• Anonym (:-()

Bebis med abstinens efter födsel för att mamman rökte under graviditeten!

Läste nyss i en tråd där en nybliven mamma berättar, som om det är helt normalt, om hur hennes nyfödda barn darrar till då och då och att de därför fick stanna längre på sjukhuset för att läkarna var oroliga över att barnet hade lågt blodsocker. 
    Men nu är de nästan övertygade om att det handlar om abstinens då hon, mamman, rökte under graviditeten.
    Hur kan man se detta hos sitt nyfödda barn och inte känna skuld?! Hon skriver då som om det är fullt normalt, som att det inte är så hemskt.
    Hur kan man röka under graviditeten och misshandla sitt ofödda barn på det sättet?

Blev så ledsen av att läsa det som skrevs Gråter
    Är inte ett barn värt mer än så? 

• Svar på tråden Bebis med abstinens efter födsel för att mamman rökte under graviditeten!
  • cloudberry79

Det är så egoistiskt att inte sluta röka under graviditeten. Jag har själv varit rökare i femton år innan jag blev gravid och jag lyckades sluta rätt omgående. Det är svaga och veka individer som tvingar barnet gå igenom abstinensen istället för att fixa det själv.

(M)amma till V -07 och E -12
    cloudberry79 skrev 2013-01-31 10:23:06 följande:
    Det är så egoistiskt att inte sluta röka under graviditeten. Jag har själv varit rökare i femton år innan jag blev gravid och jag lyckades sluta rätt omgående. Det är svaga och veka individer som tvingar barnet gå igenom abstinensen istället för att fixa det själv.
    Jag förstår inte hur man kan välja att låta det lilla nyfödda barnet ta abstinensen. Ska inte en förälder vilja bespara sitt barn allt ont i världen? Varför då låta barnet ta skiten för att mamman absolut måste röka?
  • mrsStatham

HUmm, jag som trodde att nikotinet försvinnerfrån kroppen efter 12 timmar eller så.
    Konstigt att abstinensen sitter i så länge. Det kanske är annorlunda med nyfödda iofs, eller så är det inte nikotin som mamman rökt.

cloudberry79 skrev 2013-01-31 10:23:06 följande:
    Det är bara svaga och veka individer som blir beroende överhuvudtaget. Och det är bara egoister som inte tänker på att andra får in röken också. 

Bara två saker är oändliga
  • zumba

Tror ni inte mamman hade dåligt samvete ? Hon kanske inte visste att dom kunde få abstinens efter födseln ?

• Themis
    mrsStatham skrev 2013-01-31 10:50:05 följande:
    HUmm, jag som trodde att nikotinet försvinnerfrån kroppen efter 12 timmar eller så.
    Konstigt att abstinensen sitter i så länge. Det kanske är annorlunda med nyfödda iofs, eller så är det inte nikotin som mamman rökt.

Det är bara svaga och veka individer som blir beroende överhuvudtaget. Och det är bara egoister som inte tänker på att andra får in röken också. 
    Nikotinet går möjligen ur blodet på 12 timmar, men om abstinensen inte varade längre än så så borde ju alla rökare som klarar 12 timmar utan vara klara med att sluta röka och och må bra då?

Nikotinintag ändrar antalet nikotinreceptorer i hjärnan, och får inte hjärnan sin kick så mår den dåligt rätt länge. Nikotinreceptorerna skriker efter nikotin i 10-15 dagar. Sen tar det ytterligare 2 år innan de kan nedregleras till normal nivå, vad jag har läst.
    Naturligt: En ålart på Barriärrevet finner det helt naturligt att bo i rumpan på en sjögurka. Är det nåt du tänker ta upp också?
    zumba skrev 2013-01-31 11:01:05 följande:
    Tror ni inte mamman hade dåligt samvete ? Hon kanske inte visste att dom kunde få abstinens efter födseln ?
    Hade hon haft dåligt samvete hade det synts på det hon skrev. Men hon viftade bort det faktum att bebisen inte hade lågt blodsocker utan att det var abstinens för att hon har rökt. 
    Att ens skriva ut det visar på att hon inte skäms. Hade jag skadat mitt barn hade jag aldrig skrivit ut det på FL.  
  • mrsStatham
    Anonym ( ) skrev 2013-01-31 11:02:33 följande:
    Hade hon haft dåligt samvete hade det synts på det hon skrev. Men hon viftade bort det faktum att bebisen inte hade lågt blodsocker utan att det var abstinens för att hon har rökt. 
    Att ens skriva ut det visar på att hon inte skäms. Hade jag skadat mitt barn hade jag aldrig skrivit ut det på FL.  
    Vad är det som stör dig mest?
    Att hon rökte under graviditeten eller att hon skrev precis som det var på Familjeliv? (Facebook?)
    mrsStatham skrev 2013-01-31 11:05:37 följande:
    Vad är det som stör dig mest?
    Att hon rökte under graviditeten eller att hon skrev precis som det var på Familjeliv? (Facebook?)
    Att hon rökte under sin graviditet och sedan skriver om det på FL som om det är helt normalt och som att det inte är dåligt att hennes nyfödda bebis har abstinens pga det. 
  • mrsStatham
    Themis skrev 2013-01-31 11:02:24 följande:
    Nikotinet går möjligen ur blodet på 12 timmar, men om abstinensen inte varade längre än så så borde ju alla rökare som klarar 12 timmar utan vara klara med att sluta röka och och må bra då?

Nikotinintag ändrar antalet nikotinreceptorer i hjärnan, och får inte hjärnan sin kick så mår den dåligt rätt länge. Nikotinreceptorerna skriker efter nikotin i 10-15 dagar. Sen tar det ytterligare 2 år innan de kan nedregleras till normal nivå, vad jag har läst.
    Rökning är väl ändå mycket mer än bara nikotinbegär? 
    I många fall är det en social grej osv.
    Rökning och nagelbitning är ungefär samma grej skulle jag tro. En vanesak, fråga bara vilken nagelbitare som helst om det är lätt att sluta. Det fastän denna person inte är beroende av något i sig. 
  • mrsStatham
    Anonym ( ) skrev 2013-01-31 11:06:16 följande:
    Att hon rökte under sin graviditet och sedan skriver om det på FL som om det är helt normalt och som att det inte är dåligt att hennes nyfödda bebis har abstinens pga det. 
    Du svarade inte på frågan.
    Ska vi ta det igen eller räcker det med att du läser om inlägget? 
Svar på tråden Bebis med abstinens efter födsel för att mamman rökte under graviditeten!