• Kv32

    Utomkvedshavandeskap-utredning?

    Är ny här på forumet men har inte skrivit något tidigare. Hade ett utomkvedshavandeskap förra året i mars och behandlades med metotrexat då de inte hittade var fostret satt. Efter det har ingen uppföljning alls gjorts men jag skulle vilja veta att allt är som det ska.

    Har sedan aug aktivt försökt bli gravid igen men inget har hänt, känner sådan hopplöshet varje månad när mensen kommer. Den här månaden trodde jag verkligen att det hade tagit sig då jag mådde illa och hade molvärk/mensvärk i flera dagar men nej mensen kom idag :(

    Tänkte höra om någon på det här forumet vet var man kan vända sig i Sthlmsområdet om man vill träffa en bra gynekolog för fertilitetsutredning? Gärna där det inte är för lång väntetid. Skulle vilja spola mina äggledare, kan man göra det utan att göra en hel utredning?

    Var hos en gynekolog nyligen på Sergel City som var fruktansvärd (gå inte dit!) och hon sa bla att jag måste vänta minst ett år sen vi började prova i aug? men vi började ju för över ett år sedan och sen kom ett x emellan. Det kan väl ändå inte vara så att jag inte skulle kunna söka hjälp tidigare än så?  Jag har hört att man kan söka hjälp tidigare om man har haft utomkveds etc? Plus att vi har ju försökt i mer än ett år!! det kan väl inte vara mindre chans att få hjälp bara för att man har blivit gravid en gång under tiden som har lett till ett x? Hon vägrade iallafall lyssna på något jag sa och ville bara att jag skulle gå därifrån kändes det som, noll medkänsla.

     

  • Svar på tråden Utomkvedshavandeskap-utredning?
  • Roxxy

    Hej
    Har INGEN uppföljning gjorts sen du fick sprutan??? De måste väl ha varit intresserade av att se så att hcg:t försvann ur kroppen?? Jag fick åka till SÖS oräkneliga gånger tills mitt hcg va nere på 5. Jag fick 2 sprutor med metotrexate i juli. Jag hade  säkert 7 olika läkare där. Alla sa olika angående om hur länge vi skulle vänta innan vi fick försöka igen. Allt från 1 månad upp till 1 år. De flesta sa 3 månader så det körde vi på. Vi har nu försökt bli gravida igen sen i oktober men ännu inte funkat... :( Jag har precis som du några gånger varit riktigt säker på att Nuuu nuuuu, har det tagit sig... men sen har mensen kommit som ett jävla brev på posten. :(
    På vilket sjukhus fick du dina sprutor? 

    När det hade gått 3 månader efter att jag fått mina sprutor så ringde jag upp SÖS och sa att jag ville komma in på en liten koll. De vart alldeles förbryllade (alla va väldigt vänliga och tillmötesgående, men) och visste inte riktigt va de skulle kolla för nåt. "Inte vet jag, kolla mina värden i kroppen göra ultraljud, gynundersökning vad som helst", sa jag. Så de tog lite tester och gjorde en gynundersökning på mig och gick in med ultraljudet och såvitt de kunde se så såg allt jättebra ut. Det va bara att tuta och köra.... 

    Jag funderar också på att "spola" äggledarna men har inte kommit mig för än. Är oxå intresserad av hur man går  till väga! Jag borde väl ringa upp SÖS igen eftersom de har hela min journal med allt som hänt där. 

    Äter du folsyra? Vad jag förstod det som så slår cellgifterna ut alla folsyra vi har i kroppen och utan folsyra kan man inte bli gravid... Så det är ju viktigt att vi får i oss det! Jag har dock knaprat folsyra sen i somras men fortfarande inte blivit gravid.... 
    Känns ju som att ALLA helt plötsligt är gravida och det pratas inte om nåt annat. 

  • Kv32

    Hej!

    Du och jag verkar gå igenom lite samma sak, visst är det jobbigt när man så gärna vill bli gravid och inget händer mån efter mån! Och det känns som alla andra blir det på första försöket.. Jo jag gick också och tog blodprov för att se att mitt hcg var nere under 5 så det gjorde dom. Äter vitaminer just nu med folsyra, tror du det är tillräckligt, eller ska man äta bara folsyratabletter? Hade ingen aning om att cellgifterna slår ut det! Var också på SÖS och tyckte de var bra där men hade gärna velat göra ett vul hos dom efteråt så att de kunde se så att allt står rätt till. Skulle även vilja göra blodprov så att man ser att man ens har ägglossning, gjorde de såna prover på dig eller bara gynundersökning? Jag var ju som sagt hos en gynekolog på sergel city och hon gjorde vul och sa att allt såg bra ut men man kan ju ändå inte se till 100% att man har äl så och man undrar ju varför det aldrig tar sig :(

    Har faktiskt beställt tid för en utredning nu i uppsala, på alla ställen jag ringde till i stockholm så var det fullt till efter sommaren att ens få ställa sig i kö för att komma dit (!) och så länge vill jag inte vänta. Känner mig stressad då jag är 32 och vill gärna veta att allt står rätt till innan det är försent.

    Hur gammal är du och har ni också testat med äl-stickor etc?

     

  • Roxxy

    Ja, jag håller med! Det känns som att alla blir det på första försöket. Trots att jag mycket väl vet att det också finns många som inte har det alltför lätt att bli gravida. Har till och med flera bekanta som haft det riktigt tufft, så det är ju egentligen orättvist att säga att det går enkelt för alla andra. Men jag förstår hur du menar! Tyvärr så ser man det mesta i svart när man själv är såhär förtvivlad. Nu är ju ett halvår-1 år inte så lång tid heller egentligen men för den som försöker och är mitt uppe i detta så kan ett halvår kännas nog så långt. ALLT är ju relativt. För mig så har detta varit mitt livs längsta år. Varje månad går långsamt när man går och hoppas och väntar... ¨ 
    Blir lite oromantiskt till slut också när man ligger på beställning varje månad....
    Ja, jag har testat ägglossningsstickor från och till. Jag behöver dem dock inte då jag känner otroligt väl varje gång jag har ägglossning. Har alltid varit nästan mer känslig kring ägglossning än mens.

    Inte tror jag att man kan ta ett blodprov och se om man har ägglossning.....? Eller? Har du provat ägglossningsstickor?
    Min väninna har haft problem nåt år och gått till en bra läkare på någon slags utredning. Hon är 36 år och vill inget hellre än att bli gravid.Hon har dock ätit p-piller hela sitt liv och har inte haft så stor koll på sin ägglossning, så hon visste inte heller hur det skulle kännas.  Hon gjorde en "spolning" och den visade att allt verkade stå rätt till men hon blev fortfarande inte gravid. Senare visade det sig att hon inte hade så många ägg kvar. Därför har hon inte blivit gravid. Hon har, som jag förstått det, helt enkelt inte ens haft ägglossning ens. Hon har genomgått en hel del hormonbehandlingar (fy det har verkligen inte varit nån höjdare...) fått sprutor och allt möjligt. Nu står hon i kö för att genomgå IVF och de har börjat diskutera ev adoption mm....
    Förra veckan berättade hon för mig att hon va gravid! Tydligen så har hon varit ihärdig med ägglossningsstickorna och fortsatt ta dem, trots att de aldrig visar att hon har ägglossning. Senaste två månaderna har det visat att hon HAR ägglossning. Förmodligen är det hormonerna som hon fått som fortfarande sitter i kroppen eller så bögjade ägglossningen helt enkelt av sig självt. 

    Poängen med det här är ju att om du ätit p-piller förr så kanske din ägglossning inte är... regelbunden nu. Vet inte om man kan säga så, Men jag tycker det är bra att du bokat tid för en utredning! De kommer förmodligen göra något liknande med dig. Om du vill så kan jag fråga henne vad hennes läkare heter och be om hans nummer.

    Jag gjorde ju ett VUL senast jag va på SÖS (i oktober) och va de kunde se så ser allt bra ut, äggstockar, livmoder, rubbet. Ändå blir det ingen graviditet.... :(
    Jag äter både "Mitt val- kvinna" som innehåller folsyra och en annan tablett som endast är ren folsyra. Jag tar mitt val-tabletter varannan dag och varannan dag tar jag den som endast innehåller folsyra. Vill ju ha i mig mer vitaminer än bara folsyra men inbillar mig att om jag kör varannan dag så borde det bli ultimat effekt :p

    Jag fyller 30 snart och har väl egentligen inte panik men jag vill verkligen inget hellre än att börja bilda familj nu. Och jag retar mig på att jag bygger upp hela mitt liv kring det här med barn just nu, så som det är nu så kan jag inte gå vidare med mitt liv förrän jag blir gravid känns det som. Låter väl konstigt men det blir väl som en sorts fixering. Min sambo förstår nog inte riktigt, det KAN han inte göra eftersom allt detta inte drabbar männen i närheten av lika mycket som det påverkar oss kvinnor.
    Jag vill knappt planera resor, boka upp mig på grejer, byta jobb eller börja hårdträna (som jag annars älskar att göra). Jag vill bara bli gravid så jag sen kan slappna av! Du förstår kanske hur jag menar....?
    Oj, va jag babblar, vet knappt om det jag skrivit är till nån nytta! Haha, sorry.
    När har du tid hos läkaren i Uppsala?

Svar på tråden Utomkvedshavandeskap-utredning?