Trots-fas vid 8 års ålder?
Nu behöver jag tips om min 8åriga dotter. Hon är from som ett lamm när hon är med kompisar eller utanför huset bland annat folk men hemmavid är det annorlunda. Har två huvudproblem som jag hoppas nån kan hjälpa mig med.
1. Vid läxläsning blir det gärna tredje världskriget. Hon fånar sig och vill inte läsa ex.vis svenska-läxan och ger en gärna kaxiga svar. Hon tycker jag ska läsa hennes läxa vilket jag självklart inte gör. Sen när hon till sist börjar läsa så kan hon skrika ut texten vilket gör att hon inte lyssnar själv och kan inte svara på några av frågorna som hänger ihop med läxan. Hon är ju inte korkad så jag vet att hon kan läsa texten. Har hotat med att ta bort leksaker, att hon får lämna in läxan ogjord och förklara för fröken etc, har även försökt resonera i vanlig ton men sånt biter inte heller.
2. Ibland får hon sina små ryck mot två år yngre lillebror då hon antingen ska äckla sig eller springa runt och skrika och leva om. Eftersom han är lite kinkig ibland så börjar han själv gnälla i högan sky och sen är ljudnivån uppe i extrema nivåer.
Jag skulle vilja ha det lugnt och skönt hemma, men när dottern drar igång och eldar upp sig så är det nästan stört omöjligt att bryta hennes sinnesstämning och få ner det hela på en normal nivå. Sen när det hela har bedarrat så kan jag fråga henne i lugn ton om det som hände och då ber hon om förlåtelse. Det hela är jätteirriterande. Hon väljer att få utbrott hemma eftersom det aldrig sker någon annanstans. Dessutom tror jag att det på något sätt roar henne på nåt underligt vis att jag och maken blir arga på henne. Är det nån trots-fas hon går igenom? Tips på vad man kan göra?