• Anonym (Magmått?)

Vad ska man ha för mått runt magen?

Jag har försökt leta efter någon info om vad som är ett normalt mag mått , mått mätt vid bredaste ställer över naveln. Hittar inget. Vet att midjemåttet ska vara under 88 och ännu bättre om det är under 80. Men där man är som bredast då, vad är hälsosamt?

• Svar på tråden Vad ska man ha för mått runt magen?
  • Psychopath

Anledningen till att det inte finns något speciellt mått man ska vara över nedre delen av magen är att det fettet som samlas där är underhudsfett, alltså inte av den farliga sorten. Medan midjemåttet, som sitter högre upp, ofta indikerar mycket visceralt fett som är av den farliga sorten (det som lägger sig runt organ, hjärta osv). Därför är det mest estetiskt hur stort magmåttet bör vara.

• Whitetrash86
    Anonym (ping) skrev 2013-01-31 09:55:31 följande:
    Det har att göra med hur fettet är fördelat på kroppen också- kolla din midja-stuss-kvot här:

www.kalkyleramera.se/diet-och-vikt/midja-stus...
    hehe, det är tur att dom säger att man ska ta det hela med en nya salt. Eftersom jag på mina 55kg (168cm) ska ha risk för övervikts relaterade sjukdomar.
  • Scream2
    Whitetrash86 skrev 2013-01-31 10:04:59 följande:
    hehe, det är tur att dom säger att man ska ta det hela med en nya salt. Eftersom jag på mina 55kg (168cm) ska ha risk för övervikts relaterade sjukdomar.
    Just för att du isåfall har det fett du har på kroppen på fel ställe. Vissa har ju jättesmala ben och armar och en stor mage! = farligt fett!
    Kurvig figur med bred rumpa och smal midja= hälsosammare.

Sen ska man såklart räkna in andra saker också! Men bara för att du väger lite ska du inte ta för givet att du är hälsosam!   
  • Anonym (Magmått?)

Okej men det var ju intressant att veta. Det här med magmått har jag tänkt på ett tag. Min midja har bra mått men själva magen känns alltid stor . Midja-höft kvoten har jag också kollat in tidigare och även där är jag under risk zonen. Tack för informationen.

• Whitetrash86
    Scream2 skrev 2013-01-31 10:16:02 följande:
    Just för att du isåfall har det fett du har på kroppen på fel ställe. Vissa har ju jättesmala ben och armar och en stor mage! = farligt fett!
    Kurvig figur med bred rumpa och smal midja= hälsosammare.

Sen ska man såklart räkna in andra saker också! Men bara för att du väger lite ska du inte ta för givet att du är hälsosam!   
    nä du, inget farligt fett så långt ögat kan nå! Skulle snarare behöva lägga på mig 5-7kg till.
    Dock har jag något bredare höft och en ganska så smal midja. 
  • Scream2
    Whitetrash86 skrev 2013-01-31 10:18:53 följande:
    nä du, inget farligt fett så långt ögat kan nå! Skulle snarare behöva lägga på mig 5-7kg till.
    Dock har jag något bredare höft och en ganska så smal midja. 

Och om du har något bredare höft och smal midja så får du väl inget ohälsosamt mått heller?
  • Whitetrash86
    Scream2 skrev 2013-01-31 10:20:35 följande:

Och om du har något bredare höft och smal midja så får du väl inget ohälsosamt mått heller?
    Enligt läkare nej, men enligt hemsidan som det länkades till, så har jag det. Det var det jag menade med mitt första inlägg. Att det var tur att man skulle ta beräkningen med en nypa salt eftersom den kan visa hel fel Skrattande
  • Furstinna

Mitt midjemått ligger på 60cm och tjockaste delen på 70cm. Det är helt normalt. Tror inte man ska ligga över 80?

• MaryCaroline

Men vad menas med midja? Ska man mäta den faktiska midjan där midjan går inåt eller ska man mäta över magen och naveln? Mäter man själva midjan minskar ju måttet betydligt, i alla fall på mig... Har också hört det där att man ska ligga under 88 cm, vilket jag vanligtvis gör, ligger vanligtvis runt 83, och då är jag väldigt smal. Hur smal ska man egentligen vara? Under 80? Man ska alltså vara smal som en pinne? Fick barn för snart 4 månader sedan och ligger på exakt 88 cm nu, över magen. Men över magen och naveln kallar inte jag midja. För mig är midja där man sjunker inåt...

Svar på tråden Vad ska man ha för mått runt magen?