• Superbia

    En konstig fundering, från en tvillingmamma till en annan

    Ibland kommer tanken "Tänk om ägget inte hade delat sig, undra vem av mina tvillingar jag hade fått - eller hade jag fått ett helt annat barn?"

    Har ni andra tvillingföräldrar också tänkt såhär någon gång, eller är det bara jag som är konstig? Drömmer

  • Svar på tråden En konstig fundering, från en tvillingmamma till en annan
  • Busungarnas mamma

    Nä, du är inte konstig
    Jag har tänkt den tanken många gånger.
    Om ägget inte hade delat sig, hade det då blivit ettan som fötts?
       


    Mina underbara ungar! Felix -03 Måns -09 Alice och Iris -11
  • Superbia
    Busungarnas mamma skrev 2013-01-30 13:38:55 följande:
    Nä, du är inte konstig
    Jag har tänkt den tanken många gånger.
    Om ägget inte hade delat sig, hade det då blivit ettan som fötts?
       
    Precis, det är en hemsk tanke att man inte skulle ha haft en av dem. Och vem var ettan egentligen? Den som föddes först är väl inte det självklara valet Glad
    ♥ Morten & Vidar 091029 ♥ Knut 110531 ♥ Agaton 120919 ♥
  • Busungarnas mamma
    Superbia skrev 2013-01-30 13:51:05 följande:
    Precis, det är en hemsk tanke att man inte skulle ha haft en av dem. Och vem var ettan egentligen? Den som föddes först är väl inte det självklara valet Glad

    Ja, när man har båda, så vill man inte tänka på att man inte skulle haft en av dom...
    I mitt fall har ettan alltid varit ettan...men så är det ju inte alltid såklart.
    Så om vi tror att det är ettan som hade fötts om det bara blivit en, så hade vi bara haft Alice och inte Iris...hemska tanke... 
      
    Mina underbara ungar! Felix -03 Måns -09 Alice och Iris -11
  • strojes

    Absolut har tanken dykt upp då och då! Har ibland funderat på hur livet skulle sett ut med två barn istället för tre som vi har. Planen från början var ju att vi skulle ha en "standard"familj med två barn men ett syskon blev två på en gång när tvillingtjejerna kom...
    Men självklart vill man ju inte vara utan något av sina barn! Men visst snurrar tankarna ibland.

  • Superbia
    Busungarnas mamma skrev 2013-01-30 14:15:24 följande:

    Ja, när man har båda, så vill man inte tänka på att man inte skulle haft en av dom...
    I mitt fall har ettan alltid varit ettan...men så är det ju inte alltid såklart.
    Så om vi tror att det är ettan som hade fötts om det bara blivit en, så hade vi bara haft Alice och inte Iris...hemska tanke... 
      
    Det finns säkert forskning angående det här, men jag orkar inte googla. Hade det varit möjligt att det hade blivit ett helt annat barn om det inte hade blivit tvillingar? Obestämd
    ♥ Morten & Vidar 091029 ♥ Knut 110531 ♥ Agaton 120919 ♥
  • Superbia
    strojes skrev 2013-02-01 10:43:09 följande:
    Absolut har tanken dykt upp då och då! Har ibland funderat på hur livet skulle sett ut med två barn istället för tre som vi har. Planen från början var ju att vi skulle ha en "standard"familj med två barn men ett syskon blev två på en gång när tvillingtjejerna kom...
    Men självklart vill man ju inte vara utan något av sina barn! Men visst snurrar tankarna ibland.
    När vi bara hade tvillingarna kunde jag ibland (många gånger) fundera över hur de som bara får ett barn lever. Jag tyckte inte att det var speciellt jobbigt när de var bebisar, men visst tog allting längre tid än för dom med bara ett barn. Och så kom tanken "Vad gnäller ni över, ni har bara ett barn" ganska ofta.. Drömmer (Självklart får man gnälla, man har bara sitt eget att jämföra med.)
    ♥ Morten & Vidar 091029 ♥ Knut 110531 ♥ Agaton 120919 ♥
  • strojes
    Superbia skrev 2013-02-01 12:30:19 följande:
    När vi bara hade tvillingarna kunde jag ibland (många gånger) fundera över hur de som bara får ett barn lever. Jag tyckte inte att det var speciellt jobbigt när de var bebisar, men visst tog allting längre tid än för dom med bara ett barn. Och så kom tanken "Vad gnäller ni över, ni har bara ett barn" ganska ofta.. Drömmer (Självklart får man gnälla, man har bara sitt eget att jämföra med.)
    Absolut får man gnälla. Det finn alltid någon som har det sämre än vad man själv har så ska man tänka så så skulle ingen kunna gnälla.... Det är i många fall skönt att få gnälla lite, "bördan" blir ofta lite lättare då!

  • Dohgon

    nu har vi förvisso tvåäggs, men tanken har slagit mig några gåner att om bara ett ägg hade fäst, undrar vem som skulle varit vår son då. för som ni säger ettan behöver ju faktiskt inte vara just ettan.

  • Superbia
    Dohgon skrev 2013-02-16 20:40:58 följande:
    nu har vi förvisso tvåäggs, men tanken har slagit mig några gåner att om bara ett ägg hade fäst, undrar vem som skulle varit vår son då. för som ni säger ettan behöver ju faktiskt inte vara just ettan.
    Visst är det en hemsk tanke! Som tvåäggs var de ju de barn som var tänkta, den ena var i det ena ägget och den andra i det andra. Jag funderar ibland på om man hade fått ett helt annat barn om ägget inte hade delat på sig, eller om det var den ena och sedan blev det hokus pokus en till. Ja, som du hör så är mina vetenskapliga kunskaper inte så stora, så det finns säkert någon som forskat i detta, men jag nöjer mig med att fundera Flört
    ♥ Morten & Vidar 091029 ♥ Knut 110531 ♥ Agaton 120919 ♥
  • iser

    Vilken intressant tanke TS. Jag är enäggstvilling och har inte funderat på det. Om jag ägget inte delat på sig så borde det ju rimligtvis blivit en flicka som ser ut som mig och min tvilling men att det skulle vara jag eller hon tror jag inte. Frågan blir ju då lite filosofisk. Vad är JAGET. Vi är ju väldigt lika både utseendemässigt men också i vårt sätt att tänka samtidigt som vi har våra små olikheter. Karolinska institutet bedriver ju tvillingforskning. Undrar vad experterna säger. Och om man är enäggs så är ju ingen 1:a...

  • Gemini
    iser skrev 2013-02-24 21:01:08 följande:
    Vilken intressant tanke TS. Jag är enäggstvilling och har inte funderat på det. Om jag ägget inte delat på sig så borde det ju rimligtvis blivit en flicka som ser ut som mig och min tvilling men att det skulle vara jag eller hon tror jag inte. Frågan blir ju då lite filosofisk. Vad är JAGET. Vi är ju väldigt lika både utseendemässigt men också i vårt sätt att tänka samtidigt som vi har våra små olikheter. Karolinska institutet bedriver ju tvillingforskning. Undrar vad experterna säger. Och om man är enäggs så är ju ingen 1:a...



    Hade kunnat skrivit det själv
  • cottongrass

    En annan knäpp tanke för oss som har tvåäggs... Kom båda från samma äggstock, eller olika? Hade de sällskap nerför äggledaren??

  • Superbia
    cottongrass skrev 2013-03-18 21:23:09 följande:
    En annan knäpp tanke för oss som har tvåäggs... Kom båda från samma äggstock, eller olika? Hade de sällskap nerför äggledaren??
    Ja just det, det har jag inte tänkt på Skrattande
    ♥ Morten & Vidar 091029 ♥ Knut 110531 ♥ Agaton 120919 ♥
  • Amarians

    Jag funderar mest på om 1:an verkligen heter XXXX det kanske var 2:ans namn egentligen?

    De är enäggs 

  • Trillingar på gång

    Jag väntade först trillingar, två enäggs och en tvåäggs. Den ena enäggstjejen dog i v 18. Självklart blev jag ledsen över det, men trots allt så förenklades situationen betydligt. Ibland svävar tanken förbi att vi skulle haft en till som S, men det är ju inte direkt så att jag går och saknar det barnet eftersom jag aldrig har haft det hos mig. Likaså kommer jag ju aldrig att få veta om S hade varit annorlunda om hon haft en enäggstvilling med. Tur kanske att tillvaron är så pass hektisk att det inte finns så mycket tid till funderingar..!

Svar på tråden En konstig fundering, från en tvillingmamma till en annan