• DenNamnbitne

Vilket tösnamn är finast av dessa förhållandevis mossiga namn?

Hej! Vilket namn är finast av dessa tösnamn? Det som namnen har gemensamt är att de är/har varit vanliga namn i Sverige och de flesta är välkända för gemene man. Dock verkar de aldrig florera på föräldrars namnlistor och inget av namnen har givits till 10 eller fler spädbarn 2012.  Många av de är dock mycket vackra!

Jag är själv ganska oförstående inför trender.  Vad gjorde Ulla så fint på 40-talet? Vad gör det mindre fint idag? Se gärna denna tråd som propaganda (man gör så gott man kan Flört). Det har gjorts en gosselista också.

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Vilket tösnamn är finast av dessa förhållandevis mossiga namn?
  • mikroE

Ofta går namn i cykler. Vi tenderar att välja namn ur våra mor- och farföräldrars generation så snart kommer nog en hel del små gunillor och margaretor leka på förskolegårdarna runt om i landet. 

• Anton Chigurh
    Pia, lätt....å inte ett jävla dugg mossigt.
    The dumber people think you are, the more surprised they're going to be when you kill them.
  • DenNamnbitne

Jag röstade själv på Gunilla. Jag vet att namnen kommer tillbaka det är bara det att det går så långsamt. Jag tycker dagens föräldrar borde upptäcka dessa namn. :)

• Dagdrömmaren

Det brukar vara vem/vilka man förknippar namnet med. Som jag tycker Solveig är ett otroligt fint namn, men när jag nämnde det för min farmor så skrattar hon o sa: "Ne-ej! Det är ju ett tant-namn!" Jag är för ung för att ha känt en massa tanter med namnet Solveig, men det är inte min farmor :)

Röstade på Siv, tycker jag är finast av dem i listan. Dock tycker jag också att Augusta är väldigt fint med.

• strojes

Mari fick min röst!
    Det var vårt favoritnamn inför vårt första barns ankomst. Men när hon kom ut var hon inte alls en Marie.
    En av hennes småsystrar fick Marie som andranamn så vi fick in det iaf någonstans.

• Kinya

Mari eller Marianne eftersom de funkar bäst internationellt. Jag skulle inte döpa mitt barn till något som blir för svårt utomlands.

Svar på tråden Vilket tösnamn är finast av dessa förhållandevis mossiga namn?