Hej! Jag känner igen mig.. Jag har dock varit sjukskriven (heltid) sedan v.22, då jag hade mycket sammandragningar i samband med arbete. Jag födde mitt första barn i v.36+0 (utan någon anledning) + andra faktorer som har gjort att jag har haft extra koll på min sammandragningar. När jag slutade jobbar lugnade det ner sig ganska snabbt, men kom tillbaka igen när jag var i v.30-32. Den informationen jag har fått är att som omföderska är det vanligt med mer sammandragningar tidigare. Men lita på din instinkt: om du är orolig tycker jag du ska ringa MVC och be om råd, eventuellt kanske dom ber dig att komma in och lämna ett urinprov för att utesluta urinvägsinfektion (en orsak till tidiga sammandragningar och för tidiga förlossningar).
Jag själv är nu i v.36+4 och har dagligen många sammandragningar, även smärtsamma sådana. Men jag har även varit på kontroll - där konstaterades att det jag har känt inte har påverkat livmodertappen. Nu har jag lärt känna min kropp lite bättre, och skulle mina sammandragningar ändra karaktär, styrka, bli mer smärtsamma eller regelbundna kan det indikera att förlossning är på gång.
Självklart vet jag ju inte hur dina sammandragningar påverkar dig och din kropp, men här får du mina upplevelser!
Lita på magkänslan och tveka inte att ta kontakt med mödravården!