• Ebenhag

Hitta på med en 2-åring - tips??

Vad kan man hitta på med en 2-åring på helger etc, någon som har tips?? Vår 2-åring blir så otroligt uttråkad hemma (eller när jag inte orkar leka samma lek längre för 175:e gången ;-D) och bara skriker och gnäller. Gå ut till lekpark - då springer han iväg ut mot vägen och börjar gallskrika och sparka när jag bär tillbaka honom. För att inte tala om när jag ska sätta honom i vagnen igen - då vrålar han så det ekar en km bort  Åka och hälsa på vänner - går inte eftersom de flesta inte har det barnsäkrat hemma. Åka på lekland - stor risk för förkylning, magsjuka etc. Ut och gå med vagnen funkar inte heller längre, han tröttnar efter 10 min och då är det gallskrik igen Åka in till stan och gå i affärer, eller gå på café, kan man ju bara drömma om.. Han vill alltid springa omkring och riva ner saker eller något annat olämpligt, och när man tar bort honom så kommer dessa hysteriska utbrott.

Bebisar är så enkelt, och när de blir 3-4 år har de väl lugnat sig lite och de flesta aktiviteter är ju från 3 år (sagostunder på bibliotek etc). Men vad gör man med en 2-åring som bara fladdrar omkring överallt och aldrig kan sitta still eller förstå vad som är farligt/olämpligt?? Tips snälla! Vi kan gärna vara hemma, men behöver fler aktiviteter. 2-åringar kan ju varken lägga pussel, rita osv. Film/TV gillar han inte heller (sitta still = urtrist )

• Svar på tråden Hitta på med en 2-åring - tips??
  • älskarlivet81

Oj, vad du verkar göra problem av allting..

Med vår 2-åring åker vi till lekland, fikar hos kompisar, går och badar både själv och simskola, vi går även på gympa med henne.

• älskarlivet81

Kan han inte rita? Det har min tjej gjort länge, även lagt knoppussel. Nu har hon börjat lägga vanliga pussel också.

• woopie

Våga vara vuxen och visa och lär hur man beter sig. Ha tydliga regler och gränser och var konsekvent och ge inte upp så ska du se att allt blir roligare och lättare

KOMMUNIKATION är a och o i ALLA förhållanden!!
  • Binky

Men oj, jag blir nästan lite shockad av det du säger.
    Visst springer min två åring mycket, men här är det jag som bestämmer. Och bara för att han inte 'kan' saker som lägga pussel så gör han det ändå. Så han lär sej. Vi målar, pusslar, leker med lera. Visst kanske han inte håller på så länge men så är det.
    Här har vi också problem med vagnen. Så han får gå och ja, oftast tar det lång tid. Men jag får den uppfattningen att du bara 'släpper ' honom och låter honom göra sitt. Du måste ju visa och vara med oftast. Som när ni är parken ha lite skoj, hoppa i en pöl, plocka lite pinnar, håll igång leken liksom så att han inte springer ut i trafiken.
    Och vi har varit på biblioteket sen han var bebis. Det är klart att ni ska dit.

• La Lola

Gå till Öppna förskolan.

*mamma till Alma (maj 2000) och Hedda (mars 2009)*
  • La Lola
    La Lola skrev 2013-01-30 11:34:24 följande:
    Gå till Öppna förskolan.
    Jaha helger stod det visst. Då går ÖF bort.
    *mamma till Alma (maj 2000) och Hedda (mars 2009)*
  • UmmAminah

bada? både hemma och nån bra simhall?
    bygg kojjor o flamsa på golvet? du får ju möta honom på hans nivå och hans förutsättningar?
    pulka?
    pärla, fingerfärg, lera?
    att det inte är barnsäkrat hos vänner är ju bar aen ursäkt, då får du väl passa på han?

• FlitigaLis

Gå i skogen, leta kottar, löv och djurbajs. Ta med kokkorv i en termos och bröd, gör en heldag av det.

Bygg kottdjur eller hus av det ni hittar antingen i skogen eller hemma.

Åka/gå till en annan lekplats

Museum, många museum har barnavdelning men massa skoj för små

Badhuset

Baka

Måla

Enklare spel och pussel

Gå ut och bolla och spring

Det finns ju massor att hitta på. Vår ettåring skrek hela tiden när vi va i affärer hela tiden men det är bara att säga i från och lossas som det regnar. Men det är nog lika stor risk för smittor på Åhléns som på leklandet.

• WPmamman

Barnsele så kan han gå själv på promenader. Haft det på mina eftersom de kunde få ryck att springa iväg. Fungerade jättebra. Rita, pyssla och lägga pussel går. Åk och bada det drar ut mycket energi

Utflykter i skogen med fika. Där finns mycket att upptäcka och undersöka.

Barn måste inte aktiveras varje sekund av vakentiden, de behöver ha tråkigt också.

• FlitigaLis

Om du är rädd att han ska sticka kan du ju gå till en förskolas lekplats som det är staket runt.

Svar på tråden Hitta på med en 2-åring - tips??