• tahira

Vilken laptop eller surfplatta till min mamma?

Min mamma vill gärna skaffa någon typ av dator för att kunna använda Facebook, email och läsa bloggar. Väldigt grundläggande alltså. Hon har en telefon nu där hon kan göra allting egentligen, men hon tycker att den är så liten och så tror jag att hon gärna vill ha något med separat internet (av någon anledning).

Hon har i stort sett noll erfarenhet av datorer, så det skall helst vara något som är så enkelt som möjligt att använda, inte kräver speciellt stor mjukvaru-omvårdnad och som inte strular så mycket.

Vad tror ni är bäst? Laptop eller surfplatta? Vilken i sådana fall?

Hon har en Samsung-telefon, är det kanske enklast för henne i så fall att skaffa en Samsung-platta? Om de är uppbyggda på samma sätt? Eller skiljer de sig mer än tex iPhone-iPad? 

Blev mamma vid 17, lever avslappnat och harmoniskt liv i London och avskyr gravida som röker: tahira-faye.blogspot.co.uk/
  • Svar på tråden Vilken laptop eller surfplatta till min mamma?
  • mrsStatham

Typ det billigaste skulle fungera jättebra.

Bara två saker är oändliga
  • Piano

iPad är skitbra! Min mamma fick en av pappa i present och hon kan absolut nada om datorer och har en gammal enkel mobil som man typ bara kan ringa med. Hon ÄLSKAR sin "padda"!! Vi köpte en till svärmor i julklapp och hon är fast oxå. ;) De är otroligt användarvänliga dessutom. :)

• tahira
    Piano skrev 2013-01-30 14:22:25 följande:
    iPad är skitbra! Min mamma fick en av pappa i present och hon kan absolut nada om datorer och har en gammal enkel mobil som man typ bara kan ringa med. Hon ÄLSKAR sin "padda"!! Vi köpte en till svärmor i julklapp och hon är fast oxå. ;) De är otroligt användarvänliga dessutom. :)
    Det låter ju hur bra som helst!

Hur fungerar det i Sverige? Kan man köpa internet på typ "kontantkort" till iPad? Det bästa hade ju varit om hon inte behövde binda upp sig med ett abonemang, om hon nu inte trivs med det.
    Blev mamma vid 17, lever avslappnat och harmoniskt liv i London och avskyr gravida som röker: tahira-faye.blogspot.co.uk/
  • mrsStatham
    tahira skrev 2013-01-30 14:24:59 följande:
    Det låter ju hur bra som helst!

Hur fungerar det i Sverige? Kan man köpa internet på typ "kontantkort" till iPad? Det bästa hade ju varit om hon inte behövde binda upp sig med ett abonemang, om hon nu inte trivs med det.
    Om det är en smart Samsung telefon tror jag faktiskt att en Samsung Tablet är att föredra.
    Även fast man inte känner själv att det är en sådan stor skillnad mellan Samsung och Apple så är det en stor skillnad för någon som inte har någon erfarenhet av olika system.

Tror att det finns något kontantkortsaktigt till dem där. Är inte säker dock.
    Bara två saker är oändliga
  • YokohamaNr2
    mrsStatham skrev 2013-01-30 14:47:00 följande:
    Om det är en smart Samsung telefon tror jag faktiskt att en Samsung Tablet är att föredra.
    Även fast man inte känner själv att det är en sådan stor skillnad mellan Samsung och Apple så är det en stor skillnad för någon som inte har någon erfarenhet av olika system.

Jag håller med, dessutom så funkar väl flash inte på IPad men på android? ska hon kolla på TV lite då och då så kan IPad vara lite jobbig, i varje fall vår lite gamla nu
  • tahira
    mrsStatham skrev 2013-01-30 14:47:00 följande:

Ja, det är klart. Jag tänkte på det också. Att jag som har en iPhone kommer ju bra överens med iPad, men mamma som har någon typ av Samsung Galaxy trivs kanske bättre med en Samsung-platta.

Vet ni hur det fungerar med Samsung-platta och internet? Kan man skaffa typ "kontantkort"? 
  • YokohamaNr2
    tahira skrev 2013-01-30 14:59:59 följande:
    Ja, det är klart. Jag tänkte på det också. Att jag som har en iPhone kommer ju bra överens med iPad, men mamma som har någon typ av Samsung Galaxy trivs kanske bättre med en Samsung-platta.

Vet ni hur det fungerar med Samsung-platta och internet? Kan man skaffa typ "kontantkort"? 
    Det borde funka, min pappa i Sverige har en android telfon som han tankar på med något sorts kontant kort, kommer inte ihåg vem han använder nu, sen kan han även använda telefonen som ett modem till stordatorn.
  • inze

Vill hon kunna surfa lite var som helst så behöver hon en platta som har 3G. Då kan hon ha ett simkort för mobilt bredband i. Sådana finns även som kontantkort.

Alla plattor har (vad jag vet) wifi så att man kan surfa trådlöst när man har ett trådlöst nätverk i närheten som man kan koppla upp sig till. Då kostar det ju inget att surfa vilket det ju gör om man har mobilt bredband.  Har hon en nyare Samsung Galaxy kan hon även dela ut sin internetuppkoppling från den om hon har något abonnemang med mycket surf. . 

• tahira

Okej, tack. Wifi är nog inte relevant, hon har ingen dator hemma och brukar nog inte direkt hänga på ställen där det finns wifi. Hon har kontantkort på sin mobiltelefon och använder den inte direkt till att surfa med, så det skulle få bli något separat. Men simkort för mobilt bredband verkar vettigt.

Tack för era svar! 

Svar på tråden Vilken laptop eller surfplatta till min mamma?