• Liselurvan

Ettåring vaknar alltid efter 45min!

Måste höra hur ni andra med ettåringar har det!
    Min tjej är 12mån och vaknar numera alltid efter 45min sömn..det betyder att: Dagtid tycker jag att han får för kort sammanhängande vila och kvällstid får jag alltid söva om henne efter 45min...

Hennes dag:
    8.30 vaknar
    9.00 frukost
    11.30 gröt
    12.00 sover 45 min
    13.00 lunch
    16.00 mellanmål
    16.15 sover numera 30min (vaknar själv)
    18.00 middag
    20.30 gröt
    21.00 sova

Hennes sena dygnsrytm har bara blivit så och det passar oss just nu men kan det vara boven?
    Kom gärna med förslag! Storebror skall hämtas 13.30 från dagis och hon sover tyvärr inte i vagn...

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-02-01 12:04
    Hann inte riktigt skriva klart sist så jag lägger gärna till lite:
    Är det inte för lite för en 12månaders att sova 45min? Läser/hör oftast att 1.5-2.5 timmar är mer normalt.
    Skulle hon klara sig på vilan fram till halv ett, ett o sen inget mer fram till läggdags?
    Sen upplever jag det som ett "problem" att hon alltid vaknar efter 45min efter nattning och sen har hon ett antal uppvak under natten/tidig morgon, kanske 4-8st..det har jag "löst" genom att samsova och ge bröstet så slipper vi iallafall gå upp...men hur länge ska man hålla på med detta??
    Vet att det finns massor med trådar ang liknande problem och Ja, jag har provat ALLT, utom att låta henne skrika..inte för att jag går itaket på metoder utan för att jag inte vill höra henne panikskrika. (3mån kolik räckte Hon vägrar napp o flaska o bara mamma duger på natten..
    Hur har DU löst detta? Tips, råd, kommentarer

• Svar på tråden Ettåring vaknar alltid efter 45min!
  • zumba

Hoppa över dom 30 min hon sover vid 16 o lägg henne tidigare på kvällen

• hannis

Jag skulle också hoppa över den sena tuppluren och lägga henne något tidigare.

• Liselurvan

Tror ni att hon klarar sig fram till kvällen på det? Problemet är ju att jag måste väcka henne (OM hon skulle börja sova längre) senast kl13...och börjar jag lägga henne för natten vid 18-19 så tror hon kanske att det är en tupplur!? Jag får ju, som sagt, också ALLTID söva om henne på kvällen...MEN det kanske ändrar sig med en annan dygnsrytm?? Vet såklart att jag måste prova för att veta men ändå kul/bra att få feedback och råd/tips o kommentarer..Mer tack

• Liselurvan

ELLER fortsätta som det är? Man kanske strular till det genom att ändra för mycket?

• Fridayyy

Mina barn har alltid vaknat runt 22 på kvällen...minns det eftersom jag tittade på Spårlöst ibland och upplösningen är alltid 21.50 och då vaknade ALLTID barnet och skulle ammas. Nu är det bara minsta som kan vakna till vid 21-22-tiden.  

• zumba

Varför måste du väcka henne 13 ?

• Liselurvan

Zumba; jag måste hämta storebror på dagis vid 13.30 och hon sover inte i vagnen...

Fridayyy: hur länge höll de på så?

• Fridayyy
    Liselurvan skrev 2013-02-01 12:23:01 följande:
    Zumba; jag måste hämta storebror på dagis vid 13.30 och hon sover inte i vagnen...

Fridayyy: hur länge höll de på så?

Ja, minst är ju snart 2 år men nu är det kanske 2-3 ggr per vecka han vaknar vid den tiden.
  • zumba

Men då handlar det ju bara om en kvart länge på lunchen , lägga henne tidigare kanske ? Om hon hoppar över sista vilan vid 16 o hålls vaken till 19 o sen sover 11-13 då ?

Svar på tråden Ettåring vaknar alltid efter 45min!