ta det i lugn ton med henne.Jag slipper ju dessutom stressen för om de inte blir gjorda till utsatt tid och kan lägga energin på andra problem hemma.
Svar på tråden Trots-fas vid 8 års ålder?