• Anonym (Ledsen)

Vårdnadstvist

Jag kanske är en dum och elak mamma som inte vill att mitt 10 åriga barn ska flytta till sin pappa i en annan kommun. Det är inget fel på pappan förutom att han arbetar natt och det gör hans nya sambo också. Jag tycker inte att hen ska vara ensam på nätterna även om det bara handlar om ett par nätter per månad. Detta har de löst genom att sambons syster på 17 år ska flytta in till dem, detta för att slippa bli fosterhemsplaserad (enligt mitt barn) samtidigt så ska sambons ena barn (hon  har 2) flytta hem igen efter att ha varit fosterbarn i ca 4 år. Det barnet har ADHD som hen medicineras för detta. Nu kan jag inte så mycket om ADHD men antar att det är en extra stor omställning för detta barn att flytta hem igen.

Jag har två barn varav det nu handlar om det ena, det andra barnet kan pappan inte ha pga nattarbete (???) hen är 7 år.

Jag är kanske trångsynt men jag vill inte att man ska sära på syskon över huvud taget om det inte är ett absolut måste.

Vi har tidigare haft ett umgängesavtal där upplägget varit att barnen är hos pappan varannan helg, varannan jul, varannat nyår, varannan påsk och två veckor på sommaren.

Utöver detta har han kommit hem till min bostad varannan torsdag för att ta hand om barnen för att ge mig lite egen tid. Vid dessa torsdagar har jag vid några tillfällen suttit hemma hos kompisar och pratat "vuxenprat" och det har hänt att vi tagit något glas vin eller ettpar öl. Detta har ju såklart resulterat i att han har känt alkohållukt när jag kommit hem men jag har inte varit full dessa torsdagar. Nu har han sagt ifrån dessa dagar pga att han inte ska ta hand om barnen när jag "sitter och super". Jag har inte problem med alkoholen över huvud taget men då pappan är nykter alkoholist så känner han lukten väldigt väl och allt från att ta ett glas vil till att drika 5 flaskor är för honom att supa.

Allt detta har såklart gjort både mig och barnen mycket ledsna och yngsta barnet tycker att jag är dum för att pappa inte kommer varannan torsdag längre. Stora barnet sluter in sig och vill bara till sin pappa

Jag är absolut inte värdens bästa mamma jag har mina fel och brister som alla andra, men ska en person som själv inte kan ta hand om sina barn ta hand im mitt? eller ska en 17 åring ha så stort ansvar nattetid (känner henne inte alls och vet inte vad som gör att hon riskerar fosterhemsplacering)

Ledsen och förtvivlad mamma till två barn

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-02-01 13:45
    Om vi bott i samma kommun och barnet hade kunnat gå kvar i sin skola och ha kvar kamraterna så skulle hon kunna testa att bo hos pappan, men nu blir steget så mycket större. Han har desutom sagt nej till att ha barnet extra under sportlovet på grund av att han jobbar (det kommer han ju i vilket fall som helst att göra om hen skulle bo där på heltid så varför det inte går att prova under lovet förstår jag inte riktigt) och han vill inte komma på stödsamtal hos familjeenheten
  • Svar på tråden Vårdnadstvist
  • vetvadjagvill

givetvis ska inte en 17åring ha detta ansvar, varken dag eller natt.

även om nu barnet skulle uttrycka sådan önskan i en eventuell utredning så kan man gå emot barnets vilka om det inte är det bästa för barnet.

• Anonym (Ledsen)

Jag håller med och hoppas också att familjerätten ser det så

• Anonym

Har han inga barn med nya tjejen?

• vetvadjagvill
    Anonym (Ledsen) skrev 2013-01-30 18:37:29 följande:
    Jag håller med och hoppas också att familjerätten ser det så
    om ni ska prata om detta på afmiljerätten så fokusera, håll samtalet på  att umgänge blir av..

det ska inte spela någon rol  om vart du bor.
    Du har ev och laglig rätt att flytta vart du vill.

Kom ihåg att familjerätten är inte lagen.
    De kan säga dumma saker MEN bara då de gör en utredning på  begäran av tingsrätten så spelar deras åsikter någon roll.

• fläta

De 17-åringar jag känner och de som är mina egna hade definitivt kunnat ha ansvar för en 10-åring (och en 7-åring också för den delen) ett par nätter i månaden. Det ser jag inget konstigt med alls om allt är som det bör (och det bör väl utrönas på annat sätt än genom att enbart förlita sig på en 10-årings utsago). Resten låter möjligen mer problematiskt. Kan inte barnen vara hos sin pappa och hans familj varannan torsdag då? Så att du kan vina om du så önskar?

• Anonym

En anmälan kan leda till annat än man vill.

• Anonym (Ledsen)
    Anonym skrev 2013-01-30 18:45:02 följande:
    Har han inga barn med nya tjejen?
    Nej de har inga egna barn, bara på varsitt håll
  • Anonym (Ledsen)
    Anonym skrev 2013-01-30 18:55:50 följande:
    En anmälan kan leda till annat än man vill.

Ja jag är väl medveten om det men vill han gå den vägen får han göra det, jag vill att mitt barn ska vara trygg i sin uppväxt. Får han rätt så får jag finna mig i det men det kommer inte att kännas bra så länge jag vet hur deras situation är.
  • Anonym

Varför är det ett problem att en 10-åring sover utan andra vuxna hemma än ett 17-årigt syskon?

Vad vill 10-åringen själv?

• Anonym (abc)
    Anonym skrev 2013-01-31 08:40:42 följande:
    Varför är det ett problem att en 10-åring sover utan andra vuxna hemma än ett 17-årigt syskon?

Om en 17-åring riskerar att fosterhemsplaceras så handlar det förmodligen om en 17-åring som har problem. Det kan vara allt möjligt - droger, alkohol, totalt ansvarsbefriad, etc.
    Att då låta denna 17-åring ta ansvar för ett yngre barn nattetid känns kanske inte helt ok. 
  • Anonym
    Anonym (abc) skrev 2013-01-31 10:52:22 följande:
    Om en 17-åring riskerar att fosterhemsplaceras så handlar det förmodligen om en 17-åring som har problem. Det kan vara allt möjligt - droger, alkohol, totalt ansvarsbefriad, etc.
    Att då låta denna 17-åring ta ansvar för ett yngre barn nattetid känns kanske inte helt ok. 
    Nu vet ts inte att det är så och även om det skulle stämma så kan en ev. placering bero på hemmiljö och föräldrar. Det behöver absolut inte vara 17-åringen som har problem.

Inte den 17-åring du beskriver men hur är pappans syster egentligen?Drömmer
  • Anonym (Ledsen)
    Anonym skrev 2013-01-31 08:40:42 följande:

17 åringen är inget syskon, ingen jag känner och hon ska bo där för att slippa fosterhem, tycker inte att det låter som en stabil grund
  • Anonym (Ledsen)
    Anonym skrev 2013-01-31 10:54:25 följande:
    Nu vet ts inte att det är så och även om det skulle stämma så kan en ev. placering bero på hemmiljö och föräldrar. Det behöver absolut inte vara 17-åringen som har problem.

Inte den 17-åring du beskriver men hur är pappans syster egentligen?Drömmer

Det är sambons syster, vet inte alls hur hon är, men ska ett så stort ansvar ligga på en 17 åring?
  • Anonym
    Anonym (Ledsen) skrev 2013-02-01 13:37:48 följande:

17 åringen är inget syskon, ingen jag känner och hon ska bo där för att slippa fosterhem, tycker inte att det låter som en stabil grund
    Men du vet ju inte grunderna för beslutet och heller inget om hur 17-åringen är. Dina barns pappa är ju nykter alkoholist så du borde ju veta att människor kan ha svårigheter och komma ur dem, eller tillhör inte pappan den kategorin? Hur länge har han varit nykter, förresten?
  • sirisdotter

Varför får  denna  pappa inte ha era barn fyra sommarveckor?

• Anonym (Ledsen)
    sirisdotter skrev 2013-02-01 13:43:09 följande:
    Varför får  denna  pappa inte ha era barn fyra sommarveckor?

Det skulle han absolut få om han velat men trotts att det i avtalet står 2 veckor (14 dagar) så brukar de bara vara hos honom från måndag till nästkommande fredag (12 dagar) på grund av att han inte vill ta ut semester på helgerna. Jag frågar varje lov och vid alla studiedagar om han vill ha barnen hos sig men han säger alltid nej pga jobb.
  • Anonym
    Anonym (Ledsen) skrev 2013-02-01 13:39:37 följande:

Det är sambons syster, vet inte alls hur hon är, men ska ett så stort ansvar ligga på en 17 åring?
    Så varför tror du det värsta? En 17-åring är nästan vuxen. Har 10-åringen något handikapp eller så som gör att han behöver annan omsorg än andra 10-åringar?

• Anonym (Ledsen)
    Anonym skrev 2013-02-01 14:01:14 följande:
    Så varför tror du det värsta? En 17-åring är nästan vuxen. Har 10-åringen något handikapp eller så som gör att han behöver annan omsorg än andra 10-åringar?

10 åringen har själv inte sagt någonting om varför hon vill flytta, tycker inte att hon är stor nog att ta det beslutet själv. Ja en 17 åring är nästan vuxen, en person som hen knappt känner. 10 åringen har själv bara för 2 månader sagt att hon absolut inte vill flytta men kan inte tala om vad som gör att hon ändrat sig. Tycker inte att det känns som en trygg miljö när det blir så stora förändringar på än gång,

1. Hen vill flytta till pappan
    2. jag tycker inte att man ska sära på syskon
    3. sambon vars barn varit placerade i fosterhem minst 4 år, där ska ett av barnen få flytta hem och hitta sin roll i nya familjen att han även har ADHD kan (men behöver inte) göra omstälningen jobbig för honom.
    4. både pappan och sambon arbetar natt i annan kommun tar en timme för dem att ta sig hem om det händer någonting (om dom får tag på ersättare då båda har ensamjobb)
    5 Sambons syster på 17 år ska flytta dit så hon inte behöver bo i fosterfamilj ( jag vet att hon kan vara hur bra som helst men det finns en anledning till att det finns tankar på fosterhem till henne, hon är snart vuxen, jag vet det och många 17 åringar klarar detta ansvar, jag skulle ha gjort det., men det är inte alla 17 åringar som har den mognaden.

Detta samantaget tycker jag låter som att det blir lite för mycket på än gång för mitt barn.

Men framförallt vill jag inte sära på barnen och hen vill inte flytta om det yngre barnet ska flytta till pappan.

Jag tror att allt från hens sida handlar om att hen är trött på sitt småsyskon och det kan man jobba med på annat sätt än att ett av barnen ska flytta. MEn det är bara hen pappan vill strida om och inte bägge två.
Svar på tråden Vårdnadstvist