• Pascalina

Sammandragningar vid vila

Jag är gravid med mitt andra barn och har en massa sammandragningar. Oftast kommer de bara när jag vilar/sitter och tar det lugnt. Jag är i v. 30+6 och jobbar fortfarande heltid på ett mycket tungt arbete. Det konstiga är att de inte kommer när jag lyfter tungt eller går och står mycket. Är det normalt? Under min första graviditet kan jag inte minnas att jag hade några sammandragningar över huvudtaget (som jag kände).

Någon som känner igen sig?   

• Svar på tråden Sammandragningar vid vila
  • flysan88

Hej! Jag känner igen mig.. Jag har dock varit sjukskriven (heltid) sedan v.22, då jag hade mycket sammandragningar i samband med arbete. Jag födde mitt första barn i v.36+0 (utan någon anledning) + andra faktorer som har gjort att jag har haft extra koll på min sammandragningar. När jag slutade jobbar lugnade det ner sig ganska snabbt, men kom tillbaka igen när jag var i v.30-32. Den informationen jag har fått är att som omföderska är det vanligt med mer sammandragningar tidigare. Men lita på din instinkt: om du är orolig tycker jag du ska ringa MVC och be om råd, eventuellt kanske dom ber dig att komma in och lämna ett urinprov för att utesluta urinvägsinfektion (en orsak till tidiga sammandragningar och för tidiga förlossningar).

Jag själv är nu i v.36+4 och har dagligen många sammandragningar, även smärtsamma sådana. Men jag har även varit på kontroll - där konstaterades att det jag har känt inte har påverkat livmodertappen. Nu har jag lärt känna min kropp lite bättre, och skulle mina sammandragningar ändra karaktär, styrka, bli mer smärtsamma eller regelbundna kan det indikera att förlossning är på gång.

Självklart vet jag ju inte hur dina sammandragningar påverkar dig och din kropp, men här får du mina upplevelser!
    Lita på magkänslan och tveka inte att ta kontakt med mödravården!    

• Pascalina

Jag har aldrig haft urinvägsinfektion, men har man inte några symptom då typ att det svider när man kissar?
    Jag är lite orolig då vissa skriver att deras livmoderhalstapp har öppnat sig trots smärtfria sammandragningar.
    Jag får ta och ringa min BM och höra vad hon tror.

• flysan88
    Pascalina skrev 2013-02-01 12:03:29 följande:
    Jag har aldrig haft urinvägsinfektion, men har man inte några symptom då typ att det svider när man kissar?
    Jag är lite orolig då vissa skriver att deras livmoderhalstapp har öppnat sig trots smärtfria sammandragningar.
    Jag får ta och ringa min BM och höra vad hon tror.

Det där är jag lite osäker på, jag har haft uvi en gång tidigare och mina symptom var fruktansvärda! Men tydligen kollar dom efter detta ändå. Jag tycker du gör rätt i att ringa din BM! Lycka till!
  • Flickan och kråkan

Jag hade mycket sammandragningar under båda mina första graviditeter. Kollade upp dem ett par gånger, men inga infektioner, ingen påverkad livmodertapp eller liknande. Är i v.20 nu med nummer tre och har sammandragningar sedan rätt många veckor. Inga som gör ont eller så men det spänner till lite då och då - när jag går snabbt eller när jag sitter någonstans. Vanligt när jag ligger på rygg. Jag har inget fysiskt ansträngande jobb. Båda mina barn har fötts i v.37+. Okomplicerade graviditeter och förlossningar. Har aldrig varit sjukskriven utan med första jobbade jag dagen före vattnet gick.

Om du oroar dig så tycker jag absolut att du ska kolla upp det. Har du ett fysiskt tungt arbete så kan du ju få lättnader där. Alltid bättre att kolla en gång för mycket. Lätt gjort, så slå en signal och få det kollat . har inget hänt så vet du ju att det bara är kroppen som övar sig inför förlossning och att du kan ha en känslig livmoder. Det har jag. Kan få sammandragningar av att jag kissar .

• Dante

Hade precis som du, under min första graviditet hade jag några ynka sammandragningar i slutet av graviditeten. Med nummer två så började de i vecka 20 och värst på kvällen (efter jobbet) Min läkare sa att det var helt normalt att få sammandragningarna efter tungt arbete och stress, när kroppen slappnar av så kommer de som ett brev på posten. Får hoppas på en snabb förlossning vilket jag har hört att man kan få om man haft mycket sd.

Pascalina skrev 2013-01-31 12:25:46 följande:
    Jag är gravid med mitt andra barn och har en massa sammandragningar. Oftast kommer de bara när jag vilar/sitter och tar det lugnt. Jag är i v. 30+6 och jobbar fortfarande heltid på ett mycket tungt arbete. Det konstiga är att de inte kommer när jag lyfter tungt eller går och står mycket. Är det normalt? Under min första graviditet kan jag inte minnas att jag hade några sammandragningar över huvudtaget (som jag kände). Någon som känner igen sig?   

• Pascalina

Skönt att höra att fler haft detta utan att det påverkat tappen. Jag vill ju kunna fortsätta jobba hela vägen denna gång. Förra gången ansökte jag om gravidpenning och blev beviljad, men det var de två längsta månaderna i mitt liv. Fy så tråkigt att bara gå hemma och räkna ner sekunderna till bf.

• hannis

Jag har massor av sammandragningar och har haft det sedan vecka 20 ungefär. Jag har kollat mig för UVI men det var inga bakterier där. Är nu i vecka 35 och jobbar i två veckor till men jag känner inte heller att jobbet är det som påverkar. Sammandragningarna kommer lika gärna när jag ligger och vilar på kvällen, promenerar eller när jag lagar mat. Vad jag har förstått är det vanliga att man får mer sammandragningar med andra barnet och att det bara är livmodern som övar sig. Inget att oroa sig för säger min BM.

• sariiis89

Håll lite koll på hur ofta dom kommer.. Ja va inne på koll tre helger irad pga sammandragningar som kom ofta Men dom gjorde inte ont.. Fick spruta i låret för att stoppa dom då min livmoderstapp va påverkad.. Första helgen hade den gått från 39mm till 28, helgen efter 24mm o helgen efter de 15mm..

Väntar mitt tredje barn o vet att man ha mkt ofarliga sammandragningar, men om dom kommer tätt lr regelbundet så e de bättre att ringa in t fl o kolla me dom :)

• Flickan och kråkan
    sariiis89 skrev 2013-02-03 08:23:31 följande:
    Håll lite koll på hur ofta dom kommer.. Ja va inne på koll tre helger irad pga sammandragningar som kom ofta Men dom gjorde inte ont.. Fick spruta i låret för att stoppa dom då min livmoderstapp va påverkad.. Första helgen hade den gått från 39mm till 28, helgen efter 24mm o helgen efter de 15mm..

Väntar mitt tredje barn o vet att man ha mkt ofarliga sammandragningar, men om dom kommer tätt lr regelbundet så e de bättre att ringa in t fl o kolla me dom :)
    Ja, alltid bättre att kolla en gång för mycket. Onödigt att gå och oroa sig för något som troligtvis är helt normalt.....och om det inte skulle vara det så är det ju bra att upptäcka det i tid
  • sariiis89

Flickan och kråkan: Ja precis :) Man kan ju trigga igång mer sammandragningar om man gå runt o oroa sig o hela tiden känner efter me.. Så bättre ringa o kolla en gång för mkt så man kan få slappna av sen :)

Svar på tråden Sammandragningar vid vila