Ensam med barn som inte sover hela nätter?
Ibland känner jag mig som ensammast i världen gällande sonens sömnvanor och situationen jag befinenr mig i.
Sonen har, sedan han föddes, inte sovit många hela nätter. Numera går nattningarna skapligt om vi förhåller oss efter fasta rutiner.
Nattetid sover han ändå inte hela nätter... Varje natt, minst två gånger, oftast mer, vaknar han och börjar hojta. Det kan handla om att han tappat nappen, snuttefilten, sparkat av sig täcket, drömt mardrömmar, är törstig - ja en hel massa anledningar. Att ignorera honom fungerar inte, då skriker han bara ännu högre tills någon går in till honom.
Vad värst är att jag har ensamt ansvar om barnen nattetid pga att maken jobbar nattskift. Jag ska mao fixa dessa nätter utan hjälp och därefter gå upp tidigt och jobba.
De flesta är ju två om sina sömn-krånglande barn, men jag är själv och får endast avlastning kring detta på helgen. Jag har pga detta utvecklat sömnproblem jag med, så jag har numera ytterst svårt att somna innan midnatt och vaknar otaliga gånger utöver sonens strulande. Tidigare hade jag allt annat än sömnproblem.
Från bvc och barnmottagning får vi ingen hjälp alls gällande sonens sömnproblem.
Finns ni, som också ensamma ska fixa det här med barn som har störd nattsömn samt också klara yrkeslivet? Hur får ni det att fungera? Har ni några tips/råd att ge?
När brukar sömnproblem hos barn avklinga?