• Perickles

KIA, Toyota, Honda eller Saab?

Ja, vilken bil ska vi välja. Ni motorkunniga hjälp mig snabbt.

Efter att ha haft krånglande bilmotorer i VW och nu senast en stillastående Opel Meriva så söker vi en DRIFTSÄKER bil. Motorn ska inte krångla hela tiden. Då väljer jag hellre en rostig bil så länge den går framåt ;) Vi har två barn under 5 år, bilstolar är aktuella ett tag till men inte länge (vi blir inte fler än 4 i denna familj) Vi bor på landsbygden, pendlar bara korta sträckor på vardagar. Men så kör vi plötsligt 250 mil och hälsar på familjen. Vilket sker 3-4 gånger per år. Vi planerar att köpa husvagn till sommaren (totalvikt 1300kg) och eventuellt köra hela semestern runt i norden och eventuellt ta en sväng via europa: danmark tyskland och baltländerna.

Så nu har jag hittat bilar som jag tror passar in på våra behov... Vilken skulle ni absolut välja eller rata? Om vi hittar den rätta kör vi med den tills den tar slut (sån är vi, bryr oss inte i småskråmor o rostfläckar bara motorn funkar) Vi blev lite insnöade på en Saab 9-5 igårkväll så de finns 2 alternativ.

(ps vi bor i Norge och bilarna är sjukt dyra men vi betraktar följande bilar som likvärdiga i pris)

1) Saab 9-5 2,0 VECTOR 2005, 178 000 km,

(framhjulsdrift, 150hk, automat, bensin
    vrid: Nm 240, bilens egenvikt kg 1615,  Släp m broms max: 1800 kg)

2) Saab 9-5 2,3 turbo 2005, 135 000 km,
    (framhjulsdrift, 185hk, automat, bensin
    vrid: 280 Nm, bilens egenvikt kg 1685,  Släp m broms max: 1800 kg)

3) Toyota RAV4 2,0 2002, 169 500 km,
    (4hjulsdrift, 150hk, manuell, bensin
    vrid: 192 Nm, bilens egenvikt kg 1460,  Släp m broms max:1500 kg)

4) Honda CR-V 2.0L. 2002, 179 000 km,
    (4hjulsdrift, 150hk, manuell, bensin
    vrid: 192 Nm, bilens egenvikt kg 1 595,  Släp m broms max: 1 500 kg)

5) KIA Ceed 2,0. 2008 CRDi EX SW,
    (framhjulsdrift, 140hk, manuell, diesel,
    vrid: 305Nm, bilens egenvikt 1513kg,  Släp m broms max:1500kg)

Kian på 2,0 ha vi tyvärr inte hittat i Norge än

• Svar på tråden KIA, Toyota, Honda eller Saab?
  • Frontline

Vad har ni för maxpris?

Jag skulle helt klart kika på en Volvo V70 men sen är jag en inbiten Volvoägare med.
    Har själv en V70 -06 och den bara går har bara bytt bromsar på den under 7 år..

Livet är underbart när underlivet är bart :)
  • Perickles
    Frontline skrev 2013-01-31 08:09:44 följande:
    Vad har ni för maxpris?

Jag skulle helt klart kika på en Volvo V70 men sen är jag en inbiten Volvoägare med.
    Har själv en V70 -06 och den bara går har bara bytt bromsar på den under 7 år..
    Kan tänka mig o betala 100.000 SEK... och i Sverige skulle jag få två Saab 9-5 för det priset, men här i Norge har jag just o just råd med en bil. Bilarna jag nämnde ovan kostar mellan 99.000-125.000 NOK

Volvo V-70 har länge funnits med... men har fått för mig att det är lite segt att köra, vill ha lite kikk också ;) 
  • Frontline
    Perickles skrev 2013-01-31 08:18:08 följande:
    Kan tänka mig o betala 100.000 SEK... och i Sverige skulle jag få två Saab 9-5 för det priset, men här i Norge har jag just o just råd med en bil. Bilarna jag nämnde ovan kostar mellan 99.000-125.000 NOK

Volvo V-70 har länge funnits med... men har fått för mig att det är lite segt att köra, vill ha lite kikk också ;) 
    Fattar inte att det ska vara så dyrt att köpa bil i Norge, det är det ju här med men inte lika tokdyrt...
    Jo en Volvo är väl inte direkt som en hästspark om man nu inte väljer lite dyrare modeller, kan ni inte importera en bil från Sverige fast det kanske blir dyrt det med...

Skulle jag välja nån av dina förslag är det isf en av Saabarna...
    Livet är underbart när underlivet är bart :)
  • Perickles
    Frontline skrev 2013-01-31 08:29:22 följande:
    Fattar inte att det ska vara så dyrt att köpa bil i Norge, det är det ju här med men inte lika tokdyrt...
    Jo en Volvo är väl inte direkt som en hästspark om man nu inte väljer lite dyrare modeller, kan ni inte importera en bil från Sverige fast det kanske blir dyrt det med...

Skulle jag välja nån av dina förslag är det isf en av Saabarna...
    Ja usch, dyrt är bara förnamnet. Att omregistrera en finsk eller svensk bil kostar ungefär 85.000-100.000 NOK... Så för vår bilbesparing får vi endast en skylt. Man vill helst inte tänka på hur sjukt systemet är här :(
    Men en norskreg bil lär vi behöva snart... 
Svar på tråden KIA, Toyota, Honda eller Saab?