• 83an

Ersättning för att vittna

I morgon ska jag till Tingsrätten och vittna. Och då ska man tydligen ange hur mycket man vill ha i ersättning, typ för förlorad arbetsinkomst och milersättning.   Är det någon som vet hur mycket man brukar få för sånt här? Jag menar det blir ju en dag på jobbet som går bort + att jag ska åka några mil (4 mil tur och retur.).

• Svar på tråden Ersättning för att vittna
  • Schack73

Räkna ut hur mycket du förlorar i inkomst och sen finns det nån schablon för milersättning, tror jag.

• hannis

Tar det verkligen en hel dag då? När jag vittnar i tjänsten brukar man vara inne i salen i 15-20 minuter max.

Har du bil så tar 4 mil absolut max 1 timme att köra så 3 timmars arbetstid plus resekostnad låter rimligt tycker jag.

• Erki

Beroende på ditt avtal men är du tex tjänsteman med 40-timmars veckor så tar du månadslön/21 för att få fram din dagslön.
    Be ditt lönekontor skicka ett inkomsborrtfallsintyg där det står som du kan bifoga ansökan. Milersättning är vanligen 18,50 per mil skattefritt.

• annniel

Varför skulle du förlora en hel dag för det?

Har suttit och observerat flera st och aldrig sett ett vittne sitta hela dagen....tror knappt jag sett någon som vittnat mer än max en timme. Varför skulle det ta hela dagen menar du?

• 83an

Tack för svaren :)

Men får man gå när man vittnat klart eller måste man vänta?

• Elin 885

när jag skulle vittna i en rättegång så gick jag i gymnasiet, men tog en taxi och jag fick pengar för taxiresan.
    gör en uträkning på hur mkt du förlorar, men inte så att du går med vinst, för de kan kolla upp.

man får ersättningen när man vitnat klart.

• 83an

Annniel: Ja va roliga folk är som börjar fråga varför en hel dag går bort.

Konstigt att du orka skriva när du inte har ett svar på min fråga.

Jag skulle jobbat kväll och kommer inte att kunna ta det passet + att det inte gick att byta. Därför missar jag hela mitt pass.
    Jösses...

• hannis
    83an skrev 2013-01-30 19:57:31 följande:
    Tack för svaren :)

Men får man gå när man vittnat klart eller måste man vänta?
    Ja så fort du är klar så får du gå. 
  • hannis
    83an skrev 2013-01-30 19:59:48 följande:

Jag skulle jobbat kväll och kommer inte att kunna ta det passet + att det inte gick att byta. Därför missar jag hela mitt pass.
    Jösses...
    Fast det är väl en relevant fråga? Du kanske tror att det tar en hel dag och vi som är vana vid att vittna vet att det oftast går väldigt fort. Har man då ett jobb där man inte måste vara närvarande hela dagen utan kan vara borta en stund så är det ju helt onödigt att en hel dag går bort när du bara behöver vara borta ett par timmar. 
  • 83an

Men om det står att jag ska va där en viss tid är det då rättegången börjar eller är det då jag ska va där? För om den börjar vid säg klockan 15:00 kanske det inte är jag som ska vittna direkt.

• Mandel

En anställd var vittne och han fick ett schablonbelopp. De ville inte veta hans lön.

Den vise talar om vad han ser, dåren om vad han hört.
  • hannis

Du skall vara där den tiden det står på kallelsen. Själva rättegången kan ha börjat långt tidigare men din tid är alltså sensommar står på kallelsen. Du kan inte kräva ersättning för tiden innan och efter

• 83an

Ja men va bra att man inte ska sitta med mer än nödvändigt. Och man får väl all info där men kontrollbehovet sätter in ibland ;)

• annniel
    83an skrev 2013-01-30 19:59:48 följande:

Jösses...
    Aggro much???  Vad var det för fel på den frågan? Om jag tror att du är under uppfattningen att man får en full dags lön för att du vittnar 30 min så är det väl självklart att jag frågar om du har koll på läget? Jösses....

• Emms81

Det här med ersättningen för förlorad inkomst. Hur lång tid tar d innan man får den ?

Svar på tråden Ersättning för att vittna