• Anonym

Provera - när har man ÄL?

Om man äter provera med första tabletten idag och äter 10 dagar framåt för att sen invänta mens. När har man isåfall ÄL om man har någon? Läkaren sa antagligen mellan dag 14-16 men det är ju då mensen ska komma? Eller hur funkar det?

• Svar på tråden Provera - när har man ÄL?
  • TessaLove

Den 10 dagen med Provera är ju dag 10...så det är inte 14-16 dagar efter tablett 10. Om jag var du skulle jag testa med äl test. Svårt för vem som helst att veta hur du reagerar på Provera. Köp ett 7 paket och börja testa direkt efter Provera

• Anonym

Förstår inte. Ska det vara när man äter tabletterna då? Läkaren sa till mig att inte hålla på med testerna.

• Pimpinellan

Dag 14-16 är ju 14 till 16 dagar efter mensen startat. Dag 1 är ju alltid första mensdagen. Antingen äl-testar du från dag 10 och framåt eller håller koll på äl-flytningarna eller andra äl-symtom. Och har sex under den period äl kan infalla.

• Anonym

ok. men ingen äl så länge man äter tabletterna dag 1-10 då.

Om man skulle få äl och lyckas bli gravid, då borde man ju inte märka det innan man ska börja äta den nya omgången tabletter? kommer isåfall mensen sen trots att man är gravid?  

• Pimpinellan
    Anonym skrev 2013-01-30 19:53:36 följande:
    ok. men ingen äl så länge man äter tabletterna dag 1-10 då.

Om man skulle få äl och lyckas bli gravid, då borde man ju inte märka det innan man ska börja äta den nya omgången tabletter? kommer isåfall mensen sen trots att man är gravid?  

Du äter ju Provera för att få mens och då får du ju ingen äl utan mensen måste ju komma först. Om du sen har tur får du äl vilket du borde kolla på nåt sätt-äl-test elelr VUL elle rprogesteronprov,annars är det ju svårt att veta om du verkligen haft äl. Du får absolut inte äta en omgång Provera till utan att veta om du är gravid!!
  • Anonym

okej  men ett gravtest borde ju inte ge utslag innan ja ska börja nästa kur.?! Enligt gynläkaren borde man det sa hon plus att hon sa att det inte gjorde nått ifall man ätit tabletterna på nästa kur.

Har du själv ätit provera, hur länge? funkade det för dig?   

• Pimpinellan
    Anonym skrev 2013-01-30 20:10:57 följande:
    okej  men ett gravtest borde ju inte ge utslag innan ja ska börja nästa kur.?! Enligt gynläkaren borde man det sa hon plus att hon sa att det inte gjorde nått ifall man ätit tabletterna på nästa kur.

Har du själv ätit provera, hur länge? funkade det för dig?   

Nej,man hinner inte ta gravtest om man ska påbörja en ny kur direkt,men ska det verkligen vara nödvändigt då med en ny kur så snabbt inpå? Om den mens du får inte sätter igång ägglossningen behöver du mest troligt pergo istället.
    Jag har tagit Primolut som är liknande som Provera för att skjuta på mensen och då fick jag intyga på heder och samvete flera gånger att jag verkligen inte kunde vara gravid-och det var sannerligen 100% omöjligt eftersom jag inte hade sex!- för annars hade de inte skrivit ut det. Visst,risken för fosterskador är inte hög,men det är ju ändå olämpligt.
    Tycker du fått dålig info. och ska göra dålig koll,men kör kuren och håll koll på äl så får du ju se vad som händer.
  • Anonym

Får ingen mens därför jag fått utskrivet provera. Men de hade goda förhoppningar på att kroppen kommer sätta igång av sig själv sen med vanlig mens efter kur med provera. Bra värden på blodproverna.

Jo tycker med jag fick väldigt lite och dålig info av läkaren via telefon. Ja menade på att det kanske var lika bra att ta pergotime nu också ifall nu inte Äl skulle komma igång. men skulle prova dessa 3 kurer först och se sen isåfall gå vidare. Verkar även som om vissa få gå och kolla ifall de har haft eller början till äl medans de äter men sånt verkar de inte göra här iallafall. 

• Pimpinellan
    Anonym skrev 2013-01-30 20:39:25 följande:
    Får ingen mens därför jag fått utskrivet provera. Men de hade goda förhoppningar på att kroppen kommer sätta igång av sig själv sen med vanlig mens efter kur med provera. Bra värden på blodproverna.

Jo tycker med jag fick väldigt lite och dålig info av läkaren via telefon. Ja menade på att det kanske var lika bra att ta pergotime nu också ifall nu inte Äl skulle komma igång. men skulle prova dessa 3 kurer först och se sen isåfall gå vidare. Verkar även som om vissa få gå och kolla ifall de har haft eller början till äl medans de äter men sånt verkar de inte göra här iallafall. 

Ibland funkar det att bara få mens för att sen få äl,men man vet ju aldrig innan. Ett ynka progesteronprov för att kolla om du fått äl borde du kunna ta så du slipper grubbla. Har du aldrig haft äl eller länge sen så du inte vet vilka äl-symtom just du kan ha? Äl-testa kan du visst göra oavsett vad läkaren tyckte.
  • TessaLove

Oj, oj. Här sitter jag och ger råd och...irrade helt bort mig i namn på tabletter. Tänkte på Pergotime med 10 osv, ignorera.
    Självklart ska ju mensen komma och då börjar du räkna dagar...
    Hoppas "systemet" kommer igång efter mensen!
    Tycker också du kunde fått Pergotime direkt. Jag rekommenderar digitalt äl test, lättare att läsa av. Hoppas!!!

Svar på tråden Provera - när har man ÄL?