• Sara83

Längre pappaledighet vid födseln?

Hej!

Det verkar ju finnas en hel del kunnigt folk här inne, så jag hoppas att någon kan hjälpa mig med min fundering..

Jag undrar om pappan kan vara ledig längre än de 10 dagar med tillfällig FP som han får efter barnets födelse. Har han rätt att vara hemma samtidigt som mig förutsatt att bara en av oss tar ut FP? Det står ju på f-kassans hemsida att man har rätt att vara hemma med barn under 1,5 år. Innebär det rent teoretiskt att båda föräldrarna skulle kunna vara hemma samtidigt i 1,5 år om man nu skulle klara det ekonomiskt (inte aktuellt alltså, bara en fundering)?

Om han nu skulle få vara hemma säg två veckor extra, har han då rätt till det, eller måste han ta ut FP-dagar för att ha rätt till det?

• Svar på tråden Längre pappaledighet vid födseln?
  • Whitetrash86

Om jobbet går med på att han inte jobbar så är det ju strunt samma. Ingen kan ju tvinga honom att jobba. Skrattande

Annars har ni ju rätt att ta ut 60 dagar Fp tillsammans ( 30 dagar) om det skulle vara så.

• Sara83

Okej, men han måste då alltså hoppas på att arbetsgivaren är snäll och låter honom vara hemma.. han har inte rätt att kräva ledighet?

• KimPossible
    Sara83 skrev 2013-01-30 12:20:09 följande:
    Okej, men han måste då alltså hoppas på att arbetsgivaren är snäll och låter honom vara hemma.. han har inte rätt att kräva ledighet?
    Han kan ansöka om tjänstledighet, men det behöver inte arbetsgivaren bevilja. Semester går ju att ta ut, men även där så har arbetsgivaren sista ordet. Ansöker han däremot om att ta ut dagar parallellt med dig, så får arbetsgivaren inte neka om ansökan kommer in senast två månader (har jag för mig) innan.

Hänger det inte på ekonomin så kanske det lönar sig att det är _han_ som tar ut dagar, och du är hemma utan ersättning första tiden, om din arbetsgivare kanske är mer flexibel.

Hur som helst kan jag verkligen rekommendera att vara hemma tillsammans i början, det är helt fantastiskt! Vi pusslade med FP, semester, intjänad övertid och sparpengar för att kunna vara hemma i flera månader. Men då hade vi en bra dialog med våra AG, och var ute i god tid med våra önskemål om ledighet.
    Creationists make it sound as though a 'theory' is something you dreamt up after being drunk all night.
  • Sara83
    KimPossible skrev 2013-01-30 12:25:25 följande:
    Han kan ansöka om tjänstledighet, men det behöver inte arbetsgivaren bevilja. Semester går ju att ta ut, men även där så har arbetsgivaren sista ordet. Ansöker han däremot om att ta ut dagar parallellt med dig, så får arbetsgivaren inte neka om ansökan kommer in senast två månader (har jag för mig) innan.

Hänger det inte på ekonomin så kanske det lönar sig att det är _han_ som tar ut dagar, och du är hemma utan ersättning första tiden, om din arbetsgivare kanske är mer flexibel.

Hur som helst kan jag verkligen rekommendera att vara hemma tillsammans i början, det är helt fantastiskt! Vi pusslade med FP, semester, intjänad övertid och sparpengar för att kunna vara hemma i flera månader. Men då hade vi en bra dialog med våra AG, och var ute i god tid med våra önskemål om ledighet.

Ja det vore jätteskönt om vi kunde vara hemma samtidigt i alla fall en månad..

Det ekonomiska är inga större problem, vi behöver inte ta ut dubbeldagar för den sakens skull. 

Men om han inte har rätt att vara ledig, vad innebär då egentligen den här meningen i föräldraledighetslagen: "Du som har ett barn som är under 18 månader har rätt att vara helt ledig från ditt arbete." Jag tolkar det som att pappan kan säga att "Jag har ett barn under 18 månader, jag vill vara föräldraledig!", och så måste arbetsgivaren acceptera detta (om han säger till 2 månader innan såklart). Eller gäller den meningen bara för en förälder i taget?
  • KimPossible
    Sara83 skrev 2013-01-30 13:08:21 följande:

Ja det vore jätteskönt om vi kunde vara hemma samtidigt i alla fall en månad..

Det ekonomiska är inga större problem, vi behöver inte ta ut dubbeldagar för den sakens skull. 

Men om han inte har rätt att vara ledig, vad innebär då egentligen den här meningen i föräldraledighetslagen: "Du som har ett barn som är under 18 månader har rätt att vara helt ledig från ditt arbete." Jag tolkar det som att pappan kan säga att "Jag har ett barn under 18 månader, jag vill vara föräldraledig!", och så måste arbetsgivaren acceptera detta (om han säger till 2 månader innan såklart). Eller gäller den meningen bara för en förälder i taget?
    Ja förlåt, jag tänkte fel! Så går det när man ska försöka multitaska ibland. Skäms

Han har rätt att ta ut föräldraledighet även om han inte ansöker om några dagar från föräldrapenningen.

Det jag är osäker på, och iaf hört att vissa AG utnyttjar sig av, är om de är skyldiga att behålla just den exakta tjänst man haft innan, eller om de kan välja att omplacera en eller ge en andra arbetstider. Vet att jag har läst om några skräckexempel.

Vettiga AG gör naturligtvis inte så, men det finns ju rötägg.  

Ställ frågan till Försäkringskassans expert här på FL, då får du nog ett mer utförligt och tillförlitligt svar.

Lycka till! 
    Creationists make it sound as though a 'theory' is something you dreamt up after being drunk all night.
  • Gladskit

Såklart att även pappan har rätt att vara hemma längre än 10 dagar!
    Han får också vara hemma 1,5 år utan att ta ut en endaste dag med FP om han skulle vilja.

Svar på tråden Längre pappaledighet vid födseln?